Avatar uživatele
Justin1

Proč jsou parky projektovány tak, že si tam lidé musí vyšlapávat vlastní cesty?

Na různých místech vidím, že oficiální cesta vede třeba kolem dokola, ale lidé potřebují chodit i napříč z jedné strany na druhou. Při projektování se opravdu předpokládá, že kdo chce jít napříč, ten taky půjde kolem dokola? Je tak těžké odhadnout, jak lidé budou potřebovat chodit, a naplánovat cesty podle toho?

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? paul1, da ny, Filip84 před 752 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Dochy

Ano, obvykle to beru jako chybu architekta. Někdy to je ale těžké, pokud architekt chce parku dát nějaký styl. Kdysi z nějaké diskuse s kolegy jsem zaznamenal přístup, který se snad někde má uplatňovat: Při stavbě-rekonstrukci parku či podobného prostředí se nejdříve srovná terén a oseje trávou a předá se do služeb veřejnosti. Po nějakém čase se přijde někdo mrknout a podle vyšlapaných pěšinek navrhne a zrealizuje chodníky 😉
Samozřejmě je otázka jak to třeba udělat aby se lidé nebrodili v blátě – asi ten přístup není vhodný do všech podmínek.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
elkon

Projekt je podle nějakého konceptu. Že jsou lidé neukáznění je běžné. Není možné, aby si každý dělal svou cestu jak se mu hodí.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aevul

Představy architektů a potřeby lidí se málokdy potkávají. Ovšem parky jsou místem odpočinku a procházek, není teda důvod projektovat cesty nejkratší trasou.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
da ny

Možná proto, že levá ruka neví, co dělá pravá.
Nedostatek zájmu, zdravého selského rozumu, uplatněného v praxi.
U nás se přece vše „plánuje“, od zeleného stolu ;D
Tam, kde si můžeme vzít praktické/osvědčené řešení i ze zahraničí.
Projektant namaluje, naplánuje, v programu NĚCO vymyslí. Na místě, často nikdy ani nebyl ….
A domnívá se, že lidi naučí po svých chodnících, cestách a stezkách chodit. :/

V ČR jsou i světlé výjimky, první vlaštovky (tam, kde má někdo chytrou hlavu na krku). Asfalt/dlažba se natáhne tam, kde si lidé vyšlapali cestičky.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Filip84

Dobrá otázka +1.

Třeba u nás máme parky stavěné v 19. století pro účely lázeňských hostů. Jenže, nejsou lázně, tak, poněkud, také nejsou lázeňští hosté. Do toho ten park dostal docela na frak za Husáka: cesty se vyasfaltovaly, co tam bylo jezírko, a myslím, že v něm byly kdysi i labutě, no tak to se zjednodušilo, a svého času bylo, snad, i vypouštěné, atp. Cosi se opravilo, vybudoval se zpátky hudební altánek atp., ale pořád je to promenádní park z 19. století. Krajem přibyla cyklostezka, prostě s vývojem času se upravují i parky.

Architekti jsou architekti. Někteří mají své představy, které jsou hodně, hodně nepraktické. To je různé. Co parky, u parků se to opravdu těžce odhaduje, jak ho vlastně ti lidé budou využívat, a taky se to s časem mění, ale vezmi sídliště, za Husáka, že jo. Já ještě pamatuju, jako fakan, vždycky začaly vznikat různé pěšinky. Jo, a vyšlapané rohy chodníkových zatáček a „křižovatek“. Ty, ale některé ty pěšinky byly docela logické. Prostě: architekti, to je něco, jako ingénieuři, ale ještě mnohem víc. 🙂

Někdy je skutečně to, že cesta vede dokola, ale lidi potřebují jít napříč (a je jasné, že to prostě nebudou obcházet), způsobeno změnou v plánech. Původně tam, podle plánu, mělo být něco vybudováno, třeba dětské hřiště, nebo památník rudoarmějcům, dělnickému hnutí (dneska: legionářům), atp. Jenže, to byl plán, pak se budovalo, a pak se zjistilo …, a tak tam vznikla, namísto … travnatá plocha. A že by se, přes ní, udělal chodník, to už bys chtěl moc, vážně! 🙂

Někdy je to o rozpočtu. Chodníky musí být dlážděné (řekla prasečí hlava), ale peníze na to nedá. Tak jich, logicky, musí být málo.

Těch důvodů může být spousta, podle místa, okolností, jako u všeho, v čem je nějaká politika, je to plánováno centrálně, od stolu, „z daleka“ (což nemusí znamenat nutně Prahu & UV Strany, nebo ministerium, to je, snad, ještě horší, než UV Strany 🙂, z jistého úhlu pohledu to může být i městská rada, okres, kraj…).

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Filip84

Jen tak mimochodem, na západ od nás (hlavně v severských zemích) není až tak úplně neobvyklé, že se postaví sídliště, nebo nějaká kolonie domků – to je dokonale nepodstatné, a krom hlavních chodníků vedle komunikací, a ke vchodům domů, které jsou poněkud jasné, se všecko zatravní a počká se, kudy budou lidi chodit. A pak se tam nastaví chodníky. 🙂

Avatar uživatele
Dochy

elkon: A má ten park sloužit lidem, nebo lidé sloužit tomu parku? Pokud je někde vyšlapaná „dálnice“ není to svévole jednoho člověka, ale systémový problém návrhu tohoto parku.

Avatar uživatele
aevul

Dochy: Nesouhlasím. U nás na sídlišti je standardní chodník, ze kterého kolmo odbočuje druhá oficiální cesta. A lidé si vyšlapali cestičku do trojúhelníku – oficiální cesty odvěsny, vyšlapaná přepona. Součet délek odvěsen cca pět metrů. Vyšlapáním cestičky si teda lidé ušetřili asi čtyři kroky…

Avatar uživatele
Dochy

Ale to je logické a přirozené. Lidi nejsou roboti aby chodili do pravého úhlu 😉 Mnozí architekti a stavebníci už to vědí a tak se, když už se rovnou nepostaví ta odvěsna, alespoň ty rohy chodníků zkosí či zaoblí. Míru ušlapanosti trávníků to výrazně sníží.

Avatar uživatele
Filip84

Dochy: Neprojektují chodníky na sídlišti autisti? 🙂

Rokio: Nemáš to jako koníčka? 🙂

Nový příspěvek