Avatar uživatele
Kryšpín

O kolik mm může, ale také nemusí teplota změnit délku kolejnic např. na 100 metrů?

Při změně teploty ze 20 stupňů na 60 stupňů, rovněž při vybudovaném a později normalizovaném socialismu se údajně nechával mini prostor mezi spoji na co byl určen.

Upravil/a: annas

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Hlada, aliendrone před 1948 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
aliendrone

Víš, ono se to dělalo nejen za socíku, ale i dnes. ;) :D To víš, přírodní zákony na demenci lidí dlabou a platí pořád a pro každého stejně (proto je mám tak rád, někdy jsou tvrdé, ale VŽDYCKY férové)! :)

Co se týká tvého dotazu na velikost dilatace, tak DOST záleží na materiálu kolejnice. (jasně, všechny jsou z oceli, ale ona není ocel jako ocel, záleží na koeficientu lineární délkové roztažnosti α)

V tvém případě se ti 100m kolejnice prodlouží o cca 5cm, pro větší přesnost si vyhledej KONKRÉTNÍ koeficient α příslušného materiálu (oceli). Abys neřekl, že tě sadisticky nutím počítat, tak > https://e-konstrukter.cz/technic­ke-vypocty/181-vypocet-linearni-teplotni-roztaznosti-latek/182-vypocet-linearni-teplotni-roztaznosti

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Hlada

O hodně.
Jestli jsem to spočítal správně, tak o 6,5 cm. Dodnes mi není úplně jasné, jak se dá znásilnit fyzika, ale zřejmě to do určité míry jde pevnějším upevněním kolejnic a zajištěním pražců kotvami. Stejně se to ale občas nepovede, jak ukazují obrázky v odkazu.
Spojování kolejnic s mezerou vůbec nijak nesouvisí se socialismem. Naopak, Československo je po USA, Německu a SSSR jednou z prvních zemí na světě, kde se začaly používat bezstykové spoje.

Zdroj: http://search­.seznam.cz/?q=bez­stykov%C3%A1+tr­a%C5%A5&url=http%3A%2F­%2Fwww.sdp-cr.cz%2FWD_Fi­leDownload.ashx%3Fwd_s­ystemtypeid%3D34%26wd­_pk%3DWzE2OTEs­WzMwXV0%253d&v=2&c=1&da­ta2=1XZ7nTTRyN­hJpdrGQZtq6DeD­QAO8P8uR6HrtNyV­tNXYws79IWQ2Tpk2_552qx­BO7us6KY9_LmFvuN­P7KEn-3YhiGPfqloR49yg5v­vzReBNzZEXJw1FUHc-SCY85VznvT5hC­Jc8FAPEcyyFiR­NL1Fi6K9iqZ

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Edison

Dilatační spáry nemusejí být jen kolmé, ale mohou být i šikmé. Ty pak zabraňují onomu drncání.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kelt

Spočítej si to, souvisí to s délkovou roztažností materiálu v závislosti na teplotě. Vzorec i konstanty najdeš .

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

No a vidíš, oproti normalizovanému socialismu máme dnes koleje svařované, naprosto hladké a přesné, bez drncání a dilatačních spár. Jak to dělají, pořád ještě nevím.To je,co? No, někde to ještě někde nemají, to je fakt.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
aliendrone

Kepler>>> To jako FAKT? :o (tedy vlakem jsem nejel ani nepamatuji), vím že třeba tramvajové koleje se dělají bez dilataček, ale to je dané uložením v zemi. Tohle musím prověřit, hned zítra se na to vrhnu a jestli je to fftípek, TĚŠ SE! ;) :)

před 1947 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
aliendrone

Tak jsem poněkud zaskočen, protože i u železničních svršků se používá (a nikoliv krátce) technologie tzv. „bezstykové“ (svařované) kolejnice.

Tato se samozřejmě nemůže používat po celé délce kolejového tělesa [fyzika stále platí :)], nicméně v relativně kratších úsecích, zejména v místech kde se významně přihlíží k dalším faktorům provozu (především hlučnost v algomeracích) už je toto spojování běžné.

S nepopiratelnými výhodami ovšem přináší i negativa, především vyšší náklady na výstavbu a ukotvení podbití, které musí vydržet proměnnou námahu v tahu či tlaku (v závislosti na teplotě). Fígl je v tom, že kolejnice se montují/svařují v předepsaném rozmezí teplot, při kterých má kolejnice nulové tažné napětí. (toho se dosáhne bud zahříváním nebo mechanickým předpětím kolejnice)

No a síly vznikající díky tepelné roztažnosti (ať již kladné [prodloužení za tepla] či záporné [smrštění v zimě]) musí absorbovat kolejový rošt, což ohne sranda, zejména v obloucích.

Inu pokrok nezastavíš a ačkoliv jsem vyslechl téměř přednášku včetně názoru na ne/výhodnost použití u nizkorychlostních tratí (to víš, mlaďas si řádně vychutnal možnost školení dědka, který vylezl odněkud z pravěku ;) :D), neučinil jsem žádný obecný závěr ohledně výhodnosti řešení. Tohle závisí na individuálních požadavcích. Jo a byl jsem odeslán na Hlavní nádraží ke zkouknutí v reálu. [ne že bych tam šel, ale třeba někdo jiný… ;)]

Tož máš pravdu ty erotochlívný zločinče, dávám palec, jakoliv fyzika funguje a tohle se nedělá standardně, pouze úsekově. :)

před 1947 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek