Při změně teploty ze 20 stupňů na 60 stupňů, rovněž při vybudovaném a později normalizovaném socialismu se údajně nechával mini prostor mezi spoji na co byl určen.
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Hlada, aliendrone před 1930 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Víš, ono se to dělalo nejen za socíku, ale i dnes. ;) :D To víš, přírodní zákony na demenci lidí dlabou a platí pořád a pro každého stejně (proto je mám tak rád, někdy jsou tvrdé, ale VŽDYCKY férové)! :)
Co se týká tvého dotazu na velikost dilatace, tak DOST záleží na materiálu kolejnice. (jasně, všechny jsou z oceli, ale ona není ocel jako ocel, záleží na koeficientu lineární délkové roztažnosti α)
V tvém případě se ti 100m kolejnice prodlouží o cca 5cm, pro větší přesnost si vyhledej KONKRÉTNÍ koeficient α příslušného materiálu (oceli). Abys neřekl, že tě sadisticky nutím počítat, tak > https://e-konstrukter.cz/technicke-vypocty/181-vypocet-linearni-teplotni-roztaznosti-latek/182-vypocet-linearni-teplotni-roztaznosti
0 Nominace Nahlásit |
O hodně.
Jestli jsem to spočítal správně, tak o 6,5 cm. Dodnes mi není úplně
jasné, jak se dá znásilnit fyzika, ale zřejmě to do určité míry jde
pevnějším upevněním kolejnic a zajištěním pražců kotvami. Stejně se
to ale občas nepovede, jak ukazují obrázky v odkazu.
Spojování kolejnic s mezerou vůbec nijak nesouvisí se socialismem. Naopak,
Československo je po USA, Německu a SSSR jednou z prvních zemí na světě,
kde se začaly používat bezstykové spoje.
2Kdo udělil odpovědi palec? Kryšpín, aliendrone
před 1930 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dilatační spáry nemusejí být jen kolmé, ale mohou být i šikmé. Ty pak zabraňují onomu drncání.
0 Nominace Nahlásit |
Spočítej si to, souvisí to s délkovou roztažností materiálu v závislosti na teplotě. Vzorec i konstanty najdeš .
0 Nominace Nahlásit |
No a vidíš, oproti normalizovanému socialismu máme dnes koleje svařované, naprosto hladké a přesné, bez drncání a dilatačních spár. Jak to dělají, pořád ještě nevím.To je,co? No, někde to ještě někde nemají, to je fakt.
Upravil/a: Kepler
1Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone
před 1930 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Kepler>>> To jako FAKT? :o (tedy vlakem jsem nejel ani nepamatuji), vím že třeba tramvajové koleje se dělají bez dilataček, ale to je dané uložením v zemi. Tohle musím prověřit, hned zítra se na to vrhnu a jestli je to fftípek, TĚŠ SE! ;) :)
Tak jsem poněkud zaskočen, protože i u železničních svršků se používá (a nikoliv krátce) technologie tzv. „bezstykové“ (svařované) kolejnice.
Tato se samozřejmě nemůže používat po celé délce kolejového tělesa [fyzika stále platí :)], nicméně v relativně kratších úsecích, zejména v místech kde se významně přihlíží k dalším faktorům provozu (především hlučnost v algomeracích) už je toto spojování běžné.
S nepopiratelnými výhodami ovšem přináší i negativa, především vyšší náklady na výstavbu a ukotvení podbití, které musí vydržet proměnnou námahu v tahu či tlaku (v závislosti na teplotě). Fígl je v tom, že kolejnice se montují/svařují v předepsaném rozmezí teplot, při kterých má kolejnice nulové tažné napětí. (toho se dosáhne bud zahříváním nebo mechanickým předpětím kolejnice)
No a síly vznikající díky tepelné roztažnosti (ať již kladné [prodloužení za tepla] či záporné [smrštění v zimě]) musí absorbovat kolejový rošt, což ohne sranda, zejména v obloucích.
Inu pokrok nezastavíš a ačkoliv jsem vyslechl téměř přednášku včetně názoru na ne/výhodnost použití u nizkorychlostních tratí (to víš, mlaďas si řádně vychutnal možnost školení dědka, který vylezl odněkud z pravěku ;) :D), neučinil jsem žádný obecný závěr ohledně výhodnosti řešení. Tohle závisí na individuálních požadavcích. Jo a byl jsem odeslán na Hlavní nádraží ke zkouknutí v reálu. [ne že bych tam šel, ale třeba někdo jiný… ;)]
Tož máš pravdu ty erotochlívný zločinče, dávám palec, jakoliv fyzika funguje a tohle se nedělá standardně, pouze úsekově. :)