Avatar uživatele
mosoj

Proč může plout plachetnice rychleji bež fouká vítr?

A jak je možné že dokáže plout proti větru?

Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? anonym, Kepler, aliendrone, Edison před 1811 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
aliendrone

Tohle je PARÁDNÍ otázka, radost odpovědět po té hromadě kydů od kidů. ;) :)

Takže to musím vzít od konce – jak je možné, že plachetnice pluje PROTI větru? Je to dáno tím, že nepluje PŘÍMO proti větru, nýbrž tzv. „křižuje“, tedy pluje v kurzu cca 45° (obvykle – dle typu lodi, resp. vlastností plachet a trupu) zleva proti němu a po chvíli zprava. Prostě střídavě pravidelně kličkuje a výsledný kurz je opačný, než směr větru. Tudíž NEPLUJE přímo proti větru, ovšem ve výsledku je její kurz takový.
Pro pochopení je asi nejlepší obrázek, kde vidíš, jak fouká vítr do plachet (včetně jejich nastavení vůči němu) dle směru vanoucího větru.
http://www.mo-na-ko.net/obr1/Vit­Ruzice_01.png

Ta druhá část otázky je složitější.

Nejdřív vysvětlím co je „zdánlivý vítr“. Když je bezvětří a sedneš na kolo a rozjedeš se dost rychle, tak tě „začne ofukovat“ právě zdánlivý vítr. A jistě víš, že rychlosti se dají skládat (vektorové veličiny) no a plachetnice může plout právě na tento zdánlivý vítr, který je rychleší (díky skládání), než ten skutečný.

Tedy… NE KAŽDÁ plachetnice a ne jakýmkoliv směrem. Obyčejný „knedlík“ s nizkou trupovou rychlostí je rád, když za optimálních podmínek dosáhne i při využití zdánlivého větru rychlosti lehce nad rychlost skutečného větru. Zato sportovní jachtička už může dosáhnout zajímavých rychlostí (vyšších, než je skutečná rychlost větru) a závodní katamaran dokáže ve vhodném kurzu z 15tiuzlového větru vyždímat 30tiuzlovou rychlost. Pro pochopení skádání sil o5 bude nejlepší obrázek, ten dá za tunu keců.
http://lodnino­viny.cz//Portal­s/0/EasyGalle­ryImages/1/1752/r­ychlost-v%C3%ADtr-2.jpg

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Ve stejném směru, jako fouká vítr, plachetnice nikdy nemůže plout rychleji než vítr, protože je brzděna hydrodynamickým odporem. Nastavením plachet a kormidla může ale plout rychleji, ale jen jiným směrem, než je směr větru. Dopředným pohybem mimo žádaný kurz je ale opět pomalejší. Ze stejného důvodu může křižovat i proti větru.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Edison

S tou rychlostí bych to viděl spíše v setrvačnosti. Vítr fouká spíše v poryvech, nárazech. Loď funguje spíše jako kondenzátor kinetické energie. A s tím plutím proti větru… To je zjednodušený popis traverzu ne nepodobný bočnímu pohybu proti natočené lopatce vrtule.

Zdroj: https://www.go­ogle.com/sear­ch?q=j%C3%ADzda+plachet­nice+proti+v%C4%9Btr­u&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=%7Bmoz:­distributionID%7D:%7Bmo­z:locale%7D:%7Bmoz­:official%7D&tbm=is­ch#imgrc=0dscK8lN­Pwk6tM

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Rychlá plachetnice (ne těžká obchodní loď) může nejrychleji plout zhruba kolmo na vítr. Idealizovaný příklad:
Pokud vítr bude foukat na sever, plachtu nastavíš šikmo z půdorysu bude řekněme od jihozápadu k severovýchodu, pak ji vítr bude tlačit zhruba na severozápad. Pokud trup lodi otočíš zhruba na západ, tak loď zkrátka popluje na západ protože voda té lodi nedovolí plout bokem v severním směru. Teď loď může zrychlovat a pokud podle rychlosti lodi doladíš natočení plachty pak bude v plachtě stále síla toho větru i při značné rychlosti – narozdíl od plutí směrem na sever, kde jsi ve směru větru a jakmile loď zrychlí na rychlost větru, plachta už žádný výtr nezachytí (plachta se pohybuje s větrem, takže je „subjektivně“ v bezvětří), takže nemůže dál zrychlovat.

Proti větru – nemůže plout přímo proti větru, má šanci plout jen v nějakém malém rozmezí od té kolmice…
Po větru může loď chytit maximální sílu do plachet – takže se nejrychleji rozjede až na rychlost blížící se rychlosti větru.
Kolmo k větru – pomalý rozjezd, ale může jet výrazně rychleji
(ideální cestování bude nejspíš šikmo kolmo k větru, částečně po větru)
Šikmo proti větru – může, ale je to obtížné. Jak moc se může natočit proti větru bude záležet na konkrétní lodi
Proti větru – přímo nemůže, musí křižovat šikmo

Edison: na kondenzátor bych zde nespoléhal

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Edison

Kondenzátor… co si pod tím pojmem umíš představit? Jen dvě desky kumulující elektrický náboj? A co třeba přehrada? Nebo setrvačník? A jistě se toho najde ještě víc. Když něco rozpohybuješ, těleso o určité hmotnosti má určitou hybnost a tím je v tom tělece kumulovaná pohybová energie. Je to tedy kondenzátor pohybové energie. V poryvech větru bude dostatečně hmotná loď mít stabilizační účinky podobně, jako kondenzátor na zvlněný proud v obvodu. Ta analogie je celkem solidní.

před 1810 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Mno ale ta loď může opravdu plout výrazně rychleji než fouká vítr a o poryvech to vůbec není. Jinak bych i souhlasil s tím, že ekvivalent kondenzátoru lze najít skoro všude… vlastně i taková cívka je vlastně kondenzátor 😉 (jen „uskladňuje“ proud místo napětí) ale zrovna k tomuhle dotazu to nesedí.

před 1810 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

S tou dopřednou rychlostí. Zaslechl jsem to letmo v TV na ZOOMU. ONO je to podobné jako se vznikem vztlaku na křídlech letadla. Jenže ve vertikální orientaci plachty. Plachta se větrem prohne do oblouku a na každé straně plachty je jiná rychlost větru. Větší rychlost je na vnějším oblouku plachty,
Tudíž tam musí být i nižší tlak!! který přispívá k vyšší rychlosti než má vlastní vítr. Samozřejmě, že existuje řada vlivů které tento jev ovlivňují. Nicméně rychlost daná silou větru a přetlakem (u letadla je to vztlak)
na plachtě se vektorově sčítá.

před 1810 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… plachetnice jo, ale chc*t se nedá …

před 1811 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek