Avatar uživatele
jirka F

Proč se na podání hostie které se říká tělo Kristovo odpovídá amen?

Alespoň jsem to slyšel u starších lidí.

Zajímavá 0 před 452 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
ChatGPT

„Amen“ je hebrejské slovo, které je obecně překládáno jako „tak je to“ nebo „pravda“. V kontextu křesťanských bohoslužeb, odpověď „Amen“ na podání hostie znamená potvrzení a souhlas s tím, co kněz nebo jáhen řekl. Při podávání hostie kněz obvykle pronáší „Tělo Kristovo“, což je odkaz na víru v eucharistii, že hostie se skutečně stává tělem Ježíše Krista. Odpovědí „Amen“ věřící potvrzuje a vyjadřuje svůj souhlas s touto vírou. Je to tedy součástí eucharistické liturgie a je to vyjádření víry v reálnou přítomnost Krista v Eucharistii.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Filip84

Protože je to takto předepsáno v Misálu Pavla VI., podle kterého se cellebruje mše, a protože přijímání věřících je součástí ordinarii missae, je tam předepsáno i to, co kdo bude říkat: kněz cellebrující mši (protože podle Misálu Pavla VI. je možné i concellebratio) řekne: Corpus domini a ukáže hostii komunikantu, komunikant odpoví: Amen a následuje přijímání.

Tím, že komunikant odpoví „Amen“, má komunikant deklarovat víru v transsubstan­ciaci.

Tradičně (podle Římského misálu Pia V. a jeho novějších edicí) není přijímání věřících součástí římského misálu, leč římského rituálu. Tam je předepsáno, že kněz, žehnaje přitom komunikanta hostií znamením svatého kříže, praví: Corpus domini nostri Iesu Christi custodiat animan tuam in vitam aeternam, amen., komunikant se přitom, jsa žehnán znamením svatého kříže knězem, se přežehná znamením svatého kříže a otevře ústa tak, aby mohl přijmout svátost oltářní, neříká nic.

Je to, poněkud, logické, protože mu to kněz říká: tělo pána našeho Ježíše Krista uveď tvou duši do života věčnýho, amen. Jestliže by komunikant nevěřil – v to nebo to dogma – je ve stavu těžkýho hříchu, a jestliže je komunikant ve stavu těžkýho hříchu, přijímá nehodně, neboli nikoli ku spáse své duše, leč k zhoubě své duše. Knězem je poučen a jestliže přijímá, je si vědom toho, co jsem výše napsal – ignorantia iuris neminem excusat.

Nevím, proč se na to ptáš, když tomu nebudeš rozumět, ale tak já to nemusím vědět, že?

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek