Tvrzení: 1 z 5 to má zadarmo.
Tzn. vezměte 4 sousedy a 1 z vás to má 100% zadarmo.
(v reklamě to má dokonce zadarmo „snad každý 2.“)
Cituji pana Davida Jiruška, PR managera firmy Mountfield:
„Naše kampaň není lživá, což Vám potvrdí jakákoli katedra statistiky
na českých nebo i zahraničních univerzitách. Pokud máme v osudí
5 míčků, tak je pravděpodobnost výhry 20%, tedy, pokud by losovalo
5 lidí, tak je statisticky pravděpodobné, že jeden z těchto 5 lidí si
vylosuje ten správný míček, tedy 1 z 5. Můžete podotknout, a jistě
správně, že u losovadla může stát 20 lidí a vylosují si ho jen 3,
stejně tak ale platí, že z těch 20 lidí si ho může vylosovat lidí
např. 8 a v tomto případě by to byl skoro každý druhý, kdo by to měl
zadarmo. “
Statisticky je to samozřejmě tak, ale jelikož se nedá nijak ověřit, kolik zákazníku reálně tuto výhodu získalo, má to skutečně 1 z 5 zadarmo? Nejedná se o klamavou reklamu?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 4677 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Dá se to dokázat. Pravděpodobnostní matematika se skutečně ověřuje, jenomže počet pokusů je ve stovkách tisíc. Kdybyste půlmilionkrát hodila mincí, vyjde vám to asi 49:51. Dlouhodobě to tedy vychází, nicméně v tomto případě to ověřit nejde.
0 Nominace Nahlásit |
Ano jak jsem psal, statisticky to je samozřejmě „pravda“, ale na pravděpodobnosti nelze stavět tvrzení, že to tak bude i ve skutečnosti. Tedy, že každý 5. ve frontě to bude mít zadarmo, jak se tvrdí v reklamě. To nejde zaručit.
http://business.center.cz/business/pravo/zakony/obchzak/cast1.aspx#par45
Myslím, že o nějaký zákonně postihnutelný typ reklamy se nejedná. Oni totiž netvrdí, že „každá pátá osoba stojící ve frontě má slevu“, tudíž by při žalobě mohli vytáhnout nějaké statistiky a říct, že „20% klientů získalo slevu, je to tedy každý 5.“ Jinými slovy – ano, je to zavádějící reklama, ale stále je to v určitých mezích a u soudu by žalující strana patrně nevyhrála.