Do zbylé žárovky pak přichází jiné napětí čímž více trpí a dříve tak zase odejde. Pravda, či domněnky? Děkuju.
Tak jak mně vysvětlíte, když jsem celý den jezdil na prdlou žárovku (bo nebyl čas na výměnu), proč mně hned druhej den prdla ta druhá!? (Já teda věřím na náhody, ale jen odtud potud, ano?)
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone, Ametyst před 382 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nesmysl.
4Kdo udělil odpovědi palec? Dochy, zjentek, aliendrone, elkon
před 382 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nesmysl. Obě žárovky jsou stavěné na plné napětí.
–
Nevysvětlíme…
Možnosti:
Upravil/a: Dochy
3Kdo udělil odpovědi palec? zjentek, orwell, aliendrone
před 382 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nesmysl. V elektrické síti automobilu sice dochází k mírnému kolísání napětí, ale to se drží v rozmezí kolem nominální hodnoty.
Jinak – nominální napětí je 12V. Napětí při běhu alternátoru
kolísá cca v rozmezí 13,8 – 14,5 V (je to regulované kvůli dobíjení,
záleží i na aktuálním zatížení/ spotřebě). Pokud alternátor
neběží, tak napětí může dočasně spadnout klidně i pod 11V (při
startování). Každopádně všechny spotřebiče jsou na toto konstrukčně
dimenzovány a nečiní jim to potíže.
BTW – každý reflektor má svoji nezávislou obvodovou větev včetně
pojistek.
Sorryjako, ale do důsledků Kirchhoffových zákonů (teorie) tě štvát nebudu. Leda bys poslal KVALITNÍ pálenku (po nejmladší neteři, ale jen pokud bude pěkná, bujně vyvinutá). Schopnost řešit alespoň soustavu lineárních rovnic o 2 neznámých je PODMÍNKOU. 😉 😁 😁
Upravil/a: aliendrone
0 Nominace Nahlásit |
Teoreticky ano, protože na společném přívodu od relé bude menší úbytek napětí a na žárovce tedy bude napětí vyšší. V praxi ale taková úvaha nemá smysl, protože půjde o desetiny voltu po dobu dojetí na odstavné místo, takže k žádné škodě z tohoto důvodu nedojde.
Druhá mohla prasknout náhodou, může ale jít o zvýšené napětí z různých jiných důvodů. Regulátor, přechodové odpory na svorkách akumulátoru, alternátoru, ukostření motoru… Se zvýšeným napětím u žárovek prudce klesá životnost. Je potřeba změřit napětí.
Upravil/a: Hlada
0 Nominace Nahlásit |
zjentek>>> Já sice na náhody VĚŘÍM (zažil jsem doslova neskutečné), ale přesně jako ty – vocamcaď pocamcaď.
Takže – Kdysi dávno začátkem minulého století byl ustanoven tzv. „žárovkový kartel“. Nwm jestli to je ještě běžně dohledatelné (byly o tom i TV pořady, dokumenty včetně videí na YT) a nespadlo to už do oblíbené škatulky Pepy25 – konšpiráce. A potažmo nezmizelo ze „zorného pole Google“, jak je dnes standardem s „nevyhovujícími informacemi“. 😕
No a ten kartel si stanovil, že žárovka má mít životnost 1000 hodin. Tedy cca stejně, jako původní Edisnova žárovka. Za skoro 100 let vývoje a pokroku se tedy životnost žárovky nijak neprodloužila, přestože existují patenty na žárovky s „náletem“ desítek tisíc hodin. To je DOST zajímavé, protože třeba od doby vzniku Wattův parní stroj nebo Ottův spalovací motor či prakticky cokoliv jiného svoji efektivitu/účinnost neustále ZVYŠOVALY, ale žárovky NIKOLIV! (jistě zavedly se třeba halogeny – to je ovšem JINÁ cenová liga, ale i tam platí TOTÉŽ, jen s jinou dobou životnosti)
No, taxe udělal test a od různých výrobců (tenkrát pouze západních) se testovalo několik set žárovek. Výsledek? Průměrná životnost žárovky = 1000h s odchylkou 6%!!! A to BEZ OHLEDU na výrobce. Náhoda? 😉 Ano, nová žárovka ti může kleknout třeba už zítra NEBO vydržet NĚKLIK TISÍC hodin (statistické odchylky), ale v rámci průměru TISÍC A HOTOVO!
Každopádně pokud je výrobce schopen takto přesně nastavit životnost HROMADNĚ vyráběného výrobku (žárovky), tak by na tom „den poté odešla druhá“ nebylo zase až tak nic divného, chápeš? 🙂
Hlada „Teoreticky ano, protože na společném přívodu od relé bude
menší úbytek napětí a na žárovce tedy bude napětí vyšší“
Tomuhle nějak nerozumím. Vysvětli prosím. Je jen velmi málo situací, kdy
si dokážu představit, že by zapnutí jedné žárovky zvýšilo napětí na
další, víceméně paralelně zapojené.
Obecně pokud k jednomu spotřebiči připneš paralelně další spotřebič (např. zprovozníš další žárovku místo spálené), napětí o něco poklesne.
dOCHY, TY JSI ZAJÍMAVÝ NICK, FAKT. Takže v odpovědi napíšeš: „Nesmysl obě žárovky jsou stavěné na plné napětí“ a jedním dechem v diskuzi přidáš to co stojí výše. Takže já když začnu přemýšlet logicky tak za á, zeptám se co je to to „plné napětí“ a jedním dechem za bé, když jsem tedy jezdil na „spálenou“ žárovku, tak do těch ostatních se tedy tou dobou „napětí o něco zvýšilo“, ne? No podle tebe ano! Čili PROČ „NESMYSL“? Vždyť NA TO SE PŘECI OTÁZKA PTÁ: „Pokud v auťáku praskne žárovka potkávačka, tak do "zbylé žárovky“ pak přichází jiné napětí čímž více trpí a dříve tak zase odejde." Takže- pravda, či domněnky? Dozvím se to? (Někdy je to tady pro auťáka jako u hloupých na dvorečku přitom tak chytří lidé tady…) 🤷♂️🤷♂️🤷♂️
Zatím tedy mně vychází (LOGICKY, z toho cos uvedl), že mně ta druhá žárovka prdla třeba proto, že napětí „do ní“ se NA NĚJAKOU DOBU trocha zvýšilo. Proč tedy NESMYSL?
Nemluvě o tom, že v čase užívání auťáku s praskou potkávačkou jsem OMYLEM min. jednou nastartoval s rozsvícenými světly (bo stará kára- svícení si řídím sám) a tady už by se asi dalo hovořit o vlivu na ty ostatní, víceméně paralelně (nebo jak), zapojené žárovky.
Prosím dovysvětlit. 🥺 (Totiž dnes mně prdla pro změnu parkovačka, hned vedle tý potkávačky.)
Aha… Proto6e se mně to spojilo dohromady…
Takže dál tvrdím, že všechny žárovky v autě (pokud nebudeme řešit
nějaké možné speciály) jsou konstruované na plné napětí
i s běžnýma výkyvama.
Teď už mi Hladův příspěvek dává smysl. Takže se Hladovi omlouvám, už je to jasné 😉
Bral jsem to tak, že druhá žárovka praskla až druhý den – po výměně a dotaz směřuje na to, jak se to mohlo stát, když se ji vlastně mohlo jen ulevit po výměně té spálené.
Takže už nerozporuju Hladu, V době, kdy jedna žárovka nesvítila mohlo na druhé být o chloupek vyšší napětí.
Pořád si trvám na svým: Žárovky jsou konstruované na plné napětí a dokud je baterka a dobíjení OK, tak případné škody na dalších žárovkách po spálení jedné budou jen hodně málo pravděpodobné (nebudou vyloučené)