Fenomén valčík.
. Pro šlechtu, která tančila menuet, pavanu nebo čtverylku, znamenal
valčík zkázu mravů. Byl to první tanec, kde se dvojice otáčí v těsném
objetí. Valčík byl tedy původně tanec rebelský, a změnil se na tanec
smyslný, elegantní, romantický a nikoliv lidový. Valčík vznikl ve Vídni
v roce 1820. Devět let nato se v Rakousku-Uhersku zrodil také akordeon.
Teprve poté dorazil do Francie. Právě tam se začal vyvíjet styl tak
charakteristický pro Francii, proslulý valse musette. V podstatě je to
zamilovaný vztah mezi tanečníkem a tanečnicí. Mezi nimi to smyslně
jiskří, samozřejmě v dokonalém spojení s hudbou. Existuje i speciální
forma valse musette a sice „toupie“. Tanečníci se točí na místě oběma
směry, mohou klidně tančit třeba na malém stolku. S vídeňským
valčíkem to šlo vždycky z extrému do extrému. Jednou byl moderní, a pak
zase proklínaný. Jistou dobu kolovaly pomluvy, že všichni, kdo tančí
valčík, jsou nemocní, ta nemoc prý je je „tanec svatého Víta“.
polonéza je označení pro polský národní tanec ve 3/4 taktu,
slavnostního rázu, od 17. století to je oblíbený společenský tanec
šlechty. Vznikl ze starého lidového tance zv. chodzony.
Francouzský název polonaise souvisí spíše s dvorskými slavnostmi, a to
jednak na polském území a jednak v cizině (Francie, Španělsko, Švédsko,
Německo).
Za nejstarší známou polonézu se pokládá koleda „W zlobie lezy“
z počátku 17. století. Od pol. 18. stol. se polonéza ustavuje jako
oblíbený instrumentální žánr. M.K. Ogiňski vytváří na 20 klavírních
polonéz, J.Kozlowski komponoval velký počet orchestrálních polonéz a
skladby tohoto typu se objevují i u Chopinových učitelů J.Elsnera a
V.Živného (původem Čech). Samostatné polonézy i polonézové části ,
orchestrální či divadelní psali hojně skladatelé jako L.v. Beethoven,
C.M.Weber, F.Schubert, R. Schumann, F.List, P.I.Čajkovsji. Největší rozkvět
zaznamenala polonéza v období romantismu : vrcholné umělecké stylizace
dosáhla v klavírní tvorbě F. Chopina, na nějž navázal S.Maniuszko.
Virtuózní houslové polonézy psal v 19. st. i pražský rodák
J.V.Kalivoda, F.Laub, ad. Od sklonku 19. století je útvar polonézy
aktualizován buď jako taneční skladba, nebo jako poslechový kus
populárního určení.
http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/2007-2009/poloneza
Doplňuji:
Nevím, co se stalo, nemohla jsem svou odpověď odeslat. Čekala jsem dlouho,
teprve po třetím pokusu se podařilo .
Jinak diskuze.
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?mosoj Nahlásit |
Valčík vznikl v Alpách, kde se vyvinul spolu s dalšími podobnými tanci z lidového vzoru, z rakouského Ländleru, z německého Deutscheru. Divadelní premiéru měl roku 1787 v opeře Una cosa rara (Vzácná věc, autorem je Vincent Martin) a ihned se stal velice populární
Polonéza – Podoba samotného tance je odvozena z taniec polski (Polský tanec) 18. století – tato forma byla postupně odvozena z tance chodzony (chozený), populárního v 17. století, kde byl znám především jako pieszy (pěšák, pro pěší) nebo i taniec chmielowy (poskočný). Pozdější forma měla také své kořeny ve folklórních svatebních tancích, ze kterých se následně vyčlenila a vstoupila do tanečního repertoáru šlechty. Polské jméno tance, polonez, vychází zřejmě z francouzského termínu polonaise, který se objevil v 17. století, rovněž přijatého v Anglii. Polský termín tak nahradil dřívější jméno taniec polski v 18. století. Nejstarší polský původní hudební pramen je pravděpodobně sbírka rukopisů 62 polonéz Josepha Sychry z roku 1772.
0 Nominace Nahlásit |
Čtu, že se informace liší. Škoda, že NikkiHeat neuvedl zdroj, z něhož čerpal, aby se daly údaje ověřit. 🙂
Jak jsem uvedla, informace se liší, tak jsem hledala v německém zdroji. Pravý vídeňský valčík se začla tančit počátkem 19. st.
annas | 5913 | |
Drap | 4620 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1312 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |