1. února 1951 je zavedla vláda Klementa Gottwalda. V žákovské knížce byla na první stránce citovaná pravidla chování, školní řád. Do tzv. Listu úspor se zapisovaly úspory (jakýsi třídní fond), další list měl nápis Sběr s uvedením množství odevzdaného papíru a ostatních surovin. Důležité místo měly závazky žáků, vzkazy rodičům, rozvrh hodin. Teprve později přibyl Omluvný list a zápis známek.
Objevují se zastánci i odpůrci obou verzí. Čemu byste dali přednost?
Je některá podoba ŽK výhodnější pro děti, nebo pro rodiče?
–
Některé poznámky v žákovské knížce. Také jste občas některou
dostali?
„Odmítá otevřít okno v místnosti, kde není ani molekula
kyslíku.
Jezdí po zábradlí bez řidičského oprávnění.
Klečí o přestávce na zemi. Nevím, co to znamená, ale sděluji vám
to.“
–
Děkuji za vaše vyjádření.
Obrázek: http://www.vasekladno.cz/images/vasekladno/clanky/2016_11/zakovska_knizka_10-11.jpg
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 15Pro koho je otázka zajímavá? anonym, vagra, johana 56, pusinka50, Drap, redy, briketka10, gagaga, Lamalam, Frogman, wendyX, 1jirka22, Danina65, Kepler, MasterGames před 2853 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Ano pamatuji. Sice ne úplně ty první ale krátce po zavedení. Kdo by si
nevzpomínal. I těch poznámek za celou školní docházku byla řada. Možná
z nostalgie bych byl pro zachování papírové podoby
Pro zajímavost: Poznámky zde byly i před zavedením žákovských knížek.
Zapisovaly se u každého žáka do starých třídních knih. Jako kluci jsme
na školní půdě, při jedné tajné výpravě jich několik objevili. číst
zápisy bylo velmi zábavné. Pamatuji si jeden zápis a znal jsem i pána
kterému byl zápis udělen. Bylo to zapsáno někdy mezi válkami. Zápis byl :
XXXX příjmení/ je drzý kluk, kouří doma i na ulici.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
Samozřejmě, na žákovskou si velice dobře pamatuju. V těch mých je většinou nuda, byla jsem hodná, ale jednu perlu z páté třídy mám: „Plije pšenku po spolužačce.“ Vysvětlivka – trubičkou od versatilky jsme po sobě flusali zrní.
Byla bych pro zachování papírové podoby.
Upravil/a: Lamalam
0 Nominace Nahlásit |
Ty staré žákajdy si pamatuju jen matně, ale přimlouval bych se za to, aby se papírová verze nerušila. Chytrý žáček by si s tou elektronikou časem poradil a udělal by ze sebe vzorňáka. Těch poznámek – že jich ale bylo. Vzpomínám si na jednu: „O přestávce řval nepříčetně z okna!“ Taťka odepsal, jestli teda mám řvát raději v hodině. A z doslechu: „Krade spolužákům svačiny a ani jim nevrací sáčky.“
0 Nominace Nahlásit |
Papírové jsou papírové. Vzpomínám si na jednu poznámku spolužáka Borise: „Hraje si se sousedovým pytlíkem“. Ten /pytlík-sáček/ byl pověšený na boku lavice. 🙂
0 Nominace Nahlásit |
Vzpomínám a velice mě mrzí,že na konci roku jsme ty žákovské knížky se spolužáky zapálili.Teď bych si nafackoval.
0 Nominace Nahlásit |
Elektronická žákovská knížka má oproti klasické papírové několik
různých výhod. Dnes na některých školách si děti píší známky do
„žákajdy“ samy. Učitelky pouze kontrolují a když už toho je na ně moc
chybička se vbloudit může. Navíc pamatuji časy kdy jsme se s kamarády
různě snažili známky přečmárat aby nebyly čitelné. A výmluv kdy jsme
se vymlouvali na ztrátu či zapomenutí žákovských knížek je také
nespočet.
Zde je elektronická ž. knížka jasně napřed. Známky jsou přehledné a
přístupné pořad a odkudkoliv. Zapisují se do nich i zmeškané hodiny.
Rodič může přes internet děti omlouvat. Stejně tak může i nahlížet
zda se dítě dostavilo do školy. Děti se již nemají šanci vymlouvat na
zapomenutí ž. knížky. Navíc s tím, co je na internetu už žák nic
nezmůže jelikož nemá přístup k editaci známek.
Za mě teda jasný palec nahoru pro žákovské knížky na internetu! |
4Kdo udělil odpovědi palec? johana 56, annas, xxx3, KateBeckett
před 2853 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Papírové žákovské pamatuji. Ale List úspor ani sběr apod. v nich
nebyl. Jen známky a omluvný list. Tak jsem přeci jen o trošku mladší.
Papírové jsou asi pro rodiče lepší, přehlednější, sednou ke kafíčku
s rákoskou a čtou.:-)) No, nevýhoda je ohmatání a poničení papíru.
Pozn.: na střední škole si pozvali mámu, že mám hodně zameškaných
hodin. Ta se nestačila divit, co všechno „podepsala“:-) Můj (její)
podpis neměl chybu a těch hodin prosezených místo vyyčování v blízkém
parku na cigáru s kámoškou:-)) No, když učili takové blbiny…
Ale to bylo tak jediné, v čem jsem v životě podváděla.
0 Nominace Nahlásit |
kdo by nepamatoval, nostalgii celkem chápu. Pro mě ale ty elektronické naprosto jasně vyhrávají, odpadá možnost účelového zapomínání, ztrácení, přepisování a čert ví jaké další triky. Rodiče tak můžou být podstatně lépe informováni. Ty elektronické ŽK jsou navíc obvykle součástí většího systému, který hlídá rovněž docházku, umožňuje zaznamenávání úkolů, e-learningové prostředí apod. Když dítě např. nedorazí do školy (což může být zapříčiněno záškoláctvím, ale také něčím horším), tak se to rodič může dovědět jen pár minut po začátku vyučování. Všechny dostupné systémy jsou v současnosti navázané na mobilní aplikace, které při jakékoli zprávě ihned hlásí rodičům.
3Kdo udělil odpovědi palec? johana 56, annas, KateBeckett
před 2853 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Moje kamarádka, před mnoha lety napsala (snědšímu) žákovi Gajduškovi do žákovské knížky, rodičům žáka, jak zlobí a pod. vyváděl nepopsatelné vylomeniny. V domnění, že otec synovi domluví, dostala odpověď : " Sůdružka učitělka, nesertě ma, bo fix " !!! Takových a podobných odpovědi dostávala od nepřízbůsobívých žáků i rodičů dost.
0 Nominace Nahlásit |
Já si myslím, že lepší jsou papírové žákajdy. Když už se objeví
v elektronické podobě, objeví se v elektronické podobě i třídních.
A já znám jednu učitelku, která si na takové věci stěžuje, protože
práce se tím nejen nezrychlí, nýbrž naopak zpomalí, zvláště když
někdo nechápe, jak s tím pracovat.
A ještě takový můj malý bonus: já moc dobře věřím, že jednou přijde
takový výpadek elektřiny, že se z toho svět jen tak nevzpamatuje, zatímco
když budeme chránit lesy, tak problém s nedostatkem papíru nepřijde.
0 Nominace Nahlásit |
Nám zavedli elektronické ŽK před asi 4 lety. Mělo se to zavádět až
na vyšším gymplu, ale ten rok to jednorázově zahrnulo celou školu a od té
doby jsou problémy. Většina rodičů tam prakticky nechodí, studenti
nechodí do hodin, učitelé zapomínají zapisovat absenci, známky mnohdy
dopíší před vysvědčením nebo vůbec. Systém se občas porouchá a byly
případy, kdy si žáci změnili známky sami.
Takže jsem jednoznačné pro papírové ŽK, jsou méně napadnutelné.
0 Nominace Nahlásit |
Ano, na žákovské knížky si mic dobře pamatuji, to mi bylo 9 let, kdy
byly zavedeny.
Lepší to ale bylo ty první 3 roky, kdy žákajdy nebyly a komunikace mezi
školou a rodiči byla přímá, ústní.
Dříve se neznámkovalo každej den, ale až na konci roku byl verdikt
třídního učitele:
Prospěl s vyznamenáním, Prospěl, nebo Neprospěl a posedí si v lavici
ještě jeden rok, aby se vůbec něco naučil.
Kdo se nechtěl učit a vyrušoval ostatní, tak mu učitel otevřel dveře a
poslal domů s komentem: „Když seš a chceš bejt blbej, je to Tvoje
věc!“
Zavedením žákovských knížek se započalo s „kádrováním a
"bonzováním“.
Jinak nejsem PROTI Povinné školní docházce (neb protivenství se
protiví),
ale jsem PRO zavedení Dobrovolné školní docházky.
Rovněž nejsem PROTI Povinnosti pracovat, ale PRO Dobrovolné možnosti
pracovat, dle úsloví: „Kdo nepracuje, komu se nechce pracovat, nechť
nejí!“
Kdo není blázen, ten můj příspěvek pochopí, a komu se nelíbí, tak ať
mi „čosi šosy“ políbí.
0 Nominace Nahlásit |
Ano,pamatuji,bohuzel i diky Annas jsem pochopila,jak MOC jsem uz stara,kdyz jeji testy ve stylu Pamatujes jsem mela bez chyby.:-).Abych take prispela do sbirky „Zvyka bombicku pri hodine“.Pametnici si vybavi plnici pera na onu zminovanou bombicku.
0 Nominace Nahlásit |
Děkuji za vaše názory.
Elektronické knížky – rodiče mají informace dřív, když jejich potomek dostane třeba 5 nebo poznámku, než dojdou domů, vychladnou.
Do těchto knížek se zapisují i školní akce. Když se rodič zeptá dítěte, reaguje – máš to na netu. Takže děti informace vypouštějí.
Objevují se už otázky – jde to hacknout?
–
Papírové knížky jsou hmatatelné na rozdíl od elektronických. Možná víc
pro mladší školáky jsou známky v knížce viditelnější a také víc
motivující. Také se dá podvádět, ale to je jiná skutečnost.
Navazuji na vyjádření KatkatkaW. souhlasím s ní
Ptala jsem se několika školáků ze ZŠ i SŠ, oba výborní žáci, ale setkali se s tím, že učitelé nezapisují všechny známky, často dojde i k omylu. Bohužel, učitelé vyučují několik hodin za sebou, nemohou je zapsat hned, musí si vést přesnější evidenci, aby některou známku nezapsalai 2× nebo vůbec atd.
U papírové knížky žák vidí známku hned a má lepší kontrolu.
Já bych rád něco podotkl k poslednímu odstavci, co se týče toho, že dochází k omylům, učitelé neumí s elektronickými knížkami pracovat, zapisují pozdě etc. Tohle všechno MŮŽE ale i NEMUSÍ být pravda, ale je to dosti individuální a záleží to na více faktorech. I v hodně konzervativních školách je dnes běžná komunikace prostřednictvím mailu, používání počítačů a interaktivních tabulí při výuce a řada jiných věcí, o kterých před dvaceti lety nikdo neslyšel. Elektronický systém školy zahrnující žákovské knížky (ale také evidenci docházky, třídní knihny, tisk vysvědčení, přijímání plateb od rodičů, e-learningové prostředí a jistě i jiné věci) je jen dalším logickým krokem. Podobně se elektronizují (nebo už dávno elektronizovaly) vysoké školy, úřady a samozřejmě každá větší firma má svůj elektronický systém. Podobně jako u jiných věcí platí, že záleží na tom, jak je systém obsluhován a zároveň také na konkrétním systému. Těch existuje u nás hned několik a opravdu významně se liší v tom, co umožňují a jak moc (či málo) jsou „user friendly“. Řekl bych, že jeden z těch nejvíce rozšířených (Bakaláři – jsou také jedním z nejdéle existujících u nás), je z uživatelského hlediska nepříliš příjemný. Mě osobně to prostředí opravdu moc nevyhovuje, nicméně existují i jiné (např. Edupage), které jsou v tomto ohledu o hodně dále. Bohužel, jistou realitou našeho školství (ale i třeba úřadů) je to, že řada lidí trpí stále určitou IT negramotností. V takovém případě se někomu opravdu může zdát, že zapsat dvacet hodnot do excelovské tabulky je náročnější, než to provést ručně na papír. Podobné je to ale třeba se psaním delšího textu. Neznám člověka, který by byl schopen psát ručně na papír rychleji (ale aby to pak bylo čitelné i pro ostatní) než někdo, kdo umí psát průměrně na standardní klávesnici. Abych to zakončil, tak elektroická ŽK je jen jednou z mnoha inovací, které se objevují prakticky všude. Školy, které si pro sebe vybraly vhodné řešení (a hlavně se s tím naučily pracovat), se už nikdy nebudou chtít vracet k papírovým verzím, protože tam prostě výhody těžce přebíjejí nevýhody – připomínám, že samotná ŽK je obvykle jen malá část celého systému, který vidí žáci a rodiče.
Máte pravdu v tom, že záleží za lidech, kteří s technikou pracují a co považují za pohodlnější.
Teď je problém s lékaři, že se brání zavádění programů na psaní e-receptů.
Myslím si, že se vše dá naučit, zautomatizovat. Horší, když nastane problém, ale to je jiná věc.
Drap | 8229 | |
led | 4070 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2779 | |
zjentek | 2725 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2018 | |
aliendrone | 1938 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |