Staral se o svoje zájmy. Prospěchář, ale tím se staral i „o svou“
zemi. Příjde ovšem na pohledu, co míníš tím starat se. To, že přivodil
nevídanou genocidu, a to i vlastním občanům, válku, hladomor, chaos,
chudobu a v poseldní řadě smrt. Důsledkem bylo na druhou stranu i vývoj
techniky a pkrok lidstva způsobený válkou – ale za jakou cenu a navíc to
je vedlejší důsledek, který mu zcela jistě nebude přičítán
k dobru.
Ze začátku, aby nabral popularitu, dal lidem trochu té práce, stavěl
silnice a spravoval „říši.“ A to vše ještě bylo zveličeno za pomocí
umné propagandy, bylo to vyzdviženo, zveličeno a využito k fanatismu
a válce.
Stejně i Napoleon se staral o svou zemi a svůj lid, provedl mnoho změn, reforem, možná i k lepšímu, dal jistý řád, snažil se o povznensení ekonomiky. ALE taky to vše využíval hlavnš jen pro sebe, pro nákladné války, vlastní mamon, a ukájení své megalomanie. Hlavně to byl taky revoluconářský prospěchář a neoprávněný „monarcha“ který měl blíže k diktátorovi. U něj je to sporné.
Upravil/a: Zvidatel
0 Nominace Nahlásit |
Samozřejmě, že staral, „myslel to dobře“ a snažil se o blaho
lidu – ale čistě podle vlastních zvrácených názorů, v čem má
spočívat. Problém byl v těch názorech a v neexistenci jakékoliv
opozice.
(Proto zásadně nesouhlasím s občasným voláním některých po
„osvíceném diktátorovi“, který „dá zemi do pořádku“. To je vždy
cesta do pekel …)
0 Nominace Nahlásit |
V čele NSDAP budil dojem sociální empatie a nacionálního cítění. Vše však podřizoval k dosažení moci a politickému monopolu. To, že se Německo dostalo z krize se nedá srovnat s tím, jaké katastrofální důsledky měla válka.
0
před 1634 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nadchnul 4/5 národa který jej podporoval spolupracoval a s německou pýchou, pečlivosti se zapsal krvavě dějin.
0
před 1634 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pepa25, něco jako ”osvícený diktátor” neexistuje ani se tento termín
nikde nepoužívá.
Osobně jsem slyšel toto slovní spojení použít jen pár běžných lidí
v politické diskuzi, kteří tím jen ukazovali svou naprostou neorientaci
v politologii a jejich termínech. Jinak řičeno se jedná o ony pověstné
kecy z krčmy.
Neřekl bych, že by to byl protimluv. Diktátoři snili být předlohou dokonalého kultu a moci být ten, kdo ví nejlépe, jak řídit společnost. Že to byla utopie na entou, je další věc.
Nejde jen o to, že je to protimluv a on je, už jen kvůli významu
diktátora, ale taky o to, že takový termín neexistuje. Kolem dikátora
může být jakýkoli kult osobnosti a fanatismus, ale nikde jej nelze označit
jako osvíceného. Protože je to diktátor. A to není pozitivní ani
neutrální pojem.
V politice se pojem „osvícený“ používá pouze ve spojení s monarchou
a velmi často s absolutním. A to je setsakramentský rozdíl.
V životě jsem slyšel něco jako „osvícený diktátor“ pouze dvakrát. Pokaždé v hospodě, jednou to řekla dokonce moje známá, která má ovšem nulovou znalost politologie a politiky. Teď už vlastně potřetí, díky odpovědím.cézet.
Výjimečně se to třeba používá i v některých neodborných článcích plných fabulací a celkové nesmyslnosti. Není to časté, alespoň myslím. a doufám.
Neslyšel jsem rovněž, ale je to k zamyšlení. Spíš osvícený monarcha. Nicméně určité charakteristiky ten diktátor má. Například, že je vyvolený.
Jako jo, ale on si tu charakteristiku dal sám nebo jeho přívrženci,
kteří z něj mají prospěch, či zmanipulovaný lid, každopádně to není
pravda.
A i to, že diktátor si o sobě myslí nebo se v očích veřejnosti
snaží být vidět, jako ten, kdo ví nejlépe, jak řídit společnost,
nemusí být nutné. Diktátorovi jde hlavně o moc a vlastní užitek a
kolikrát se nestará ani o mínění ostatních. I když chce být asi často
vnímán v očích ostatních dobře, ale není to pravidlo.
Ještě zpátky k tamtomu, diktátor nemůže být označován jako osvícený,
uvědomělý, ten který došel prozření, protože je to v naprostém
kontrastu s diktátorskou vládou a osobností diktátora. Je to vláda, která
je ve prospěch diktátora a v neprospěch lidu. Povětšinou neoprávněná,
nezákonná vláda. Moc držena silou a často násilím, tak se taky mohl
dostat k moci, obvykle proti vůli lidu, ale tohle taky nemusí být podmínka.
k moci může přijít i třeba demokratickými volbami.
Ať už chápeme demokracii jakkoli, tak diktatura je prostě nedemokratická
forma republiky, ve které není místo pro osvícení, hlavně v politice ne.
Je to negativní forma vlády, všemi udsuzovaná.
Všímáš dnes nějaké tendence obracet se na silné autority?
Vnímám, ale jako ono abys dnes nějakou tu autoritu v politice pohledal, jako v té české. Ale všiml jsem si podpory monarchie ze strany lidu. Nemyslím podpory jako podpory, ale z různých anket, průzkumů, zpráv vyplývá, že je to mezi lidmi tak půl na půl mezi těmi, kteří jsou pro republiku a těmi, kteří pro monarchii. Někdy má víc ta, někdy ta druhá, často se stává, že má i monarchie o dost větší převahu. Odakzuju tím na tu tendence lidu obracet se na autority, protože monarchie je autoritativní, jedno jestli konstituční nebo absolutistická a zda má nebo nemá panovník moc.
Možná nemusí být ani monarchie, jako spíše étos monarchie (moc v rukách silného pána). Třeba to mi přijde tady charakteristické, ačkoliv máme republiku.
Mám na mysli statut prezidenta, spoustu očí k němu vzhlíží více, než mu dovolují jeho pravomoce.
Jo, jenže monarchie a sní sopjený panovník toho v sobě zahrnuje víc.
Ačkoli nejsem zcela proti ,demokratické formě , republiky, tak si nemyslím,
že by v republice mohl mít někdo autoritu, vážnost. K prezidentovi
vzhlíží oči často s opovržením – půl na půl. Tj., že rozděluje
národ. A o to víc díky přímé volbe. Naopak jedna z významu panovníka
by mělo být, že národ stmeluje skrze jeho majestát, autoritu, neboli
samotný titulem a osobností. Jak říká spisovatel C. S. Lewis: „Když se
lidem zakazuje ctít krále, ctí místo toho milionáře, sportovce či
filmové hvězdy, nebo rovnou prostitutky a gangstery." To ”zakuzeje” bych
vyjádřil spíš jako, že k tomu lidi nemají příležitost, možnost.
Zajímavé je, že třeba v Česku nikdy, formálně vzato, monarchie zrušena
nebyla. Ústavou 1921 ani 1948 nebylo zrušeno království České, ani
panovník nebyl sesazen, ale byl zbaven politických pravomocí. Náš poslední
Karel I. se vzdal výkonu vlády, ale ne trůnu a koruny, i když byl
vyhoštěn. Je to stav království bez krále. Podobně měli i Maďaři
Maďarské království, kdy v letech 1920 až 1946 tam nebyl král.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ma%C4%8Farsk%C3%A9_kr%C3%A1lovstv%C3%AD
Něco píšou i tady: https://www.dotyk.cz/publicistika/prisel-cas-na-monarchii-20161028.html
Tamto je ale jen taková zajímavost o Česku, jakože nebylo zrušeno
království, a že nadále trvá, ale todle už je jen názor, ale můj ne,
protože máme formu státu republiku a to je jasné).
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2636 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1348 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1062 | |
Kelt | 1005 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |