Vím, že objíždění autobusu stojícího v zastávce přes plnou čáru se smí (až na vyjímky). Ale co v případě, že za autobusem stojí jedno nebo více vozidel (jestli je situace s více vozidly jiná)? Jde o to, že jsem na motorce se stojícím autobusem objel maximálně dvě auta, které čekaly za autobusem (nepamatuji se jestli jedno nebo dvě). Dopustil jsem se u tohoto manévru přestupku?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 190 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Takto otázka vůbec nestojí, mícháš hrušky s jabkama, plantáš páté přes deváté a nesmyslně generalisuješ.
Jsou zde dva problémy:
Ad. I.:
Podle ustanovení § 2 lit.n) silničního zákona stát znamená uvést vozidlo do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení.
Podle ustanovení § 2 lit.o) silničního zák. zastavit znamená uvést vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu.
Podle ustanovení § 2 lit.p) silničního zák. zastavit vozidlo znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče.
Je-li vozidlo na pozemní komunikaci, buďto stojí, zastavilo nebo jeho řidič zastavil vozidlo. Pokud vozidlo zastavilo, nebo stojí, vozidlo se objíždí, pokud řidič zastavil vozidlo, vozidlo se předjíždí.
Vyplývá to z dikce ustanovení o objíždění, jak je subsumována pod ustanovením § 16 věty prvé silničního zák. e contrario:
Podle ustanovení § 16 silničního zák. řidič, který při objíždění vozidla, jež zastavilo nebo stojí, nebo při objíždění překážky provozu na pozemních komunikacích anebo chodce vybočuje ze směru své jízdy, nesmí ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Aby se jízda jakéhokoli vozidla dala subsumovat pod dikci a materii pojmu objíždění, musí být objížděna překážka provozu na pozemních komunikacích, chodec, vozidlo, které stojí, nebo vozidlo, které zastavilo.
Jestliže vozidlo hromadné dopravy osob zastavilo nebo stojí v autobusové zastávce, řidiči jiných vozidel jsou, z rozličných příčin, povinni zastavit za ním vozidlo. Tou rozličnou příčinou nemusí být výslovný příkaz zastavit vozidlo, daný vnitrostátním nebo mezinárodním silničním právem řidiči, tou příčinou může být také to, že řidič vozidla, který zastavil vozidlo za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo nebo stojí v zastávce, vyhodnotil situaci tak, že je povinen za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo nebo stojí v zastávce, vozidlo zastavit.
Na situaci lze plně vztáhnout závěr, který vtělil Nejvyšší správní
soud v Brně do čl.17 důvodů rozsudku, jednací číslo 1 As 196/2016 –
24 z 24. května 2017: „Z citovaných ustanovení zákona
o silničním provozu je nesporné, že v případě, kdy
řidič zastaví své vozidlo před přechodem pro chodce s úmyslem umožnit
chodcům bezpečné přejití a následně pokračovat v jízdě, jedná se
o zastavení vozidla ve smyslu § 2 písm. p), nikoliv o zastavení podle
písmene o) tohoto zákona. Činí tak totiž, kromě odlišného důvodu,
v reakci na dopravní situaci vzniklou nezávisle na jeho vůli.
Jízdní manévr, jímž se řidič vozidla vyhýbá vozidlu, které
před ním zastavilo před přechodem pro chodce ke splnění povinnosti
neohrozit a neomezit přecházející chodce, je proto předjížděním ve
smyslu § 17 zákona o silničním provozu, nikoliv objížděním
podle § 16
téhož zákona.“
Summa summarum: Jestli řidič jednoho, dvou, nebo třeba třiceti, jiných vozidel „stáli“ za autobusem v zastávce, tak si tam nestáli proto, že by si tam leštili konsoli, dívali se na Majora Zemana, nebo si tam jenom takhle hověli. Ne, oni tam stáli, protože – proto nebo proto – zastavili vozidlo. Tobě nepřísluší posuzovat a hodnotit pohnutky, důvody nebo jednání jiných účastníků silničního provozu, jednak na to nemáš, jednak jsou od toho jiní, povolanější: policie, vojenská policie, obecní policie, GIBS – Ty ne!
Jestliže v místě, nadto, byla plná čára souvislá, tak tu nesmíš při předjíždění přejíždět ani nákladem přesahovat.
A jestliže jsi se, přes všecky tyto skutečnosti, rozhodl – svévolně! – předjíždět, z logiky věci jsi na jednostopém vozidle nemohl vidět přes stojící autobus. Zároveň chauffeur vozidla, který vyjížděl s vozidlem z vedlejší silnice, vida plnou čáru souvislou, nemohl důvodně předpokládat, že bude nucen dávat přednost v jízdě i vozidlu na levé straně silnice. Ty jsi, zároveň, neviděl situaci za autobusem.
