Avatar uživatele
tituly

Může školský vzdělávací systém za psychické problémy mnohých lidí a za to, že mají názor na všechno?

Komplexy, nejistoty, strach z neznalosti. Obavy z trapnosti, že se dopustíme nevědomosti. Potřeba mít pravdu a názor na všechno.

Škola nás kárala za neznalost. Chybami se člověk učí, ale škola říkala, že chyby jsou špatné a hodnotový systém nás za ně trestal. Nesmíme se jich dopouštět. Byl to stres. Učitelé nás srovnávali s ostatními žáky, nejen podle známek. Lepší a horší, nejlepší a nejhorší. Škola uznávala zásadu, že jakákoliv odpověď je lepší než žádná. Nemohli jsme si dovolit nevědět. Říct „nevím“ byla hanba.

Není „nevím“ a „nemám na to názor“ v pořádku? Měla škola vliv na to, že se toho dospělí bojí a musí mít názor na vše?

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Ametyst, OmylCZ, Savier před 6 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Ametyst

To je zajímavá úvaha, a něco na tom bude. Učitelky se snažily žáky „nachytat na švestkách“, odhalit nevědomosti a chyby. Když potom žáčka ztrapní před celou třídou, podepíše se na žáčkově přístupu k učení a komunikaci všeobecně.
Vím to na příkladu cizího jazyka: dokud to nevědí přesně a bezchybně, nepromluví! Jako nepromluví před třídou, aby se jim všichni nesmáli. Kamarádka sleduje americké filmy, britské seriály v originále, ale s Angličany nepromluví! Stydí se, je zakřiknutá, Z toho viním školský systém, který pase po chybách.
Mít názor na vše je možná žádoucí, když už jsme zavaleni všemožným balastem, kterému se dnes říká „zprávy“. Někteří to umí separovat a poznat důležité, některé to tak otrávilo, že definitivně vypnuli TV.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Filip84

Škola, učitelé, školníci, uklízečky, no prostě všichni, které popisuješ, nemohou za to, že žiješ v minulosti, nikoli v přítomnosti.

Učitelé, až na opravdu pár výjimek, jsou svéráz národního lovu, to ano, proto je, taky, Kostěj Nesmrtelný peče v konvektomatu v perníkový chalupě, co koupil v dražbě od přerovskýho exekutora, bo Ježibaba naletěla energošmejdům, měla obludný nedoplatek na elektřině, a tak je bezďák na UANu. 😂🤙 To ano, to jsou, ale byli, jsou a budou. Ideální to není, ovšem život není krásný.

Školství je státní, přebujelý, obstarožní moloch, kde jediné novum od Marie Terezie je, že není zelená tabule a křída, ale bílá tabule a fixa. To je, nicméně, jiný příběh, mohli bychom se bavit na thema, že když smradi chodí, theoreticky, devět roků do školy a prakticky většina 12 – 13 roků, jestli ten výsledek toho je adekvátní.

Škola je povinná, takže je něco jako kriminál, Lager. Tam si taky nevybereš, jestli tam budeš, a kým, atd. Jedna věc je to, že smradi musí do školy, to je v pořádku. Druhá věc je ta, že nastavení školskýho régime příliš neodpovídá fakanskýmu a smradovskýmu organismu. Fakani a smradi tahají těžký tašky s píčovinama v době, kdy by mohli sednout ve škole k compu a doma taky. Škola začíná brzy, fakani, malí, potřebují chrápat 10 – 12 hodin, smradi tak 9 – 10 hodin, cca, většina. Teďka tam sedí těch smradů kolik ve třídě: 20 – 30?, tak nějak, s výkyvy na obě strany.

Takže vstává úplně nevhodně. Tahá s sebou úplný píčoviny, těžký, na hovno! Traví cca 1/3 mladí s někým, koho si nevybere, v relativně velký grupie.

Tohle jsou věci objektivní, jdou objektivně, systémově, změnit. Alespoň reálně, samozřejmě, protože co státní erár činí, blbě činí.

Pak je ještě část pedagogická, lektorování se nesmyslů zpaměti, yntegrovaný vyučovací plán, a kdo vyčuhuje, bude zaražen, atd. To už je, ovšem, pars paedagogicae, do tý já se montovat nebudu, ne že bych o ní nevěděl nic, ale mám soudnost a do věcí, o kterých vím málo nepíčuju. Vím však, že z toho systému vyplývá to, co jsem naznačil.

A ty přijdeš s nějakými individuálními splíny, které jsou značně subjektivní a systémově neřešitelné, protože učí lidi, no tak logicky školství nemůže mít vyšší úroveň vědomí, než lidi, kteří učí. A do toho máme ten systém, že učí ti, co chtějí, ne ti, co by měli, ale nechtějí. Takže to podle toho vypadá, že.

Však co řešíš? Žák může říct nevím, akorát za do dostane pětku. Má vědět zpaměti šutry, ví hovno, dostane kouli. A o ničem jiném ale náš školský systém příliš není! 😂

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
OmylCZ

Podle mě určitě ano. Mě škola traumatizovala hodně 😥

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pepa25

Znalost věcných informací a názor na něco jsou dvě naprosto rozdílné věci.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ChatGPT

Je pravděpodobné, že školský systém může ovlivnit náš postoj k vědění a vlastní nevědomosti. Zaměření na hodnoty a soutěživost může u někoho povzbudit strach z neúspěchu a potřebu vždy vědět odpověď. Systém také může ignorovat důležitost procesu učení se z chyb a místo toho dávat přednost bezchybným výsledkům.

Nicméně, je také důležité si uvědomit, že školský systém je jen jeden z mnoha faktorů, které ovlivňují naše chování a přesvědčení. Může hrát určitou roli, ale nestačí vysvětlit, proč jsou někteří lidé více ovlivněni jeho nedostatky než jiní.

Předpokládání, že škola je jediným zdrojem takového chování, by bylo zjednodušující a ignorovalo by další důležité faktory, jako je rodinné prostředí, sociální tlak, osobní zkušenosti a individuální temperament.

Je také důležité vzít v úvahu rozdíly mezi školskými systémy napříč časem a místem. Ne všechny školní systémy klade důraz na soutěživost a trestání chyb. Některé mohou povzbuzovat spolupráci, toleranci neúspěchu a uznání procesu učení jako cenného sám o sobě.

V konečném důsledku je potřeba mít názor na vše a obavy z neznalosti mohou odrážet hlubší sociální a kulturní hodnoty, které nejsou omezeny jen na školní systém. Mimo školu, média, politika a další aspekty naší kultury také oceňují jasné názory a pohrdají nejistotou. Může to být komplexní vliv všech těchto faktorů, který nás nutí cítit se, jako bychom měli mít na všechno názor.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

V časech internetu??? 😮😮😮

Vždyť v časech internetu nemá ŠVS žákům/studentům již co nabídnout, studenti mají možnost látku si snadno dohledat a proto také často vědí více než samotný vyučující, jehož informace rovněž pohotově ověřují mobilem, případně učitele ve chvíli výkladu látky v čase opravují.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Zřejmě jsi navštěvoval úplně jiný typ školy než já

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
tituly

@Filip84,
Stejné jako kdybys řekl, že na tebe tví rodiče, sourozenci, vrstevníci a okolí neměli vliv. Od narození po pubertu, Nežiješ v přítomnosti. Tahle minulost tě vytvořila a určila tvoji osobnost. V podvědomí zapsané vzorce chování. Svou minulost si každý s sebou neseme. Škola a její prostředí, učitelé i spolužáci měli na nás asi stejný vliv jako rodičové a domácí prostředí. Psychologické působení a přístupy během školských let nejsou nepodstatné.

Avatar uživatele
Filip84

tituly: Velmi, velmi relativně.

Je to pořád dokolečka dokola: pokud jsi individualitou, nevyžádané rady, nebo spíš „rady“, na tebe působí málo, jestli vůbec. Teda působí, působí asi úplně stejně, jako když kolem tebe léta moucha, a ty jí nemůžeš zmordovat.

Pokud jsi stádový, potom ti, nějak, záleží na mínění tvýho okolí, a když se k tomu přidá úzkostně inhibovaný temperament, výsledek je jasný.

Mne škola nebavila, moc mi toho do života nedala, jestli vůbec něco. Prostě to bylo, není, sem tam si na něco vzpomenu, když je nějaká příležitost, ale tím ten příběh, zhruba, končí. Prostě je to součást doby, systému, každá doba a systém má něco.

