Ahoj,
berem teď v 8.ročníku druhé odmocniny,chápu na nich to,že jsou to
vlastně opačné výsledky mocnin např.mocnina z 5 = 25 – a odmocnina
z 25 = 5 … No jo to je jěště jednoduche ale jak tomu je v připáde
čísla např.225 nebo 1086 například? – to už je těžší. Existuje
nějaká snadnější cesta k tomu,abych se dozvědel jinou cestou odmocninu
než zpaměti?Předem děkuji za odpovědi,kdyby někdo měl problém ze zadanou
otázkou,klidně připíšu podrobnější informace;)
Doplňuji:
huxa: Děkuji za odpověd.
Problém vpočívá v tom,že nám paní učiitelka třeba diktuje diktát na
tohle a já tam nemám čas si vypočítávat narychlo nějake vypočty
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? manon před 4400 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
zkoušíš si různě mocniny (teď si vezmeme ku příkladu těch 1086
30×30=900, tudíž hledáš něco většího než 30
31×31=961
32×32=1024 (už jsme blízko)
33×33=1089 (už jsme přeskočili dané číslo)
tímto způsobem bez kalkulačky můžeš určit přibližnou hodnotu, tedy něco mezi odmocninou z 32 a 33
0 Nominace Nahlásit |
Můžeš si v excelu vytvořit graf y=√x a ten si nalepit na sešit matematiky. Já ho tam měl taky, i když z jinýho důvodu :) Celej obal sešitu sem měl popsanej vzorcema, řeckejma písmenama a grafama, vypadalo to pěkně, u tebe by to mělo navíc i užitečnou stránku, a myslím že by ti to to prošlo.
Pak by ti učitelka řekla jenom 1089, ty by ses kouknul na graf a hned bys viděl že je to 33.
Pokud by se ti do toho nechtělo, tak nejjednodušší je udělat si záchytný body a ty si zapamatovat 25,100,225,400,625,900,1600 (5²,10²,15²,20²,25²,30²,40²). Většinu z těch bodů stejně znáš, pod stovku je to malá násobilka a násobky desíti si vybavovat nemusíš, 40² je 4*4 plus dvě nuly. Zbytek odhandeš z koncovýho čísla, protože pro násobení stejným číslem platí jistý pravidla.
?1*?1=?1
?2*?2=?4
?3*?3=?9
?4*?4=?6
?5*?5=?5
?6*?6=?6
?7*?7=?9
?8*?8=?4
?9*?9=?1
?0*?0=?0
Příklad, dostaneš číslo 676, nejbližší záchytnej bod je 625 (25²) a víš že na 6 končí jenom ?4 a ?6, a protože 676 číslo je větší než 625, původní číslo může bejt jenom 26.
Pak je to samozřejmě ještě možnost si odmocninu vypočítat, ale to trvá dlouho. Nicméně kdyby tě to zajímalo, tak na netu jsou návody.
3Kdo udělil odpovědi palec? manon, KdoSiOdJinud, RedC22
před 4400 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Já používám tuhle metodu pro výpočet odmocnin: http://www.imagehosting.cz/?v=001orez.jpg
1Kdo udělil odpovědi palec? KdoSiOdJinud
před 4400 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
No ono to bude patrně jinak. Vyplývá to z tvého vyjadřování.
Mocnina z 5 není 25 ( ale správně je 5 na druhou je 25). Odmocnina
z 25 není také nic ( správně je druhá odmocnina z dvacetipěti = 5)
Nebude on ten diktát na toto.
Doplňuji:
Jinak za mně pomáhala znalost tzv. velké násobilky, či umění násobit a
dělit z hlavy.
Upravil/a: mosoj
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 4400 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že je velmi praktické pro studijní roky, se naučit těch pár základních mocnin zpaměti. Pořád a pořád se opakují a pořád a pořád se hodí a velmi zrychlují Tvé výpočty a máš víc času na přemýšlení o složitějších řešeních. Je škoda, když Tě zdržuje rutinní počítání. A to Ti říká někdo, kdo se strašlivě nerad bifloval :) Dodnes kouknu na číslo 625 a vidím 25*25 a vidím 144 a vím, že je to 12*12…
0 Nominace Nahlásit |
Ještě mě napadlo, že bys to mohl roznásobit na prvočísla a pak to počítat podle vzorce √(xy)=(√x)(√y)
Máš třeba číslo 1764, vidíš že je to dělitelný dvěma, tudíž dělíš dvěma… 1764:2=882:2=441
441 je zase dělitelný třema, tudíž dělíš třema … 441:3=147:3=49
A zbylo 49 což je 7*7
Dosadíš do vzorce a vidíš že √1764=√(223377)=√(22) * √(3*3) * √(7*7) = 237= 42
42²=1764
Např.učitelka řekne at si pišem ten diktát čisel a diktuje:
např.
druhá odmocnina z 15,86 – a potom diktuje dál čisla a ani to nestačim
vypočítat
Drap | 8236 | |
led | 4073 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2779 | |
zjentek | 2728 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2018 | |
aliendrone | 1938 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |