Avatar uživatele
JájsemRaibek

Musí plout kapitán lodi po přesně vytýčené trase?

V letadle musí pilot dodržovat stanovenou letovou hladinu (výšku letu) a kurz. Pro změnu musí obdržet povolení od ŘLP.
Musí to samé dodržovat kapitán lodi při plavbě přes oceán? Nebo může třeba v polovině plavby zahnout vpravo a vzít to třeba šikmo? Předpokládám, že zná poměry, jako je třeba hloubka v daném místě.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 2535 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Kepler

Na otevřeném moři to asi nebude tak horké, kapitán vede loď v podstatě nejkratší cestou. Doprava zas není tak hustá, díky radaru zjistí každou loď na desítky km a má spoustu času na případnou opravu kursu. V blízkosti pobřeží to je ovšem jinak, víme proč ztroskotala Costa Concordia. V blízkosti přístavu zase loď vede lodivod vyslaný z přístavu.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

Kapitán lodi (letadla) je nejvyšší autoritou na palubě ohledně veškerého řízení a NIKDO mu do výkonu jeho povinností nemá co kecat. A to ani na vojně, ve válce, když je na palubě přítomen vyšší důstojník (např. admirál flotily).

Za loď, její vedení, řízení kapitán v plném rozsahu zodpovídá. Dokonce i pokyny řízení letů může kapitán ignorovat, pakliže to uzná za nutné – to je jeho kompetence a zodpovědnost.

Pokud se týká lodního kapitána (ale i velitele letadla), pak jestliže považuje za nutné měnit kurz, učiní tak bez ohledu na nějaké vzdálené řízení, nečeká na souhlas či pokyny shora. Samozřejmě pokud se jeho rozhodnutí ukáže chybné, ponese důsledky, stejně jako je ponese pokud by nějakým svým váháním či čekáním otálel s vydáním nutných rozkazů.

Loď (letoun) sice podléhají vyššímu velení (řízení), ale protože se na dálku nedá plně kompetentně řídit/ovládat, od toho je právě kapitán. Tudíž, jestli rozhodne, že loď mění kurz a pluje např. do nejbližšího přístavu (např. kvůli nutné opravě), prostě změní kurz a pluje – i kdyby se vzdálené řízení mohlo rozkrájet – od toho tam totiž je. Může přihlédnou k tomu, že si velení změnu kursu nepřeje a přijmout jejich rozkaz, pokud ovšem vznikne nějaký průšvih, odskáče si to on. (nesplnil svoji kapitánskou povinnost – loď/letoun je na 1. místě).

Je známo spousta situací, i z války, kdy kapitán odmítl polechnout přímý rozkaz nadřízeného přítomného admirála – a naprosto bez následků. (Už jen proto, že admirál má nejlépe vědět, že se kapitánovi nemá co plést do řízení lodi. Jenže i admirálové bývali kdysi kapitáni a rádi na to zapomínají.)

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kelt

Jedna věc je samotná cesta z bodu A do bodu B, další jsou konkrétní podmínky. Ve filmu Dobrodružství Poseidonu z r. 1972 odmítne kapitán plout, protože je zemětřesení a velké vlny. Majitel lodní společnosti ho donutí plout, nebo degradovat. Loď se převrátí a skupina lidí cca 10 se zachraňuje. To je celý film.
Stejně to bylo s Titanikem. Když jde blbcům o peníze, lidi jsou na posledním místě.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek