Koupili jsme dvě elektrokola se středovým motorem. Obě od stejné firmy.
Jedno dámské s dojezdem 130 km a jedno pánské s dojezdem 150 km. Měl
jsem za to, že dojezd kola je závislý na baterii a její kapacitě. Obě kola
mají baterii zabudovanou v rámu a velikostně i uchycením jsou naprosto
shodné. Jenom barevně jsou odlišné. Baterie u dámského kola s dojezdem
130 km na displeji ukazuje dojezd bez mála 130 km. To je logické. Když ale
tuto baterku vyndám a vložím jí do druhého kola, které má psaný dojezd
150 km, tak mi baterie z dámského kola na displeji toho pánského ukazuje
dojezd bez mála 150 km. Čím je to způsobeno? Obě kola mají stejné motory
Bafang. Opravdu je možné, že baterie se vyrábí stejné a je to rozlišeno
nějakým způsobem elektronicky v kole?
To by mi zase nekorespondovalo s nabídkou kol od jiné firmy, která nabízí
zdánlivě levná kola, ale když máte zájem o kolo, tak se vás ještě
prodejce zeptá jakou chci baterii. A ceny oněch baterii se pohybují od cca
12 do cca 25 tisíc a tím se i určuje u tohoto prodejce dojezd kola.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 440 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Mohou být uvnitř jinak osazeny (tj. mít reálně jinou kapacitu). Ty baterie to nemusejí dávat řídící jednotce vědět – je možné že řídící jednotka má tu kapacitu zadanou v sobě a dostává zpět jen informace o stupni nabytí tj. např. zbývá 80% energie. Pak nemusí ty informace odpovídat.
Jiná možnost je, že dokud jsi nevyjel, řídící jednotka jen předpokládá nějaké zatížení. Možná předpokládá, že u pána bude pán víc šlapat a dáma se bude víc vézt na elektriku. Ale to jsou jen spekulace.
2Kdo udělil odpovědi palec? Odpovědi.cz, aliendrone
před 440 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Elektronika indikuje stav nabití baterie dle jejího napětí. A přirozeně je nastavena na adekvátní akumulátor, přičemž přepočet na kilometry se odvíjí od předpokládané kapacity baterie. Pokud ji změníš a elektronika o tom nebude vědět, zobrazí údaj dle přednastavených hodnot (příslušných napětí k předpokládané kapacitě baterie). To znamená, že i kdybys vložil plně nabitou baterčičku 0,0nic Ah (pochopitelně ovšem příslušného napětí), tak ti zobrazí max. dojezd, přestože v reálu by ujela třeba jen jeden km (než by ji díky poklesu napětí elektronika odpojila, aby ji ochránila před zničením).
Baterie obou elektrokrámů mohou mít stejnou velikost/počet článků (a potažmo napětí), ovšem každá je sestavena z článků s JINOU kapacitou. V pánském kole jsou v baterii články s vyšší kapacitou, no.
2Kdo udělil odpovědi palec? Odpovědi.cz, Karel51
před 440 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dojezd kola samozřejmě závisí NEJEN na kapacitě baterie, ale i na vlastním kole (a způsobu jízdy). Např. těžší kolo má se stejnou baterií logicky kratší dojezd než lehčí.
1Kdo udělil odpovědi palec? Odpovědi.cz
před 440 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dojezd záleží na kapacitě a stáří baterie, na způsobu jízdy, váze cyklisty a prostředí, kudy vede cesta. Informace jsou vždy přibližné, nelze to brát jako tutovku.
0
před 440 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Je vidět, že jste mou otázku a popis moc nepochopili. To co je v některých odpovědích je samozřejmé. Dojezd automaticky závisí na způsobu jízdy, váze, terénu atd. Já ale nikam nevyjel. Jen jsem vzal plnou baterku a vložil jsem ji do kola, které má psaný dojezd 130 km. Zapnul jsem displej a ten mi ukázal dojezd 130 km. Tuto baterku jsem vyndal z tohoto kola a vložil jsem ho do kola, které má psaný dojezd 150 km a displej mi ukázal dojezd 150 km. Na té samé baterce s plným nabitím. Tak že to bude v elektronice, tak jak mi popsal aliendrone a odhaduje to i Dochy. V tom případě mi ale nejde na rozum, jak to je zařízeno u jiného prodejce. Ten by mi prodal kolo a k tomu kolu si musím vybrat baterku takovou, podle toho jaký chci mít dojezd. Pravděpodobně používají jiný systém, i když mají v kolech ty samé motory Bafang.
Karel51>>> Nevidím v tom záhadu. Podívej, každý battery-pack má svého výrobce. Originální jsou obvykle dražší a nemají takovou kapacitu (často platíš jen značku), na druhou stranu neznačkové alternativy z různých důvodů NEMUSÍ umět to, co originální (baterry-pack je obvykle montován spolu s BMS dohromady). Viděl jsem např. takovou baterii, která byla levnější než originál a přitom s o 50% VYŠŠÍ kapacitou (a potažmo i dojezdem). Uměla všechno, co originální, žádný bullshit, ale neuměla zobrazit (se dohodnout s elektronikou displeje) teplotu článků (jakkoliv ji přirozeně hlídala) – i kdyby ses rozkrájel. Ne že by to byl nějaký zásadní problém (k čemu je ti tento údaj, stačí když se baterka při přehřátí včas odpojí). Nicméně to svědčí o tom, že originální baterie používá JINÝ BMS (případně jinak naprogramovaný), než druhovýrobce.
Pokud ti výrobce kola nabízí alternativy baterrypacků (s různou kapacitou) a POČÍTÁ s tím již při výrobě, tak přeci NENÍ problém to zařídit tak, aby se (ORIGINALNÍ!!) baterka plnohodnotně „domluvila“ se zbytkem kola, nemyslíš? A pokud tam foukneš baterii-druhovýrobu, tak z mnoha důvodů to tak být nemusí (počínaje patenty a nwm čím konče), ač jinak je battery-pack funkční a použitelný, viz výše. 😉 🙂
Obvykle většina zařízení (teď budu psát hodně obecně – jsou to mobily, laptoly, elektrokola, elektromobily) zpočátku odhaduje na základě nějakých výrobcem daných konstant. Později své odhady koriguje na základě informací z historie – tj. učí se. Samozřejmě netuším jak přesně je to u Tvého kola, ale očekával bych stejný přístup.
Drap | 448 | |
marci1 | 268 | |
Kepler | 220 | |
annas | 219 | |
gecco | 146 | |
Alesh | 139 | |
hanulka11 | 135 | |
led | 127 | |
mosoj | 120 | |
elkon | 119 |
Atletika |
Cyklistika, MTB |
Fotbal |
Hokej |
Motorsport |
Rekreační sport |
Ostatní sport |