Avatar uživatele
Daniel16

V jakém architektonickém stylu je postaveno Masarykovo nádraží v Praze?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? gagaga před 3561 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Dalo se najít na netu.

"Původní nádraží tvořily dvě klasicistní budovy – odjezdová s dvěma čtvercovými věžemi při Hybernské ulici, která měla funkci hlavního průčelí, a příjezdová při dnešní Havlíčkově ulici. Prostor uprostřed byl úmyslně ponechán volný pro odvětrávání kouře a páry z lokomotiv. K jeho zastřešení částečně dřevěným a částečně proskleným krovem neseným litinovými sloupy došlo až v roce 1862.

V době svého vzniku bylo dnešní Masarykovo nádraží jednou z největších a nejvýstavnějších železničních stanic v Evropě.

atd.
http://www.msde­velopment.cz/his­torie-nadrazi/

Doplňuji:
Ještě další odkaz – „Klasicismus a empír v Praze – přibližně mezi lety 1780–1850“

„Vlakové nádraží Praha-střed – dnes Masarykovo nádraží (Hybernská / Nové Město)“

http://www.pamatky-praha.cz/pamatky-v-praze/klasicismus-empir

více diskuse

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Lamalam

Já vych to tipovala na secesi nebo neorenesanci.
Doplňuji:
Našla jsem na netu zajímavou knihu: KREJČIŘÍK Mojmír. Česká nádraží, architektura a stavební vývoj. Vydavatelství dopravní literatury, 2003. Tam by to mohlo být popsané.

Podle Wiki byla původní budova postavena v neorenesančním slohu. Nová budova z roku 1901 je secesní.

Upravil/a: Lamalam

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Emefej

Podle Krejčiříka se jedná o empír s prvky novorenesance.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Lamalam

Omlouvám se za omyl, poznámka o rekonstrukci budovy z roku 1901 patří k Hlavnímu nádraží. Masarykovo nádraží je podle Wiki postaveno ve stylu doznívajícího empíru a nastupující neorenesance či klasicismu.

před 3561 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

U architektonického stylu jde o pohlld historiků a architektů – vysvětleno v mém druhém odkazu.

" Jako razítko dějinného odkazu je do tváře českých nádraží vtisknuta architektonická podoba těchto budov. Celkem logicky je jejich architektura lemována všemi styly napříč dobou existence nádražních budov u nás. Začátek této epochy můžeme hledat ve 30. letech 19. století, kdy v zemích Rakouska-Uherska končilo architektonické období klasicismu. Podobu tohoto architektonického stylu, konkrétně pak jeho pozdní fáze – empíru, nesou nádražní budovy až zhruba do poloviny století. Příkladem mohou být budovy Masarykova nádraží v Praze nebo nádražní budova stanice Zábřeh na Moravě. "
Čerpáno z knihy Česká nádraží od Mojmíra Krejčiříka

Jinak původní zachovalou památkou je císařský salonek s novorenesančním trámovým stropem a honosným kbem, na kterém stojí busta Ing. Pernera. Salonek má i zvláštní vchod na první nástupiště. Byl vystavěn až dodatečně v r. 1876

http://ceska-nadrazi.8u.cz/ceska-nadrazi.php
http://www.cd­.cz/zazitky/kam-na-vylet/1247-prij-e-dte-si-prohlednout-nadrazni-salonky
--

před 3561 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Ještě jeden odkaz k Mojmíru Krejčiříkovi – auator Miroslav Pásler

http://ceska-nadrazi.8u.cz/ceska-nadrazi.php

před 3561 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek