Je to nádhera přece po 35 letech v kapitalismu budou postiženi
komunisté funkcionáři jenom jsem nepochopil zda všichni, nebo co zahodili
rudou knížku a jsou napraveni budou mít slevu.
Pochopil jsem papaláši u vrchnosti, ovšem papaláši na KV KSČ, na OV KSČ
ve fabrikách případně jenom žhavci náhončí lovci osob kteří rozvraceli
republiku neb pracovali pro cizí moc.
I když jako nádeník mám názor vražda je promlčena za 20 let jaký by
měl názor ÚS těžko odhadnout.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Savier před 1 dnem |
Sledovat
Nahlásit
|
Je to, samozřejmě, neústavní, respektive, je to v rozporu s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázana.
Na historickou spravedlnost & vypořádání se s minulostí byl čas a prostor těsně po převratu, v devadesátkách. Veškeré osoby, kterých by se to dotklo, mají dneska velmi vysoký věk. To za prvé. Za druhé, tady nebyla žádná revoluce, byl to převrat, z pohledu tehdejšího státního zřízení kontrarevoluce, proto, taky, soudruzi vesele seděli dál na svých místech a spousta z nich tam sedí dodnes. Vrchní soud v Praze, třeba, je komunistický starobinec. Jestliže se chceme vypořádat s minulostí, chceme historickou spravedlnost, prosím, nechť ať je členství v KSČ před převratem zákonnou překážkou, napadá mne, k výkonu funkce soudce, zástupce státního, případně k práci u policie, VSČR, celní správy, atp. Mělo by to jakýsi, minimálně symbolický, smysl, mělo by to nějakou legitimitu, atd. Mstít se, maloměšťácky, na starých lidech je ubohé, oni se stěží dokáží sami bránit a něco to vypovídá o naší společnosti.
0 Nominace Nahlásit |
Nedivím se, že jako nádeník a opilec nevíš, že u nás žádný komunismus nebyl. Ale něco ti vysvětlovat nemá cenu. Ty máš své kumpány v hospodě, oni ti „poradí“.
0 Nominace Nahlásit |
Je pravda, že diskuse o snížení penzí pro komunistické funkcionáře probíhají v současné době. Tento krok by měl za cíl potrestat ty, kteří byli zapojeni do represívního komunistického režimu a dochází k němu hlavně jako reakce na rostoucí počet žádostí o rehabilitaci a odškodnění od obětí komunismu.
Ovšem konkrétní detaily, jako to, kteří přesně funkcionáři budou postiženi a jaká bude výše snížení, jsou stále předmětem diskuse.
Není jasné, zda budou postiženi například i ti, kteří se distancovali od komunistického režimu a vzdali se své komunistické stranické knížky. Některé návrhy hovoří o tom, že by měli být postiženi pouze ti, kteří byli aktivně zapojeni do represí a zločinů komunistického režimu.
Co se týče možné promlčenosti, je třeba zmínit, že tento návrh nejde o trestněprávní persekuci, ale o administrativní řešení. V případě trestných činů skutečně platí promlčecí lhůty, ale toto opatření by mělo fungovat spíše jako druh sankce za minulé chování.
Co se týče názoru Ústavního soudu, je těžké odhadnout. Na jedné straně soudy často zdůrazňují potřebu potrestání zločinů komunismu, na druhé straně je tu otázka respektování základních práv a svobod jednotlivce, včetně práva na důstojný život. Je tedy možné, že by se takový krok mohl setkat s ústavními výhradami.
0
před 1 dnem
|
0 Nominace Nahlásit |
Elkon děkuji za odpověď vynikající odpověď ale trochu kulhá, byla zde
příprava na přechod ke komunismu po vybudování socialismu kterou dělnická
třída i pracující inteligence vybudovala v roce 1959 jako druhý na
světě . Později nastalo blouznění se soudruhem Dubčekem o lepším Ismu a
uzavřeno normalizací v roce 1969 a opět s nadšenou dělnickou třídou
pracující inteligencí a hlavně starou struktůrou, která nechápe
demokracii.
Osoba kterou máme také v grémiu zaplatila druhé pivo bouchla do stolu a
pravila, musím ještě vyházet hnůj poté sednu k počítači a budu
anonymně pouštět moudra poněvadž neumím diskutovat.
Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, především s ohledem na čl. 30 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, který zakotvuje právo občanů na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří, a na čl. 1 a čl. 3 Listiny základních práv a svobod garantující rovnost obecně i rovnost v základních právech zaručených ústavním pořádkem.
