Elektronky… Lampičky… krááásný… vysoká dynamika bez zkreslení, podle kvality lamp mohou mít malililinkato zvonivější zvuk, nebo spíš… charakter… právě takový… skoro kovový… Ale u kvalitních lamp by to nemělo být patrné, leda pro extra cvičené ucho.
0 Nominace Nahlásit |
Asi o těch, které pracují s digitálním zdrojem. Analog je analog. Výsledný efekt je ovšem nejvíc ovlivňován koncovým zařízením, tedy reproduktory. Pořád je to nejslabší článek high-end řetězce.
Upravil/a: Kepler
0
před 1661 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Digitál , nedigitál. Ale elektronka a polovodič ( transistor). Přechod na polovodiče byl dávno před digitální technologií. Dobře si pamatuji, jak se hudebníci dlouho bránili polovodičům v zesilovačích a za kvalitu v NF zesilovači byla dlouho považována elektronka. Vliv na zvuk nemohu posoudit protože nemám hudební sluch.
https://www.dps-az.cz/zajimavosti/id:51478/elektronkove-zesilovace-jejich-vlastnosti-a-konstrukce
0
před 1661 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Kepler: S digitálním zdrojem, nebo digitálním zvukem? Ono se to elektronicky dá napodobit, ale elektronka je elektronka.
Edison: Otázka mě napadla, když jsem dnes objevil v krabici spoustu elektronek(ECC83, ECL82, PCL atd), z oněch dob, kdy jsem si sám vyráběl zesilovače. Určitě to v nejbližší době ještě po desetiletech zopakuji. Na ty jednoduché si ještě stále vzpomínám(na schéma zapojení), ale knížky také ještě někde mám.
Tyjo.. proč se ptáš, když to znáš??? Hele… někde jsem zahlíd nějaký stavebnice… a třeba to prodávaj bez lampiček… Kolega v práci si zase dělal lampovej stereo korekční předzesilovač… a dost se tam matlal s vazbama… není to sranda to udělat dobře.
No třeba proto, že mě zajímá, jestli tady narazím na nějakého(třeba
bývalého) radioamatéra.
Správný požitek je, když to zvládnu celé sám. (jsem si tím
jistý)Korekční předzesilovač, ten jasňačka bez schématu nedám(nejsem
konstruktér vývojář).
Jasný, chápu… No.. já bych se dnes už do stavby nepouštěl. Doma nelze jen tak na stol docílit snadno opravdu špičkové kvality… Nebo to bude trvat dlouho a dlouho s nejistým výsledkem. Jinak ono nejde o schema, toho je všude plno… Ale správně to konstrukčně vyřešit. Mít správně napájení, stínění, oddělení… bariéry… pak i mechanika má velmi významný vliv na kvalitu. Jestli máš zkušenosti s lampami, tak určitě znáš pojem „zvonící“ lampa… To zvonilo, když se na ní lehoučce cvrnklo. To byl jeden z projevů jedné typické vady lampy. Ale umělo to udělat i šasi nevhodné tuhosti – konstrukce.
Základní parametry s vhodným rozmístěním součástek si ještě pamatuji. No, nejde mi o normu hi-fi, jde mi hlavně o ten požitek něco takového složit, zapojit kytaru a opět si zařádit jak za starých časů.
Jen se divím tomu, že říkáš bez zkreslení. Kdysi u elektr.zesilovačů bylo celkem normální při max. výkonu zesilovače 5% zkreslení (i u továrních)
To je o to, v jakých řástech charakteristik byl zesik postaven. Zrovna na lampách se dal udělat extrémě lineární a právě s velkým dyn. rozsahem. Ale taky se to dalo snadno podělat, třeba jen polohou součástek. U nějakých sériových 5% jistě problém nebyl, ale dalo se docílit mnohem zajímavějších hodnot.
Na prvních zesilovačích vznikl takovej ten „metalovej“ zvuk… Měl tam vadnou lampu právě v předzesilovači… Pak byl těžkej problém toho docílit „řízeně“…