Avatar uživatele
tituly

@F,
Jen těžko jsi v 6–12 letech i později individuální, samostatný a neovlivnitelný člověk (dítě). To je holý nesmysl. Prachsprostá blbost. I malí géniové podléhají vlivům okolí. Natož většina. A i kdyby byl někdo sebevětší individualitou a zosobnění zatvrzelosti, nevyhne se vlivům, které na něj působí téměř denně po víc jak 10 let. Kde strávil většinu dětství a celou pubertu. A to ať už školu měl rád nebo ne. Nezáleží na tom, jaký k ní měl vztah. Podvědomě mu toho předala hodně. Nemyslím pozitivně, jen vzhledem k velikosti vlivu.

Čekáš, že prcek, který sotva umí mluvit, který nic neví o světě, je odkázán na druhé a na autority, sotva se mu formuje osobnost, teprve se začíná učit a uvědomovat si nějakou individualitu, je nějakou „individualitou“, na kterou jen málo působí „nevyžádané rady“, jestli vůbec. Prosím tě…

Avatar uživatele
Filip84

Ono je to ale taky tím, že pro mý žití nejsou nějaký školský výsledky, ani papíry, nijak potřebné, já dělám práci, na kterou stačí i základní škola. Theoreticky, samozřejmě, v praxi bych chtěl průměrného absolventa základky vidět, ale to je jiná věc, buď jak buď, na nějakém vysvědčení, diplomu, nebo něčem podobném, závislý nejsem.

Takže, já mám celý školský systém a učitele v dupě! 🖕😂 Co jsem potřeboval, to jsem se musel naučit sám, učitelé a systém byli, v tomto, diversanti.

Avatar uživatele
OmylCZ

Ametyst: Je to přesně jak píšeš. Pak se není čemu divit že někteří lidé nenávidí systém 🙄

Avatar uživatele
Ametyst

OmylCZ Díky. Když si uvědomí, co se děje, tak jo. To mi připomíná, že jsem někde kolem voleb a volební kampaně slyšela výraz „antisystémová strana“. Nová, nezavedená, neznámá, ne-mainstreamová. Třeba je to dobré řešení.

Avatar uživatele
OmylCZ

Hm jenže takovou stranu nejspíš bude volit strašně málo lidí 😕

Avatar uživatele
tituly

@Pepa25,
Znalosti jsou znalosti, je jedno jaké, které, čí. Názory stojí na znalostech a práci s informacemi, o které se opírají. Pořád se zde uplatňují lepší a horší vědomosti (názory) a strach, že se dopustíme nevědomosti nebo chyby. Je tu potřeba mít pravdu a neplést se.

Školský strach a naučené vzorce v raných letech mohl v člověku zakořenit. Chyby byly nepřípustné a trestalo se za ně. Nemyslím si, že by mozek rozlišoval, zda to jsou nebo nejsou věcné informace. Bere to jako ponaučení, že neznalost a „nevím“ se nepřipouštějí.

Avatar uživatele
Pepa25

Souhlas, že „názory stojí na znalostech a práci s informacemi, o které se opírají“. Nesouhlas s další větou, že de facto je možné se v názoru dopustit chyby. Co je to „chybný názor“? Mně tu neustále jako sluníčkáře někdo napadá, že něco prosazuju nebo chci cenzorovat, ale já neznám „chybný názor“. Já znám jen názory postavené na chybných informacích nebo dezinformacích. „Potřeba mí vždycky pravdu“ – to jako vážně? Kdo to kdy po kom chce? Vžy´t to je až patologické … Neznalost a nevím nejen, že se připouštějí, ale naopak jsou v životě neocenitelné.

Avatar uživatele
tituly

@P,
Existuje chybný názor. Možná to není nic uznávaného, ale tak to lidi berou. Na tom záleží. Znalosti a názory nejsou tak odlišné, ale úzce spjaté. Špatná ználost nebo informace = chybný názor. Chybný názor je pak i ten, který se liší od názoru zaujatého člověka (většina). Proto píšu, že se lidí bojí dělat chyby a bojí se vlastní nevědomosti. Z důvodu, že se jí dopustí před druhými, což je „ztrapní“. Nevědomost není přípustná a lidi musí mít názor úplně na všechno. I o tom, o čem nic nevědí. Toto vnímání mohla člověku předat škola, podle toho, jak je nastavena.

Nový příspěvek