Návrh respektuje obecné zásady ústavního pořádku České republiky a není v rozporu s nálezy Ústavního soudu České republiky. Přesto byly identifikovány aspekty návrhu, které by mohly být potenciálně rizikové z hlediska ústavnosti.
Vláda zaznamenala podání žalob ve správním soudnictví proti některým rozhodnutím orgánů sociálního zabezpečení o snížení starobního důchodu na základě zákona č. 455/2022 Sb. Žalobci vesměs vyjadřují nesouhlas se snížením důchodu a s právní úpravou, kterou považují za retroaktivní a protiústavní. Upozorňují na uplatňování „kolektivní viny“ a možný rozpor tohoto postupu se zásadami demokratického právního státu.
Namítán je mj. rozpor aplikované právní úpravy s mezinárodními závazky, a to zejména s Mezinárodním paktem o občanských a politických právech, s Mezinárodním paktem o hospodářských, sociálních a kulturních právech, Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod, s Dodatkovým protokolem a s protokoly č. 2, 4, 6 a 7 vyhlášenými pod č. 209/1992 Sb. Je odkazováno na nález pléna Ústavního soudu Slovenské republiky ze dne 20. 12. 2023, sp. zn. Pl. ÚS 2/2022–119, podle něhož obdobný zákon platný ve Slovenské republice není v souladu s ustanoveními Slovenské ústavy a Dodatkovým protokolem o ochraně lidských práv, tedy s evropskými normami. Platné právní úpravě je mimo jiné vytýkáno, že Ústav byl zřízen jako vědecká instituce pro zkoumání historie a není vybaven žádným oprávněním vydávat správní rozhodnutí, a ani podklady pro ně. Krajskému soudu, který o žalobě rozhoduje, bylo navrženo, aby v souladu s čl. 95 odst. 2 Ústavy předložil věc Ústavnímu soudu České republiky a požádal ho o rozhodnutí, zda zákon č. 455/2022 Sb. je v souladu s Ústavou a ústavním pořádkem České republiky.
Na základě konstantní judikatury Ústavního soudu v obecné rovině platí, že stát sice může rozhodnout, že jedné skupině poskytne méně výhod než jiné, avšak nesmí postupovat libovolně a z jeho rozhodnutí musí být patrno, že tak činí ve veřejném zájmu.
Jak výše uvedeno, účelem navrhované (ale i existující) právní
úpravy je vypořádat se s důsledky působení komunistického režimu, resp.
byla snahou o nastolení historické, společenské a sociální spravedlnosti.
Opatření přináší pro cílovou skupinu osob snížení úrovně hmotného
zabezpečení ve stáří. Snížení je tím větší, čím déle byla daná
činnost vykonávána, avšak je stanovena částka, pod kterou důchod ani po
snížení nesmí klesnout. Výsledný stav by měl představovat morální
satisfakci pro velké množství osob, které byly komunistickým režimem
perzekvovány a které v důsledku způsobených útrap spočívajících
v nemožnosti kariérního rozvoje nebo omezení práva na vzdělání nemohly
ani po pádu komunistického režimu dosáhnout na takový důchod, jaký
v současnosti pobírají někteří jeho bývalí představitelé.
V této souvislosti považuje navrhovatel za potřebné vypořádat se
především s otázkou značného časového odstupu od konce „doby
nesvobody“, jak jej definuje např. zákon č. 480/1991 Sb., o době
nesvobody („V letech 1948 až 1989 komunistický režim porušoval lidská
práva i své vlastní zákony.“), neboť může vyvstat otázka, zda
s přibývající délkou doby, která uplynula od pádu komunistického
režimu v roce 1989, neklesá intenzita veřejného zájmu, k jehož ochraně
navrhovaná úprava směřuje.
Časové hledisko může hrát roli také při posouzení ústavní konformity navrhovaného zásahu do legitimního očekávání adresátů normy (tedy „představitelů“), kdy navržená konstrukce ve většině případů snižuje nároky již přiznané, a to s účinky do budoucna. Opatření je tedy svojí povahou retroaktivní, byť jde nepochybně o retroaktivitu nepravou, která je obecně přípustná, neznamená-li nepřiměřený zásah do legitimního očekávání.
Vláda má za to, že navržená úprava má potenciál v testu ústavní konformity obstát, a to ze všech výše uvedených hledisek. K tomuto lze dospět v kontextu závěrů vyplývajících z relevantní judikatury Ústavního soudu České republiky, jakož i Evropského soudu pro lidská práva .
Z důvodové zprávy k rozšíření seznamu: https://odok.cz/portal/veklep/material/KORNDBGGCSIH/