Dobrý den, zakoupil jsem použitý notebook přes internet, prodejce ale doručil jiný, přibližně o 2× větší hodnotě. Jméno a číslo objednávky sedí. Pokud se nebude jednat o záměnu objednávky s jiným zákazníkem, můžu si ho nechat, nebo ho musím vrátit?
Zajímavá 0 před 507 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Je to normální rozpor s kupní smlouvou, jako např. to, když si objednáš boty velikosti 38 a dorazí Ti velikost 48, nebo Ti, namísto páru bot velikosti 38, dorazí gumový kačer, jistě chápeš.
Jednoduše řečeno, dorazila Ti věc v jiném druhu a jiných ujednaných vlastnostech, než bylo ujednáno kupní smlouvou (§ 2161 odst.1 lit.a) obč.zákoníku).
Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy (což je), máš právo požadovat odstranění vady dodáním nové věci bez vady, přiměřenou slevu z kupní smlouvy nebo máš právo od smlouvy odstoupit (§ 2106 odst.1 obč.zákoníku). O tom, jakým způsobem bude vadné plnění prodávajícím vyřízeno, rozhoduješ Ty, ovšem pouze jednou, bez souhlasu prodávajícího nemůžeš způsob vyřízení změnit (§ 2106 odst.2 obč.zákoníku).
Náklady spojené s odpovědností z vadného plnění nese, samozřejmě prodávající (§ 1924 obč.zákoníku). Ty jsi mu vadnou věc povinen vrátit, avšak na jeho náklady, a to až při/po dodání nové věci, tu vadně dodanou věc si můžeš ponechat jako jakousi jistinu do doby dodání věci bezvadné (§ 2109 obč.zákoníku).
To by se použilo, pokud bys Ty považoval dodání zboží za porušení kupní smlouvy.
Pokud nepovažuješ, tak to ale také není až tak jednoduché:
Tys měl objednaný nějaký notebook. Jak píšeš, sedí číslo objednávky, Tvé jméno i adresa, ale notebook je úplně jiný (že je dražší, to je dokonale nepodstatné).
Ta věc je poměrně banální: neobjednané plnění.
Podle ustanovení § 1816 obč.zákoníku plní-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.
Na jedné straně platí zásada, že obchodní risiko nese podnikatel, to za prvé, a za druhé, že pokud plní nevyžádaně (což se týká i toho, že Ti poslal něco úplně jiného, než jsi si objednal), Ty – jako spotřebitel – to nemusíš škodovat: nemusíš mu psát, nemusíš mu volat, ani nic podobného (což vždycky škoduješ, čas nekradeš, nikdo nevíme dne ani hodiny, a to v případě, že máš neomezené volání, např., jinak škoduješ i hmotně). Jenže pak platí zásada, že každý má povinnost v právním styku jednat poctivě (§ 6 odst.1 obč.zákoníku), a že nikdo nesmí těžit ze svého nepoctivého činu (§ 6 odst.2 obč.zákoníku), takže:
Podotýkám, že to, že můžeš věc poctivě držet od okamžiku převzetí a nemusíš její „nález“ oznamovat vlastníkovi, se týká pouze smluvních vztahů, ve kterých figuruješ jako spotřebitel, to znamená, že kdybys si např. kupoval notebook přes Aukro od fysické osoby nepodnikající, půjde o „klasický“ nález věci. A o tom, jak se nakládá s věcí nalezenou, jsem napsal tady: https://www.odpovedi.cz/otazky/pokud-cizi-dron-spadne-na-moji-zahradu-mam-pravo-si-ho-privlastnit, opakovat to nebudu.
Zdroj: https://www.odpovedi.cz/otazky/pokud-cizi-dron-spadne-na-moji-zahradu-mam-pravo-si-ho-privlastnit
1Kdo udělil odpovědi palec? TenderBender
před 507 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Notebook samozřejmě musí být vrácen, a to na náklady prodávajícího. Takže prodejce o tom informuj a notebook vrať. Máš dostat to, za co sis zaplatil a ne neoprávněně užívat věc, která ti nepatří.
A je mimochodem smutné, jakým způsobem uvažuješ. Slušnost a férovost ti asi není moc blízká. 🤔
0
před 507 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
No, já jsem to taky chtěla řešit, ale když prodejce nekomunikuje, tak jako co.
