Avatar uživatele
JájsemRaibek

Na jakém principu pracuje kompresor?

Nějak mi nejde do hlavy, jak ten můj kompresor „fouká“. Ne, nejsem blbej, ale popíšu:
Klasický jednoválcový kompresor poháněný řemenicí. Ve válci pracuje píst, který je hnán klikovým hřídelem přes ojnici. V hlavě válce jsou dva otvory. Jeden nasává vzduch, píst jej stlačuje a druhým otvorem vzduch odchází.
A nyní ten problém. Nejsou tam žádné ventily. Jak je tedy docíleno toho, že jakmile jde píst dolu, tak právě tím sacím otvorem nasává vzduch a vytlačuje jej druhým otvorem při pohybu pístu vzhůru?
Pokud by tam byly ventily, tak to pochopím, ale oba otvory jsou přeci otevřené, takže při nasávání vzduchu to musí sát i tím otvorem pro výtlak a obráceně.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? zzzzz před 2811 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Kompresor bez ventilů, tak jak jej popisuješ, by určitě nefungoval. Foukalo by to oběma „dírama“ sem a tam a tlak by se nevytvořil. Něco jsi přehlíd. Rozvody, jak o nich mluvíš v diskuzi, nejsou u kompresoru nutné, ventily jsou pouze na pružinách, které je tlačí do sedla. Sací a výtlačný vždy v protisměru.
S principem aplikace funkce „dvoutaktu“, jak jej popisuje Kepler, jsem se ještě nesetkal a nevím jak by se u něj tvořil „tlak“. Dvoutaktní motor pouze využívá postupného výplachu zplodin a potom ihned i sání, při pohybu pístu dolů po expanzi. Druhým taktem je komprese. Je to výhodné pouze z důvodu jednoduššího mechanického systému, kde nejsou nutné ventily a rozvody. Jak by tento princip mohl fungovat u kompresoru trochu nechápu. Ale nechám se poučit.

Upravil/a: Jiří Bohumil

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Bez ventilů by pístový kompresor nefungoval. Při pohybu pístu dolů se plyn sacím ventilem nasává, při pohybu vzhůru se plyn stlačuje a pak vytlačuje výtlačným ventilem z válce.
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Kompresor
V pístových kompresorech jsou používány talířové ventily, popsáno zde:
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Ventil
Pak asi existují i kompresory pracující na principu dvoudobého motoru, které ventily nepotřebují – je tam rozvod pístem. To asi bude tvůj případ.
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Dvoudob%C3%BD_sp­alovac%C3%AD_mo­tor

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
dubraro

Kromě toho existují i jiné principy práce kompresorů. Například šroubový nebo odstředivý.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Dokážu si představit i ten „2 taktní“ kompresor, ale vážně pochybuju že by jej někdo opravdu prodával. Jediná výhoda – odpadají nějaké pohyblivé části. Nevýhoda – příšerná účinnost.

Jak píše Bohumil, rozvody nejsou nutné. U kompresoru úplně stačí aby pracovali na principu zpětné klapky. U motoru je to něco jiného. Tam je nutné pro maximální účinnost řídit i správné načasování, které neodpovídá jen rozdílům tlaku před a za ventilem.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Michálek1245

Dobrý den, je to o tom, že každý kompresor funguje jinak. Máte tu buď malé kompresory, ale pak třeba i velké šroubové kompresory, který nám třeba ve firmě zapojovala firma Vzduchotechnika Praha a je to fakt velké zařízení. Takže on není kompresor jako kompresor a jsou kompresory, které fungují i naprosto odlišně.

Avatar uživatele
mimamocz

Příspěvek smazán administrátorem.

před 1186 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
dalmatinka

Mě třeba zaujal tenhle článek: https://www.kom­presory-vzduchotechni­ka.cz/n/optimal­ni-ustaveni-kompresoru-v-kompresorovne člověk by nevěřil, jaké detaily a jak na nich záleží… :O

před 2806 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Prochyfil19

Díky za ten článek. To se dost hodí. A hlavně mi to i hodně věcí objasnilo. Právě nějaký kompresor bych do své dílny potřeboval, ale nevěděl jsem jaký druh zvolit. Teď už mám jasno v tom, že potřebuji šroubový kompresor. Díval jsem se, že co se týče nich, tak je ten výběr opravdu obrovský. Asi nejvíc mě zaujaly ty od Boge, které mají na https://www.kom­presory-filtry-servis.cz/

Avatar uživatele
JájsemRaibek

Kepler-no to vím taky, ale kde jsou? Kde jsou rozvody, které řídí ventily?
Něco takového: http://mototechna­.eu/editor/ima­ge/eshop_produc­ts/341100001-20_l.jpg

před 2811 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Píšeš, že tam ventily nejsou, takže nemusí být ani rozvody. Tak to asi bude ten dvoudobý princip, kde ventily a rozvod nahrazuje samotný píst a otvory ve válci. Jinak si to vysvětlit neumím.

před 2811 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek