Avatar uživatele
Saovu

Objíždění autobusu v zastávce za kterým čekají auta.

Vím, že objíždění autobusu stojícího v zastávce přes plnou čáru se smí (až na vyjímky). Ale co v případě, že za autobusem stojí jedno nebo více vozidel (jestli je situace s více vozidly jiná)? Jde o to, že jsem na motorce se stojícím autobusem objel maximálně dvě auta, které čekaly za autobusem (nepamatuji se jestli jedno nebo dvě). Dopustil jsem se u tohoto manévru přestupku?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 190 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Filip84

Odpoveď byla označena jako užitečná

Takto otázka vůbec nestojí, mícháš hrušky s jabkama, plantáš páté přes deváté a nesmyslně generalisuješ.

Jsou zde dva problémy:

  1. neobjížděl jsi vozidlo, které zastavilo nebo stálo, ale jsi předjížděl vozidlo, jehož řidič zastavil vozidlo (prima facie!),
  2. vjel si do nevyjasněné situace a
  3. jel jsi rychle (taky a prima vista!).

Ad. I.:

Podle ustanovení § 2 lit.n) silničního zákona stát znamená uvést vozidlo do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení.

Podle ustanovení § 2 lit.o) silničního zák. zastavit znamená uvést vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu.

Podle ustanovení § 2 lit.p) silničního zák. zastavit vozidlo znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče.

Je-li vozidlo na pozemní komunikaci, buďto stojí, zastavilo nebo jeho řidič zastavil vozidlo. Pokud vozidlo zastavilo, nebo stojí, vozidlo se objíždí, pokud řidič zastavil vozidlo, vozidlo se předjíždí.

Vyplývá to z dikce ustanovení o objíždění, jak je subsumována pod ustanovením § 16 věty prvé silničního zák. e contrario:

Podle ustanovení § 16 silničního zák. řidič, který při objíždění vozidla, jež zastavilo nebo stojí, nebo při objíždění překážky provozu na pozemních komunikacích anebo chodce vybočuje ze směru své jízdy, nesmí ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Aby se jízda jakéhokoli vozidla dala subsumovat pod dikci a materii pojmu objíždění, musí být objížděna překážka provozu na pozemních komunikacích, chodec, vozidlo, které stojí, nebo vozidlo, které zastavilo.

Jestliže vozidlo hromadné dopravy osob zastavilo nebo stojí v autobusové zastávce, řidiči jiných vozidel jsou, z rozličných příčin, povinni zastavit za ním vozidlo. Tou rozličnou příčinou nemusí být výslovný příkaz zastavit vozidlo, daný vnitrostátním nebo mezinárodním silničním právem řidiči, tou příčinou může být také to, že řidič vozidla, který zastavil vozidlo za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo nebo stojí v zastávce, vyhodnotil situaci tak, že je povinen za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo nebo stojí v zastávce, vozidlo zastavit.

Na situaci lze plně vztáhnout závěr, který vtělil Nejvyšší správní soud v Brně do čl.17 důvodů rozsudku, jednací číslo 1 As 196/2016 – 24 z 24. května 2017: „Z citovaných ustanovení zákona o silničním provozu je nesporné, že v případě, kdy
řidič zastaví své vozidlo před přechodem pro chodce s úmyslem umožnit chodcům bezpečné přejití a následně pokračovat v jízdě, jedná se o zastavení vozidla ve smyslu § 2 písm. p), nikoliv o zastavení podle písmene o) tohoto zákona. Činí tak totiž, kromě odlišného důvodu, v reakci na dopravní situaci vzniklou nezávisle na jeho vůli. Jízdní manévr, jímž se řidič vozidla vyhýbá vozidlu, které před ním zastavilo před přechodem pro chodce ke splnění povinnosti neohrozit a neomezit přecházející chodce, je proto předjížděním ve smyslu § 17 zákona o silničním provozu, nikoliv objížděním podle § 16
téhož zákona.

Summa summarum: Jestli řidič jednoho, dvou, nebo třeba třiceti, jiných vozidel „stáli“ za autobusem v zastávce, tak si tam nestáli proto, že by si tam leštili konsoli, dívali se na Majora Zemana, nebo si tam jenom takhle hověli. Ne, oni tam stáli, protože – proto nebo proto – zastavili vozidlo. Tobě nepřísluší posuzovat a hodnotit pohnutky, důvody nebo jednání jiných účastníků silničního provozu, jednak na to nemáš, jednak jsou od toho jiní, povolanější: policie, vojenská policie, obecní policie, GIBS – Ty ne!

Jestliže v místě, nadto, byla plná čára souvislá, tak tu nesmíš při předjíždění přejíždět ani nákladem přesahovat.

A jestliže jsi se, přes všecky tyto skutečnosti, rozhodl – svévolně! – předjíždět, z logiky věci jsi na jednostopém vozidle nemohl vidět přes stojící autobus. Zároveň chauffeur vozidla, který vyjížděl s vozidlem z vedlejší silnice, vida plnou čáru souvislou, nemohl důvodně předpokládat, že bude nucen dávat přednost v jízdě i vozidlu na levé straně silnice. Ty jsi, zároveň, neviděl situaci za autobusem.

Kdybys v takové situaci jel Schrittgeschwin­digkeit, uviděl bys vyjíždějící vozidlo včas a byl bys s to zastavit vozidlo a zabránit vzniku nehodového děje. Jestliže jsi jel víc, než nějakých 8–10 kmph, řídil jsi vozidlo nepřiměřenou rychlostí, porušil jsi první povinnost řidiče jet takovou rychlostí, abys byl s to zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou máš rozhled. Vjel jsi do tzv. nevyjasněné situace.

Za nehodu plně odpovídáš, celý příběh.

https://www.za­konyprolidi.cz/cs/2000-361

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Saovu Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
ChatGPT

Pokud jste za autobusem objel jedno nebo dvě auta, které stály, mohlo to být v pořádku, pokud jste při tom neohrozil ostatní účastníky silničního provozu, neporušil jiná pravidla silničního provozu (jako například nejste na cyklistickém pruhu) a bylo to provedeno bezpečně. Pokud je za autobusem více stojících vozidel, je to komplikovanější a může záviset na konkrétních okolnostech.

Rozhodující je, že řidič je povinen zpomalit a přemýšlet o bezpečnosti ostatních účastníků provozu před objížděním vozidla v zastávce. Bezpečnost je přednější než pravidlo o objíždění přes plnou čáru.

Pokud máte pochybnosti o tom, jestli jste postupoval správně, může být dobrý nápad konzultovat to s právníkem nebo specialistou na dopravní pravidla.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
zjentek

Magoři neznalí vyhlášky, nebezpeční sobě i svému okolí, ti blokovali cestu. Tak proč, teď, se tady máš případně litovat, že ses případně něčeho dopustil? Protože dva magoři, nechápající vyhlášku o sil. provozu, tobě blokovali plynulou cestu? 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
EKSOT123

Tvůj konkrétní případ neznáme podrobně, ale obecně je dobré respektovat názory druhých lidí, tedy i řidičů. Jestliže oni považovali za nejlepší řešení zastavit, asi k tomu měli nějaký důvod.

  1. Jestli se nepletu, tak V OBCI, pokud autobus dává znamení že vyjíždí, tak mu musíš dát přednost!!!

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Saovu

Pro upřesnění: autobus v zastávce neblikal. To by byla úplně jiná situace. OK na motorce je vždy prostor více respektovat ostatní účastníky provozu. Pokud však jede auto těsně za autobusem, který zastaví, tak před něj nemůže vidět a nemůže zahájit objížděcí manévr. Často se pak rozjede druhý nebo až třetí auto. Ale! Jak nám vysvětlil Filip, tak v tomto případě by šlo už o předjetí vozidel které zastavili vozidlo hned za autobusem. Na motorce máte většinou dobrý přehled a situaci v protisměru jsem viděl krásně (díky tomu jsem neskončil pod autem).
Opět by toto podle Filipa nemělo moc váhu.
Děkuji všem za vyjádření!

Avatar uživatele
plebs

Saovu vyjíždělo auto nedalo přednost objíždění autobusu je menší přestupek / to že tam vozidla zastavila pokud to není označený školní autobus, neb nebezpečná situace těžko odhadnout /. Řidič autobusu má kameru jak se k tomu vyjádřil, jaká byla rychlost motocyklu kamera na motocyklu, stav vozovky, viditelnost provoz a pod.
No také záleží řidič co nedal přednost jakého má advokáta jak má plný měšec, zda je to obyčejný člověk nebo neobyčejný, dále znalec, expert, státní zástupce, soudce a.t.d.

Avatar uživatele
Pepa25

Zdánlivě mimo téma, ale asi by bylo dobré, abychom si ujasnili to „až na vyjímky“. Ono totiž v praxi to je spíš většina případů a podle toho se také chovají ostatní účastníci silničního provozu …

Avatar uživatele
Saovu

Tak to by mě tedy zajímalo! Výjimky které jsem našel: autobus označený značkou autobus přepravující děti, pokud je zastávka ve vozovce bez vyvýšeného nástupního ostrůvku, nebo pokud je před zastávkou značka objíždění vozidel MHD zakázáno. Budu rád za doplnění, jestli jsem na něco zapomněl. Nejsem si vědom, že by to byla většina případů.

Avatar uživatele
Saovu

Ptám se proto, že mě pak srazilo auto, který těsně za tím autobusem vyjíždělo z vedlejší komunikace. Teď řeším, kdo to vlastně zavinil.
Protistrana to zkouší uhrát na to, že jsem objížděl kolonu aut. Jsem si docela jistý, že šlo o jedno nebo dvě auta. Před zastávkou je totiž kruhů a víc aut se tam ani nevejde.

Avatar uživatele
Filip84

Prohraješ. Byť se to laicky zdá poněkud jinak, je to dosti obsáhlé (a laicky i dosti náročné) thema, jak budu mít čas, vyložím.

Avatar uživatele
Saovu

Filipe děkuji za pečlivou odpověď. Dobře jste mě informoval.
Nejsem schopný říci jakou jsem jel rychlostí. Ale podle fotky z nehody (kam se došourala motorka) to nevypadá velkou rychlost. Vaše Schrittgeschwin­digkeit to asi nebylo 🙂
Jde o to, že řidič auta jel v těsné blízkosti před autobusem kolmo ke mě. Nebyl vůbec vidět do poslední chvíle.
Pořád se na to dá uplatnit vše, co říkáte. Takže si další postup rozmýšlím.

Nový příspěvek