Já si objednala něco za 500, zaplatila předem, a dorazily mi kleštičky na nehty, dvoje. Mimochodem jsou skvělý, moje mamka si je taky koupila, já je mám už rok, ale za 300. Když jsem chtěla reklamovat, tak jsem měla vyplnit formulář, odeslat, a čekat na reakci. Už je to měsíc, nic se neděje. Já nebudu nikoho uhánět, kleště si nechám. Není moje chyba, že se někdo spletl.
0
před 507 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tys mi neporozuměl, že? 😀
„Kdybys nebyl hlupákem, nestal bys se medvědem.“ A nebo: „Zítra moudřejší večera!“ Kdybys se nejprve zeptal, pohledal a napsal jim – případně – až tak za 3 dny (což je v mentalitě práva, jako za 3 minuty 👌😂), tak jsi si – úplně v pohodě – ten noťas mohl nechat. Ale já bych to třeba neudělal.
Smluvní podmínky nemohou odchylně upravovat to, co kogentně zakotvuje positivní právo. Právo je buďto dispositivní, to znamená, že je věcí ujednání stran, nebo kogentní, to znamená že je někde závazně stanoveno.
Nemůžeš spotřebiteli ukládat povinnosti nad rámec platného práva, protože „poškodit“ spotřebitele, to už je lepší zavraždit tchýni, pomalu 😅, jako není to, jako „poškodit“ fakana, to ne, ale téměř blízko k tomu.
Disposice smluvních stran v občanskoprávních vztazích, podle zásady legální licence, končí tam, kde začíná kogentní ustanovení podle zásady enumerativnosti veřejnoprávních pretensí. Jinými slovy, co právo přikazuje vykonat, musíš vykonat, i kdyby s tím ten druhý nesouhlasil, a co právo zakazuje konat, nesmíš konat, i kdyby s tím ten druhý souhlasil.
Takže: oni můžou mít ve smluvních podmínkách prakticky cokoli, ale od toho, co jsem popsal výše, se odchýlit nemohou, pokud jim to teda – ve své blbosti – nedovolíš, samozřejmě.
No a proč bys si ho nemohl nechat a doplatit? Z logiky věci by oni, teďka, museli svým nákladem dostávat laptop od Tebe, potom svým nákladem Tobě dopravit ten notebook, cos si objednal, a ještě k tomu bys po nich mohl vymáhat škodu, která Ti vznikla z toho titulu, že Ti dodali ujednané plnění se zpožděním. Takhle: oni nemusí nic dopravovat zpět, nemusí Ti zasílat další balík, Ty jsi spokojený, nejsi nasraný, že musíš na noťasa čekat o tejden déle, nebo tak něco, a oni Ti prodají, ve výsledku, dražší Hebel, tak obecně na tom více vydělají, ne? 🤷♀️
To by museli být, jako zdejší debillarium, aby s tím měli problém! 🙄🙃🤪🤓
Píšeš moc složitý slova v tuhle pokročilou hodinu, ale díky za odpovědi. 😀
Jinak to vypadá, že se u nich někdo spletl a dal na krabici špatnou samolepku, poněvadž má jiné číslo než ta na zařízení, ale stejné jako na faktuře. V tom připadě je klidně možný, že můj ntb má někdo jiný. Zajímalo by mě, co by se stalo, kdyby mi nevěřili a já to chtěl vrátit, když to ani s fakturou nesedí.
Třeba se jim stalo takových omylů víc a teď budou rozplétat celou síť nenahlášených špatných objednávek. 🤔
O záměně jsem je informoval ještě před položením otázky. Zajímalo
mě, jestli je to nějak právně ochráněné, nikde jsem nenašel
odpověď.
Ve smluvních podmínkách takový případ totiž není uvedený, jedině bych
to vratil na vlastní náklady jako zboží neodpovídající dohodnutým
vlastnostem.
Nesuď knihu podle obalu. 🤫
Ty jsi mimochodem otázku nepoložil. Napsal jsi větu oznamovací, konstatování. Otázka se pokládá už v otázce, ne až v dodatečném vyprávění.
Myslel jsem ve smluvních podmínkách prodejce. Ale děkuji za odpověď, zajímavé čtení. :)
Pouze jsem ho vybalil, zjistil to není ten správný a vrátil jsem ho zpět, k žádnému poškození/opotřebení nedošlo.
Teoreticky, kdybych si ho chtěl nechat, můžou mi umožnit ho doplatit?