Dobrý večer. Kladu si otázku, proč jsou některé melodie, skladby napsány ve složitých tóninách, často s více než 4 křížky, nebo béčky. Nevím, zda je to úmysl autora, respektive zda byla skladba v originále v této tónině napsaná, ale daleko jednodušší je hrát skladby v tóninách, Cdur, Gdur, Fdur, resp Ddur a Bdur a odpovídajících molových , než v Gis, Cis, Ges durové. Přitom někdo nemůže skladbu zahrát, protože nemá ty složitější tóniny procvičené. Pochopitelně se dá skladba přetransformovat no jednodušší tóniny, ale třeba to dotyčný neumí, a hraje z listu a pěkné skladby nezahraje protože se trápí s nezáživnými skladbami, napsanými přímo pro něj.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Yggdrasil. před 3878 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpovím stručně. Každá tónina má svůj charakter. Pokud ji někdo přetransformuje pro svou potřebu, „duše“ skladby je zcela jiná.
Skladatel si vybral takovou tóninu podle toho, co chtěl vyjádřit – smutek, bolest, radost, oslavu atd.
Je třeba, aby hudebník hrál to, na co má, pokud chce víc, musí se učit.
S laděním to nemá nic společného.
Doplňuji:
Pojem transformovat je chybný – transponovat či transpozice.
Transpozici písně do jiné tóniny využijete z důvodu:
Zpěvu
lze celou sladbu posunout do jiné výškové polohy
Technické výhodnosti
např. na kytaře, pokud píseň obsahuje obtížně hratelné akordy, na které
nejste zvylí, transponujete píseň do jiné tóniny, kde budou akordy
technicky jednodušší.
Výrazu
některé nástroje zní zejména s ohledem na rozsah a své technické
možnosti lépe ve vybraných tóninách. Např. na kytaru je rozdíl hrát
blues v tónině Dmoll , nebo Emoll.
Zvýšení rozsahu tónů, barevnosti
pokud např. hrají 2 kytary, je dobré když jedna hraje s kapodastrem (
hmaty se ale použitím kapodastru změní ). Hra je plnější.
Je to stejné jako s hlasy v písni – barevný dvojhlas je hezčí než
2 hlasy unisono.
Transponovat lze akordy, stupnice, písně a skladby. Klíčem k transpozici jsou stupnice, ze kterých jsou tvořeny akordy.
Základní stupnice je Cdur, která nemá žádné křížky ani béčka.
http://www.skytarou.cz/akordy-stupnice.php?strana=transpozice
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Drap Nahlásit |
Je to záměr autora, obvykle se „složitější“ tóniny používají kvůli ladění orchestru. Některé nástroje mají omezený rozsah a tak se jim musí ostatní přizpůsobit.
0 Nominace Nahlásit |
Je to umělecký záměr autora, chce tím vyjádřit náladu. Je to stejné, jako když malíř maluje obraz., pro každé dílo použije jinou množinu různých barevných tónu k dosažení požadovaného efektu.
0 Nominace Nahlásit |
No to těžko říct, sám bych rád znal odpověď. Nejspíš to vychází z nějaké " staré " školy, nějakých církevních modů, možná z varhanních zápisů, možná kvůli nějaké sborové či orchestrální souhře nástrojů…fakt těžko říct.
0
před 3878 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Možná se skladatel potřeboval blýsknout jak mu to jde od ruky. Ale ne všechno jde hrát na bílé pohodlně. Některé varhany mají víc řad nad sebou a zkrátka asi potřeboval dosáhnout bez delšího pohybu ruky. Některé skladby jsou schválně transponovány, podle druhu použitých hud. nástrojů. To zn. houslí, jiné zas trubky.
0
před 3878 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Viz Lamalam.
Navic jde o optimalni toninu (vysku a barvu), kdy dany kus proste
nejlip zni.
0
před 3877 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
důvodů bývá víc: může to být kvůli rozsahu zpěváka, kvůli
ladění nástroje – každý nástroj má svou ideální polohu, kdy zní
nejlépe. Také hraje roli fakt, že tóniny mají svůj charakter, jinou
barevnost.
Ještě jedna věc: říká se TRANSPONOVAT a TRANSPOZICE – nikoliv
transformace.
0
před 3877 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek