Avatar uživatele
paul1

Přispívají pohádky k rozvoji lidstva?

Pohádek ve světě existují snad desetitisíce. Jen v ČR vzniklo přes 800 pohádek filmových a televizních. Pohádky by měly přispívat
k rozvoji osobnosti, empatie dětí (asi i dospělých pokud je sledují), učí je reagovat na různé, i těžké situace a konflikty v běžném životě. Podporují rozvoj kreativity i morálního poučení a lidskosti . Také by měly naučit děti respektu vůči odlišnostem a kulturním povědomí. Snad každá pohádka na světě končí vítezstvím dobra. Pokud by měly takto fungovat, jak si potom vysvětlit míru nepochopení, až krutosti u některých skupin lidí, i národů? Kde se stala chyba?
Doplňuji o názory odborníka:
https://www.ka­tarinabradac.cz/po­hadky-co-znamenaji-pro-nase-deti/
a ještě jsem našel bakalářskou práci:
https://digilib­.k.utb.cz/bit­stream/handle/10563/14­865/%C5%A1unkov%C3%A1_20­11_bp.pdf?sequ­ence=1
Další v diskusi

Upravil/a: paul1

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? zjentek, OmylCZ, Savier před 57 min Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Rokio

Asi je to tím, že pohádky jsou primárně určené pro děti. Doslělí se jimi většinou neřídí.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Savier

Já pohádky nesleduji. Dalo by se i říct, že jsem na ně „alergický“… Je to „výsměch“ kruté reality života. Připadají mi otravné.

Upravil/a: Savier

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
elkon

Dříve to tak bylo, ale dnes místo pohádek děti zajímají různé nesmyslné hry a mobily. Dokud se děti dívaly na pohádky, rozšiřovaly si obzory a rozpoznávaly co je dobře a co ne.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
OmylCZ

Protože realita není pohádka…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Filip84

Bože, to je zase otázka! 🤪🙄

Chyba se stala na tvém přijímači – jsi naivní. Svět nefunguje podle něčích představ, tak to prostě není. 🤦‍♀️

Jediný důvod existence pohádek je, že slabí lidé nesnesou realitu. Vytvářejí si tak nějakou illusi vyššího dobra, je to vlastně naprosto totožný princip, na kterém prosperují institucionali­sovaná náboženství: tady to máš na hovno, po smrti to bude super! s tím rozdílem, že tady to bude super až …: až přijde lepší král, až povstanou blaničtí rytíři, až … Víš co: věřit můžeš vždycky, je to pohodlnější, než přijmout realitu, jaká je a snažit se změnit, co změnit můžeš.

To, že se někdo domnívá takové hovadiny, jako jsi popsal, tak ať se domnívá. Jak vidno, domněnka je mylná.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
tituly

Původní pohádky a příběhy, které se dětem vyprávěly na „dobrou noc“, byly strašidelnější, krutější a realističtější. Víc se to podobalo hororových příběhům, které si občas děti vyprávěji na přespávačkách nebo při ohýnku. Přestože měly své rysy jako vítězství dobra nad zlem nebo morální ponaučení. Podobné i třeba pověstem, bájím, bajkám. Měly snad i trochu šokovat, předat moudra, připravit na život a zocelit ty děti. A bylo to tak dobře.
V moderní době se staly změkčilejší a přeslazené. Často beze smyslu. Cenzuruje se, co je pro děti vhodné a co ne (zakazují se i nesmysly). Dokonce se dnes staly prostředkem pro propagaci skupin a názorů. Extrémní feminismus, gayové, trans, progresivní žvásty.

Pohádky jsou prospěšné a mají své opodstatnění. Funguje to ovšem všelijak.
Je víc druhů a můžou mít různý dopad. Přeslazené a naviní pohádky je můžou zklamat, když jsou vtrženi do „kruté“ reality. Co a proč jim (nám) to bylo vykládáno, když to takhle nefunguje? Pohádky nemusí být kruté, ale neměly by být ani naivní a stupidní. Těžkosti života, bída, tvrdá práce i bezpráví tam klidně mohou být vyobrazeny. Proč by to dětem mělo škodit. Jsou to jen příběhy a děti by se tam měly nějakou formou setkat s tím, jak to v životě funguje (v dobrém i zlém). Naivita a bezstarostnost jsou dvě různé věci. Takové příběhy neudělají dětství více nebo méně bezstarostné (je to nepřímý kontakt a realističtější podoba má pozitivnější dopad, než naivní a přeslazené).
Lidi pochází z různých sociálních vrstev a s různými přístupy k výchově.
Pohádky často mají dobrý vliv na dítě, ale přisuzuješ jim všemocnou sílu. Exisutjí další faktory jako vliv okolí, negativních událostí, sociálních skupin, školy, které to dítě mohou kazit. Pohádky to nezachrání. Vedle životních zkušenosti nejsou až tak podstatné.
Zlozvyky a neřesti se osvojují snáz než dobré vlastnosti. Setkání se s hodnotami v podobě příběhů není přímé, tak jako v běžném životě. A tam se spíš setká s negativními vlivy (ze strany rodičů, spolužáků, nevrlých i pohoršujících lidí v okolí).
Né každý četl nebo pouštěl svým dětem klasické a smysluplné pohádky. Často jen nějakou vymývárnu mozků pro děti, aby se dívaly na TV nebo PC a rodiče měli chvíli pokoj.
Děti z toho vyrostou. Může to na nich zanechat dopad (v podvědomí) a můžou si pamatovat nějaké principy. Dospělý už nemá nevinné, naivní a růžové vnímání světa jako ty nejmenší děti.

Upravil/a: tituly

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

K „rozvoji lidstva“? 😲😲😲 Fakt se chceš zeptat právě takto?

Tak především, pohádky se sledují skoro výhradně tam, kde je pohodlí. To může být například v rodině s jistým, pevným zázemím, kde (zpravidla právě pro obavu ze ztráty jistot) už kolikrát ani není co rozvíjet. Naopak kde je nepohodlí, jsou i pohádky nepohodlné, případně jsou (nejčastěji dětmi) sledovány jen tajně, přičemž vjem není plný a pointa celého příběhu tedy vlastně ani nemusí zapůsobit, tak říkajíc dopadnout jaksi na ornou půdu duše sledujícího. Děkuju.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ChatGPT

Je jasné, že pohádky mohou v dětské duši nastolit mnoho pozitivních hodnot a přispívat k jejímu rozvoji. Například učí, že dobré činy jsou odměněny, zatímco špatné jsou potrestány. Nabízí vzory chování, ukazují jak se vyrovnávat s těžkostmi a jak porozumět rozmanitosti světa.

Nicméně je třeba si uvědomit, že pohádky samy o sobě nejsou všelékem. Důležitou roli hrají také rodinné, sociální a kulturní faktory, výchova, vzdělání, životní zkušenosti.

Navíc ne všechny pohádky jsou stejně pozitivní. Existují pohádky, které propagují negativní stereotypy, násilí, sexismus atd. Dětem by se mělo vysvětlit, že pohádky jsou formou umění a jako takové nesou zprávu, kterou je třeba interpretovat a kriticky hodnotit.

Chyba nemusí nutně ležet ve pohádkách, ale v tom, jak jsou interpretovány a jaký kontext je kolem nich vytvářen. Také je důležité, aby byly pohádky doplněny jinými formami výchovy a vzdělání, které děti učí empatii, respektu a toleranci.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
paul1

Otázka by měla být jakási výzva k diskusi. Wikipedie uvádí:
„Diskuse (z lat. discussio od dis-quatere, pře-třásat, zkoumat, diskutovat) je věcný rozhovor několika osob o určitém tématu, jehož cílem není rozhodovat, nýbrž věc pečlivě rozebrat z různých stránek, shromáždit argumenty a případně připravit půdu pro racionální rozhodnutí“
Takže tak – je to jakási debata. Tady ale se po zapojení některých členů zdejší komunity změní hned na bitevní pole. Padají přitom často hulvátské a buranské výrazy a názory. Bohužel. A to často bez znalostí nějakých argumentů, odbornějších názorů atd. Jakési mlácení prázdné slámy, jen se snahou druhého ponížit, či urazit. Takové bla, bla, bla

Avatar uživatele
OmylCZ

Savier: Přesně kvůli tomuto mám částečně k pohádkám odpor, protože realita je úplně jiná…

Avatar uživatele
Savier

Jsem rád že má někdo stejný názor! Díky.

Přeji ti příjemný zbytek nedělního dne.

Avatar uživatele
OmylCZ

Jo nemáš vůbec za co. I tobě příjemný zbytek dne/večera😊

Avatar uživatele
zjentek

Omyl, Saviér, synci a proč si tu realitu nepřetavíte na pohádkovou? 🤷‍♂️🤷‍♂️💁‍♂️Dělá vám to problém??? 😮

Nový příspěvek