Odpověděl/a – 25.červen 15:42
Přirozeností ne. Je to taky návyk, tedy osvojená věc v průběhu
života. Související s egem, předsudky, subjektivitou, osobními problémy a
podobně. Sice se to může zdát jako nedostatečná vyzrálost, vývoj
jedince, což je na jednu stranu pravda, ale taky je to tak, že je to naučená
vlastnost, ke které má společnost jisté sklony a která se může
zhoršovat. To už záleží na vlivu (výchovy, okolí, rodičů, samotný
vývoj toho jedince i vlastní sebeovlivňování a utváření po nebo během
procesu sebepoznávání a uvědomování, díky tomu, čemu se člověk
věnuje, na co se soustředí, jak a v čem se zlepšuje. Zkrátka vývoj
identity, charakteru, vlastností). Ego se totiž pěstuje – nikoli
záměrně. Může za to ale hlavně celková společnost, kultura, mravy (než
jednotlivec nebo malá skupina typu rodina).
Vyloženě přirozenost to určitě není.
Překonat to znamená vývoj a progres osobnosti. Ale to, že takový
člověk je, bylo taky součástí vývoje (úpadku spíš) – tedy
negativního ovlivnění. On takový být nemusel (zauajtý atd), kdyby jeho
výchova, vzdělání a ovlivnění ho k tomu nepřiměly. Jenže na člověka
v drtivé většině společnosti/í působí faktory, které tuto vlastnost a
tento „postoj“ pěstují a podporují. Takže většina lidí je nebo byla
taková.
Docela vtipné je třeba srovnání některých ateistů s věřícími.
NĚKTEŘÍ odsuzují náboženství, ale i víru jako takovu – třeba kvůli
fanatismu, extrémismu, pokládají to za nástroj ovládání mas, nesmysl a
podobně. Ale sami si neuvědomomují, že jejich ateismus a postoj je neméně
fanatický a zaujatý, než náboženský fanatismus některých jedinců
(liší se jen to, v čem jsou fanatičtí nebo alespoň zaujatí). Jsou hrubě
subjektivní v ateismu a myslí si tedy, že mají pravdu, jsou něčo líp
nebo něco lepšího, odszují to ostatní. To ovšem není o náboženství,
víře ani ateismu (což nejsou špatné věci), ale o lidech, jejich
charakteru a postoji. Fanatismus totiž není o víře ani filozofii,
ideologii, nauce a podobně, je to v lidech, je to o jejich mentalitě. Víra,
náboženství, jakékoli osobní přesvědčení, .. na ty se to jen svádí.
Někří lidé, či skupiny nejsou fanatičtí (ani extrémističtí atd),
protože jsou to třeba muslimové nebo že spadají pod Islám. Příčiny jsou
úplně někde jinde.
Člověk může být fantický monarchista, republikán, ale i demokrat,
liberál a podobně. Není to v těch ideologiích, směrech atd. (pokud to
vyloženě nehlásají a neřídí se dogmaty), ale v lidech. Pokud jsou tam
dogmata, tak jen proto, že je tam lidé dali – takoví lidé (fanatici
vytváří fanatismus, tedy vezmou něco a upraví to do této podoby).
Odpověděl/a – 25.červen 15:46
Přirozeností ne. Je to taky návyk, tedy osvojená věc v průběhu
života. Související s egem, předsudky, subjektivitou, osobními problémy a
podobně. Sice se to může zdát jako nedostatečná vyzrálost, vývoj
jedince, což je na jednu stranu pravda, ale taky je to tak, že je to naučená
vlastnost, ke které má společnost jisté sklony a která se může
zhoršovat. To už záleží na vlivu (výchovy, okolí, rodičů, samotný
vývoj toho jedince i vlastní sebeovlivňování a utváření po nebo během
procesu sebepoznávání a uvědomování, díky tomu, čemu se člověk
věnuje, na co se soustředí, jak a v čem se zlepšuje. Zkrátka vývoj
identity, charakteru, vlastností). Ego se totiž pěstuje – nikoli
záměrně. Může za to ale hlavně celková společnost, kultura, mravy (než
jednotlivec nebo malá skupina typu rodina).
Vyloženě přirozenost to určitě není.
Překonat to, znamená vývoj a progres osobnosti. Ale to, že takový
člověk je, bylo taky součástí vývoje (úpadku spíš) – tedy
negativního ovlivnění. On takový být nemusel (zauajtý atd), kdyby jeho
výchova, vzdělání a ovlivnění ho k tomu nepřiměly. Jeho vývoj se
nemusel „zkazit“ (možná i bez uvozovek). Jenže na člověka v drtivé
většině společnosti/í působí faktory, které tuto vlastnost a tento
„postoj“ pěstují a podporují. Takže většina lidí je nebo byla
taková.
Docela vtipné je takové srovnání některých ateistů s věřícími.
NĚKTEŘÍ odsuzují náboženství, ale i víru jako takovu – třeba kvůli
fanatismu, extrémismu, pokládají to za nástroj ovládání mas, nesmysl a
podobně. Ale sami si neuvědomomují, že jejich ateismus a postoj je neméně
fanatický a zaujatý, než náboženský fanatismus některých jedinců
(liší se jen to, v čem jsou fanatičtí nebo alespoň zaujatí). Jsou hrubě
subjektivní v ateismu a myslí si tedy, že mají pravdu, ostatní se mýlí
(a je teba s tím něco dělat!), jsou něčo víc nebo něco lepšího,
odszují ostatní. To ovšem není o náboženství, víře ani ateismu (což
nejsou špatné věci), ale o lidech, jejich charakteru a postoji. Fanatismus
totiž není o víře ani filozofii, ideologii, nauce a podobně, je to
v lidech, je to o jejich mentalitě. Víra, náboženství, jakékoli osobní
přesvědčení, .. na ty se to jen svádí. Někří lidé, či skupiny nejsou
fanatičtí (ani extrémističtí atd), protože jsou to třeba muslimové nebo
že spadají pod Islám. Příčiny jsou úplně někde jinde.
Člověk může být fantický monarchista, republikán, ale i demokrat,
liberál a podobně. Není to v těch ideologiích, směrech atd. (pokud to
vyloženě nehlásají a neřídí se dogmaty), ale v lidech. Pokud jsou tam
dogmata, tak jen proto, že je tam lidé dali – takoví lidé (fanatici
vytváří fanatismus, tedy vezmou něco a upraví to do této podoby).