Kdybys v takové situaci jel Schrittgeschwindigkeit, uviděl bys vyjíždějící vozidlo včas a byl bys s to zastavit vozidlo a zabránit vzniku nehodového děje. Jestliže jsi jel víc, než nějakých 8–10 kmph, řídil jsi vozidlo nepřiměřenou rychlostí, porušil jsi první povinnost řidiče jet takovou rychlostí, abys byl s to zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou máš rozhled. Vjel jsi do tzv. nevyjasněné situace.
Za nehodu plně odpovídáš, celý příběh.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Saovu Nahlásit |
Pokud jste za autobusem objel jedno nebo dvě auta, které stály, mohlo to být v pořádku, pokud jste při tom neohrozil ostatní účastníky silničního provozu, neporušil jiná pravidla silničního provozu (jako například nejste na cyklistickém pruhu) a bylo to provedeno bezpečně. Pokud je za autobusem více stojících vozidel, je to komplikovanější a může záviset na konkrétních okolnostech.
Rozhodující je, že řidič je povinen zpomalit a přemýšlet o bezpečnosti ostatních účastníků provozu před objížděním vozidla v zastávce. Bezpečnost je přednější než pravidlo o objíždění přes plnou čáru.
Pokud máte pochybnosti o tom, jestli jste postupoval správně, může být dobrý nápad konzultovat to s právníkem nebo specialistou na dopravní pravidla.
0
před 190 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Magoři neznalí vyhlášky, nebezpeční sobě i svému okolí, ti blokovali cestu. Tak proč, teď, se tady máš případně litovat, že ses případně něčeho dopustil? Protože dva magoři, nechápající vyhlášku o sil. provozu, tobě blokovali plynulou cestu? 🤦♂️🤦♂️🤦♂️
0
před 190 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tvůj konkrétní případ neznáme podrobně, ale obecně je dobré respektovat názory druhých lidí, tedy i řidičů. Jestliže oni považovali za nejlepší řešení zastavit, asi k tomu měli nějaký důvod.
0
před 189 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pro upřesnění: autobus v zastávce neblikal. To by byla úplně jiná
situace. OK na motorce je vždy prostor více respektovat ostatní účastníky
provozu. Pokud však jede auto těsně za autobusem, který zastaví, tak před
něj nemůže vidět a nemůže zahájit objížděcí manévr. Často se pak
rozjede druhý nebo až třetí auto. Ale! Jak nám vysvětlil Filip, tak
v tomto případě by šlo už o předjetí vozidel které zastavili vozidlo
hned za autobusem. Na motorce máte většinou dobrý přehled a situaci
v protisměru jsem viděl krásně (díky tomu jsem neskončil pod autem).
Opět by toto podle Filipa nemělo moc váhu.
Děkuji všem za vyjádření!
Saovu vyjíždělo auto nedalo přednost objíždění autobusu je menší
přestupek / to že tam vozidla zastavila pokud to není označený školní
autobus, neb nebezpečná situace těžko odhadnout /. Řidič autobusu má
kameru jak se k tomu vyjádřil, jaká byla rychlost motocyklu kamera na
motocyklu, stav vozovky, viditelnost provoz a pod.
No také záleží řidič co nedal přednost jakého má advokáta jak má
plný měšec, zda je to obyčejný člověk nebo neobyčejný, dále znalec,
expert, státní zástupce, soudce a.t.d.
Zdánlivě mimo téma, ale asi by bylo dobré, abychom si ujasnili to „až na vyjímky“. Ono totiž v praxi to je spíš většina případů a podle toho se také chovají ostatní účastníci silničního provozu …
Tak to by mě tedy zajímalo! Výjimky které jsem našel: autobus označený značkou autobus přepravující děti, pokud je zastávka ve vozovce bez vyvýšeného nástupního ostrůvku, nebo pokud je před zastávkou značka objíždění vozidel MHD zakázáno. Budu rád za doplnění, jestli jsem na něco zapomněl. Nejsem si vědom, že by to byla většina případů.
Ptám se proto, že mě pak srazilo auto, který těsně za tím autobusem
vyjíždělo z vedlejší komunikace. Teď řeším, kdo to vlastně
zavinil.
Protistrana to zkouší uhrát na to, že jsem objížděl kolonu aut. Jsem si
docela jistý, že šlo o jedno nebo dvě auta. Před zastávkou je totiž
kruhů a víc aut se tam ani nevejde.
Prohraješ. Byť se to laicky zdá poněkud jinak, je to dosti obsáhlé (a laicky i dosti náročné) thema, jak budu mít čas, vyložím.
Filipe děkuji za pečlivou odpověď. Dobře jste mě informoval.
Nejsem schopný říci jakou jsem jel rychlostí. Ale podle fotky z nehody (kam
se došourala motorka) to nevypadá velkou rychlost. Vaše
Schrittgeschwindigkeit to asi nebylo 🙂
Jde o to, že řidič auta jel v těsné blízkosti před autobusem kolmo ke
mě. Nebyl vůbec vidět do poslední chvíle.
Pořád se na to dá uplatnit vše, co říkáte. Takže si další postup
rozmýšlím.