aliendrone
Jakožto hvězdný (jakože jsem za hvězdu , ale nikoliv dámských ložnic
jako ty ;) :D) cestovatel tě opravím. Tzv. „rotace“ (Vr) je rychlost, při
které je na křídlech vztlak umožňující zvednutí přídě letadla, tedy
můžeš přitáhnout knipl k sobě (letadlo se otáčí kolem příčné osy),
tak možná proto „rotace“. Ale nevím to jistě, hvězdolety se nějakou
aerodynamikou či obecně šnečími apod. rychlými pohyby neobtěžují.
;) :)
Dochy
Zaujalo mně to, tak jsem prohledal pár zdrojů:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rotation_(aeronautics)
https://www.100knots.com/why-do-pilots-say-rotate-take-off-speeds-explained/
https://eu.usatoday.com/story/travel/columnist/cox/2013/09/29/takeoff-speed-v1-v2-rotate/2885565/
Vychází mi z toho, že je to rychlost kdy pilot zvedá příďové kolo
(platí u letadel, která to příďové kolo mají) a letadlo přechází do
režimu, který umožňuje vzlet. Ještě to neznamená, že letí. do té doby
jsou křídla letadla i s letadlem sklopená natolik, že proud vzduchu
tlačí letadlo k zemi (podobně jako ta různá křidélka a spojlery
u formule 1)
Rychlost předem spočtená podle aktuálních podmínek (zátěž letadla,
počasí, nadmořská výška), pilot monitorující sleduje rychlost a
dosažení každého „milníku“ vč. Vr oznamuje pilotovi letícímu, pilot
letící po signálu od pilota monitorujícího zvedá příď letadla. Je
otázka zda je heslo „rotate“ odvozeno od skutečného naklápění letadla,
nebo podle toho, že se tím překlápí režim vztlaku z negativního na
pozitivní.