Ráno 14. 2. jsem poslouchala Studio 6. Moderátorka diskutovala s 2 profesory matematiky, autory učebnic. Uvědomují si nejen oni, především kvůli nezájmu o matematiku, obavám z maturity, že je nutné, aby se učitelé naučili matematiku učit.
Dnes proběhla konference na téma nové metody ve výuce matematiky.
Učitelé nenaučí žáky logickému myšlení ani počítat zlomky. Jde o II. stupeň ZŠ. Profesoři kritizovali výběr uchazečů na vysoké školy.
Je nezájem žáků o matematiku jen vina učitelů? Na rozdíl od našich učitelů 90 % učitelů z jiné země (přeslechla jsem které) uvedený příklad lehce vysvětlilo.
Je vvysvětlení výpočtu zlomku opravdu náročné?
Obrázek https://pixabay.com/cs/zlomek-prom%C4%9Bnn%C3%A9-matematick%C3%A9-divize-27885/
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 9Pro koho je otázka zajímavá? vagra, ivzez, Drap, gagaga, Zvědavý, Kepler, Henry1660, independent, aliendrone před 2506 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Matematika na rozdíl od jiných předmětů VYŽADUJE pedagoga. Dějepis, zeměpis jsou čisté biflování a fyzika či chemie prozměnu biflování + matematika.
Matematika je ryzí myšlení a její výuka je tedy automaticky VÝUKOU MYŠLENÍ. Samozřejmě – zpočátku se i v matematice biflují vzorečky a definice – ale jen do doby, než je žák sám schopen je SÁM matematicky odvodit.
„Neoblíbenost“ matematiky je způsobena MIZERNÝMI učiteli především na základním a středním školském stupni. Dále k tomu přispívá zastaralý (přesněji DÁVNO PŘEŽILÝ!!) systém výuky, kdy se škola snaží za každou cenu naučit všechno všechny – bez rozdílu předpokladů žáků. Jistě, je to chvályhodné, ale mezi námi – z beznohého NIKDY neuděláte mistra světa ve skoku do dálky! To vede jen k jedinému – až na nadprůměrně talentované jedince (kteří dokáží překonat systémové nedostatky díky svým vlohám) VŠICHNI OSTATNÍ nedokáží prakticky NIC pořádně. V takovém systému je velice těžké dosáhnout uspokojivých výsledků výuky!
Viděl někdo z vás zedníka v životě řešit kvadratickou rovnici? K čemu je kadeřnici znalost rozkladu mnohočlenu? Převážné části obyvatel k životu NAPROSTO stačí matematika základních početních operací (+,–,*,: – to obsahuje i JEDNODUCHÉ zlomky) a k tomu odmocnina, procenta, trojčlenka s trochou nejzákladnější geometrie. S tímhle „minimem“ ostatně vystačí i leckteří vysokoškoláci humanitních oborů. K čemu je jim výuka problematiky stejnolehlosti či nelineárních funkcí?
Jak jsem psal – vyučovat matematiku (na rozdíl od čistě „biflovacích“ předmětů) NEMŮŽE každý. Pochopit to ovšem znamená POTKAT kantora, který to UMÍ! A protože takových učitelů je pochopitelně omezené množství, je nesmyslné jimi plýtvat tam, kde to nemá smysl.
Je třeba ZÁSADNÍ reformy školství – na tom se shodují všichni. Problém je, že systém je nastaven tak, aby k ní NEDOŠLO. Ministerští úředníci jsou placeni od hodiny, nikoliv za práci, nechtějí riskovat případné obtíže/chyby a politici jakbysmet – hlavně někoho nenakrknout a na všechny strany sluníčko, místo aby např. direktivně nařídili: „K vypracování a předložení návrhu máte 6 týdnů, jinak si hledejte práci jinde!“ Proč to tak je snad ani nemusím rozebírat.
Takže odpověď na otázku zní: Nezájem o matematiku JE částečně způsoben mizernými učiteli, jenže pokud jim systém neumožní KVALITNĚ a SMYSLUPLNĚ vyučovat, nelze jim to vyčítat.
xxxxxxxxxxxxxxxxx
Tohle je MOC DOBRÁ otázka, navíc problém by se dal vyřešit BEZ miliardových investic (na které nejsou tak jako tak prostředky), ale celé to vázne na prasokratickém systému – tudíž náprava je prakticky NEMOŽNÁ!
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, ivzez, Dochy, Mc Merkurion
před 2506 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
Trapné. Učit se musí především žáci. Matematika je plná axiomů,
které se prostě musí žáci naučit jako básničku, to se vysvětlit
nedá.
Viz příklad.
3/4:1/2
Axiom č.1. dělení zlomku je násobení zlomku převrácenou hodnotou!!!
To se vysvětlit nedá, to se musí naučit!! No a násobit a dělit se učí
již někde na 1. stupni ZŠ.
Upravil/a: mosoj
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit |
To mi přijde jako blbost. Matika na ZŠ je primitivní, tam je problém lenost žáků než, že by to vyloženě nechápali. Spíš je tohle na VŠ, já tamější matiku nechápu doteď. Sice byli lepší učitelé, díky kterým jsem něco pochopil, ale stejně.
0 Nominace Nahlásit |
Na procenta bych to odhadovat nedokázal, ale pravda je, že matematiku umí učit málokdo.
0 Nominace Nahlásit |
No to snad ne!? To bych zvládl i já, ač jsem matematický blb. Jestli je to vina učitelů nevím. Existují jen tři druhy kantorů: nekvalitní, kvalitnější a Komenský. Jenomže na toho posledního se u nás už zapomnělo (asi rotuje v hrobě).
0 Nominace Nahlásit |
Neumějí. Nikdy jsem to nechápal nikdy mi to žádný kantor nedokázal vysvětlit. Ani na zš ani na sš. Ani nevím jak se mi zní pokaždé podařilo prolézt když sem nic neuměl.
0 Nominace Nahlásit |
30 % učitelů základních škol zní docela dobře.
Kolik procent učitelů ZŠ vyučuje matematiku?
Předpokládám, že těch 90 % učitelů jiných zemí
byli převážně (nebo jenom) učitelé matematiky…
(Nevěřím, že naši učitelé matematiky neumějí vysvětlit
dělení zlomků, nebo naučit děti pracovat se zlomky.)
______
Možná, že jsem měla na učitele matematiky štěstí.
Na základní škole jsem na druhém stupni měla experimentální
rozšířenou výuku matematiky a fyziky.
Zlomky (tehdy učivo sedmé třídy) jsme se neučili vůbec.
V 2. pololetí
devítky nám ve středu ráno přibyla osmá hodina matematiky →
příprava
k přijímačkám.
Zlomky jsme zvládli ± za dva týdny… Dobré kantory jsem měla i na
gymnáziu.
Nedostatek logického myšlení nelze vyčítat učitelům,
s tímto nedostatkem děti bohužel přicházejí z rodin.
K logickému myšlení a hledání souvislostí (učit vidět
souvislosti)
je potřeba děti vést od malinka: „Uděláš to, stane se tohle“ apod.
A začít co nejdříve, jakmile dítě začíná mluvit
a reagovat na mluvený projev nějakou akcí.
Nedostatek logického myšlení je vidět i v řadě otázek
(někdy bohužel i odpovědí) zde.
_______
Doplňuji:
Setkávám se se stížnostmi na Hejného metodu výuky matematiky.
Prý děti baví, ale nic nenaučí. Máte s tím někdo zkušenosti?
Upravil/a: ivzez
0 Nominace Nahlásit |
Bod dávám všem, kteří reagovali na mou otázku. Jako poděkování.
Ale už jsem se dlouho nesetkala s matematikou, takže nejsem v obraze, už jsem zapomněla i na učitele na ZŠ. Jen tuším, ale byl to opravdu „pošuk“.
Vzpomínám jen na vyučující na střední škole, která způsobila, že jsem měla hoidiny ráda, pokud jsem něco nerýsovali v geometrii. Ale dnes je učiva určitě víc.
@Aliendrone,
nesouhlasím s Vámi v tom, že by se na základních školách měly učit
jen
základní operace, trojčlenka apod. Podle mne mají základní školy
děti
připravit tak, aby i v případě, že nepůjdou nikam dál, v životě
obstály,
případně někdy v budoucnu byly schopné na základní vzdělání
navázat.
Kromě toho lze těžko u dětí např. v pátých třídách
předpokládat,
kam budou pokračovat, nedá se předem určit, kdo bude kadeřnice,
kdo zedník, kdo učitel a kdo lékař.
Některé děti půjdou na gymnázia, jiné na odborné střední školy
a další třeba na učiliště. Někteří sbolventi učilišť si mohou na
nástavbě
doplnit maturitu a všichni mohou pokračovat dál na VOŠ nebo VŠ.
Základní vzdělání by podle mne mělo toto všechno „pokrýt“.
_________
Neznám samozřejmě všechny učitele matematiky v ČR, ale za svůj
život jsem se vedle učitelů, kteří učili mne a poději mé děti a
neteře,
setkala i s řadou kolegů → ve všech případech šlo o dobré
učitele.
Podle mne je základní příčina v logickém myšlení a představivosti.
Bez
toho žádný učitel moc nezmůže. Příčinu bych hledala v rodinách,
které
děti nevedou k logickému myšlení a nerozvíjejí jejich představivost.
_______
Zásadní reforma školství tu probíhá od 90. let minulého století.
A úspěšně: laťka se stále snižuje tak, aby pokud možno každý
zvládl
alespoň maturitu.
Pořád se mluví o tom, že jsou děti přetěžovány,
že by je škola a učení měly především bavit.
Ovšem k čemu je dobré, když dítě po čtyřech letech výuky angličtiny umí půl hodiny povídat o dinosaurech, ale neumí se zeptat na cestu, koupit si rohlík, něco si půjčit, … Hlavně, že je ta angličtina bavila…
Mně snížení úrovně vzdělání příšerně štve. Vygooglovat si
všechno v internetu neznamená vědět, znát, dovodit, odvodit,
pochopit souvislosti, navázat na předchozí, …
Usoman, mosoj: Nesouhlasím. Vám to možná přijde jednoduché a plné axiomů, které je třeba se naučit zpaměti. Ale to je právě problém těch učitelů co neuměj učit. Dítěti připadá složité to co pro vás je maličkost. Ale je to právě proto, že je to dítě, které nemá s matematikou zkušenost. A axiomy co se musej učit zpaměti? Ale ho… Právě nepochopení smyslu těch axiomů je základ pro to aby se dítěti matematika zprotivila. Pokud člověk pochopí ty zákonitosti, pak je to OK. Dokud se bude učit axiomy jako básničku, je v háji. Naučí se že když vlak za 2 hodiny ujede 130 km tak vydělením získá průměrnou rychlost 65km/h. A když se ho někdo zeptá kolik času potřebuje vlak jedoucí 50km/h na cestu dlouhou 180, bude se hádat že to se ještě nebralo.
Matematiku tady nemůžeme důkladně probírat, ale i v ní platí, že některé věci se děti prostě musí naučit, teprve potom je možné pokračovat k náročnějším jevům a výpočtům, teprve potom je na čem stavět.
V uvedeném příkladu samozřejmě bude záležet na tom,
jak učitel látku vysvětlí. Ale pokud by se děti napřed nenaučily
základní matematické funkce, byl by sebelepší výklad k ničemu.
Myslím, že od začátku je třeba aby děti věděli co a proč s tou matematikou dělají. Samozřejmě přiměřeně své úrovni. Ano, jsou věci, které je vhodné se naučit zpaměti. Přesto by měly vědět proč a jaký to má smysl. To že se něco naučí zpaměti by nemělo být proto aby danou látku dokázali o půlnoci odrecitovat pozpátku, ale proto, aby mohli využít užitečnou „zkratku“ která jim zjednoduší život.
Potkal jsem „učitele“, kteří za hodinu dokázali opsat kapitolu z učebnice na tabuli (naštěstí to nebyla matematika na ZS), a pak z toho někoho vyzkoušet. Ale tohle rozhodně nelze nazvat výukou.
Ad Dochy,
nejde rovněž o matematiku, ale jeden učitel nás zkoušel tak, že měl otevřenou učebnici a sledoval, zda náš ústní projev souhlasí s učebnicí.
Tehdy většině paměť sloužila, takže jsem se učili zpaměti a nad obsahem moc nepřemýšleli. Stejně tak vyučoval. Měli jsem před sebou učebnici, on četl, co máme umět a co vynechat – takže jsme podtrhávali.
Teď jsem si jeho metodu oživila. Jenže tehdy mohl být učitel vyhozený jen za krádež, zneužití žáků či studentů a kvůli politice. Dotyčný nakonec skončil kvůli podvodům …
Kolovaly historky o jeho lásce k penězům. Některé neuvěřitelné… , ale skutečné.
Měly by vědět, k čemu slouží násobení,
ale násobilku se musí naučit podobně,
jako v češtině vyjmenovaná slova.
… pro naše učitele je vše složitý, voni uměj jen zblbnout mladý ohledně politiky a stávkovat …
Já to myslel poněkud ironicky. Stávky na český způsob mi vždy připadaly jako takové nevinné bububu, které stejně nikdo nebral moc vážně.
Ad ivzez,
jedním z těch pánů byl Hejný. Zřejmě to byl on (neznám podle vizáže), který takto reagoval. Ta procenta jsou zachycena v nějaké učebnici, kterou operoval.
Celý rozhovor jsem neslyšela, ale vše se mně nelíbilo.
Přemýšlím, že se na Hejného matematiku zkusím podívat. Pokud by ty stížnosti byly oprávněné, bylo by lepší zvolit jinou metodu.
Mne matematika bavila. Když člověk pronikne do základů a dokáže časem leccos sám odvodit, baví ho už i jen ten pocit, že něco dokázal. Že laťku přeskočil, nepodlezl…
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2651 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1080 | |
Kelt | 1015 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |