Avatar uživatele
Kepler

Mohlo by fungovat takové hybridní elektrokolo?

Mám kolo s baterií 12 Ah / 36 V s pohonem 750W. Takto ujedu cca 30 km bez šlapání. Tak mě napadla taková bláznivá myšlenka: přidat ještě malou benzínovou elektrocentrálu 700 W (cena do 4 mega, váží jen asi 5 kg), která by přes nabíječku baterie prodloužila prakticky neomezeně dojezd. Takový plug-in hybrid. Elektrocentrálu bych mohl případně použít i pro základní chod domácnosti v případě výpadku sítě.

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Odpovědi.cz, aliendrone před 1130 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
led

Skúste trochu počítať
ak potrebujete na pohon pri plnom zaťažení 750W, tak dobíjanie s maximálnym výkonom 700W, tj príkon menej než odber, nevytvára „večný zdroj“, ale len predlžuje agóniu akumulátoru počas súčasného odberu a dobíjania.

Pre zaujímavosť aj takéto hybridy jestvujú a sú fukčné, ale…
máte kde zaparkovať benzínovú obludu? V obytných domoch bez garáže tieto benzínové stroje nesmú parkovať, (hasiči by vám dali!) a nechať ich na ulici je výzva pre „nenechavcov“

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Určitě. Vzhledem k tomu, že nejedeš většinou na max. výkon, tak by stačila průběžně dobíjet. A pokud by jsi ji měl na nosiči, jako náklad, neměl by být problém. Pouze je nutné, aby kolo oficiálně nepřekročovalo rychlost 25 km/hodinu. Ale to s tím celkem nesouvisí. 🙂 Pozn. Ta cena je ale asi 4 tisíce, ne?

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Dochy

No, víš… tomu se ale říká zbytečně složitá motorka 😉
Výhody (levné palivo, bezúdržbovost, bezhlučnost, relativní technická bezpečnost) padají.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Justin1

Myslím, že by to principiálně mohlo fungovat. Nevím, jestli by to fungovalo i legislativně, ale možná ano, pokud by elektrocentrála nebyla přímo součástí kola a byla by na něm jenom převážena jako náklad.

Elektrocentrála stojí do 4 mega? Do 4 milionů korun? To se mi nezdá. Kdyby to tak bylo, tak bych se bál takový majetek vozit na kole.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
aliendrone

TEORETICKY ANO. V praxi nikoliv. :)
Nejde ani tak o to, co poznamenává Její Excelence (nikde není psáno, že neustále poženeš na plnej knedlík 750W), jako spíše o to, že AUTONABÍJEČKY jsou zpravidla konstruovány na nějaký typ olověného akumulátoru, ať již klasického, AGM či jíného. Od toho se odvíjí i její VÝKON (zpravidla dávají 4–8A [obvykle desetina kapacity] při max 15V = 12OW, spíš MÉNĚ, lítají pojistky). O těch „kapesních nabíječkách“ jako třeba https://www.li­dl.cz/media/7f4e­a7957afe7477ce4c4c­a6ccf8a154.jpeg ani NEUVAŽUJ. I když mají hrdý název „Ultimate speed“ a nabíjí VELMI precizně (zvládají i regeneraci desek), zato POOO MAAA LUUU, nemají výkon/nedávají velký proud, no. Třeba obyč. zcela vybitou 72Ah baterii nabíjí něco málo přes 24h pro představu. ;) :D

Tudíž v reálu by sis ledatak o něco prodloužil dojezd, o nákladovosti nemluvě. Nebudu ti vypisovat všechna „proč jde to nanic“, spokoj se s tím, že PRAKTICKY je to nesmysl.
Já ti nwm, ale PROČ se drbat levou nohou za pravým uchem, když např. https://motor­ky.bazos.cz/in­zerat/14232477­6/babetta-207.php ?

Twl ND-čka JSOU, většinu si opravíš sám (i amatér s příručkou to zvládá v obýváku) a kdyby to bylo něco „opravdu velkého“, tak to opraví kdejaký zručnější Lojza v kočárkárně. :) Vydrží ti do konce života NEBO to za VELKÝ prachy po letech prodáš – to až lldem docvakne, jak si elektrikou zavařili. Ostatně tento trend lze vypozorovat již dnes, před pár lety Babettu nikdo nechtěl ani ZADARMO. :)

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Filip84

Moc tomu nerozumím.

Motokola, která jsou subsumovatelná pod právní definici jízdního kola, a tedy za jízdní kola de lege lata považována, ačkoli se de facto o jízdní kolo (v příčině silostroje) nejedná, musí, mimo dalších několika, splnit podmínku, že elektrický pohon se vypne, pakliže řidič nešlape do pedálů (s výjimkou tzv. asistence při rozjezdu do 6 kmph).

Ale to je úvaha, sama o sobě, poněkud irrelevantní, poněvadž má-li jízdní kolo funkční silostroj o výkonu 750W, pak se, de lege lata, nejedná o jízdní kolo, ale o motokolo, respektive o vozidlo kategorie L1e-A, no a s tím souvisí spousta věcí – schválení typu, nebo jednotlivé schválení vozidla, povinné pojištění, povinná zadní tabulka registrační značky, zařízení k osvětlování a světelné signalisaci schváleného provedení, a v souladu s předpisem č. 74, povinné alespoň levé zpětné zrcátko, schválené podle předpisu č. 81, namísto plášťů pneumatiky schválené podle předpisu č. 75, s rychlostním indexem B či vyšším, ovládané ovladače musí být schváleného provedení a umístěny v souladu s předpisem č. 60, tj. přední brzdu musí brzdit pravá páka, zadní brzdu levá páka, vozidlo musí mít schválený rychloměr a zvukové výstražné zařízení. Řidič musí mít za jízdy na hlavě helmu schválenou podle předpisu č. 22, být držitelem řidičského oprávnění skupiny AM, a v případě určitého věku mít u sebe i papír o absolvování pravidelné lékařské prohlídky. A protože řídí moped, nikoli jízdní kolo, tak žádná cyklostezka, žádné zobousměrnění jednosměrek atp.

Ta „bláznivá myšlenka“ už je zcela a komplexně na Darwinovu cenu. 🙂 A o technickou stránku jde opravdu v nejmenším.

Avatar uživatele
aliendrone

Podívej Keplere, JE to opravdu v praxi náročné. Nechtělo se mi to rozebírat, takže teď to properu podrobněji, abys byl v obraze. Ona teorie je krásná věc, ale když dojde na praxi, víš jak to chodí s „šedivým polem praxe“.

  1. Jestli máš AUTONABÍJEČKU (tedy nabíječku primárně sloužící k nabíjení auto, popřípadě i moto akumulátorů, tak s trochou štěstí budeš mít výstup 12V i 6V a jen zcela mimořádně i 24V. Tvůj akumulátor má 36V, ergo je ti ta nabíječka NANIC.
  2. Počítám, že jde v tvém případě o dobíjecí adaptér (nejspíš nějaká 36V/2–3A jebka, ty se dodávají nejčastěji jednak, a druhak ono to s ohledem na kvality/možnosti těch „běžných baterek“ tak jako tak stačí). To bude na to !napsané (výkon, resp. max proud, něco jako 36V/2A). Jednoduchým vynásobením zjistíš, že 36Vx2A=72W, což je tristní a pro ten elektromotor zcela NEDOSTATEČNÝ přikon, sotva desetina nominálu.Navíc – tyhle zdroje fungují trochu jinak a klidně je přetěžováním ODPÁLÍŠ (s nějakým jištěním se zpravidla neobtěžují, bo by se to pak prodražilo a tak jako tak takovou koupíš za litr, klidně i za 500Kč).

Takže i kdyby to fungoval bez obtíží (neodpálil bys ten adaptér) a dobíjelo na plnej knedlik v rámci možností, tak budeš MOC rád, když bys dojezd prodloužil o nějakých odhadem max. 20%, tedy z 30 na 36km. A nejpozději tehdy ti klekne i ten adaptér díky přetížení. To je podle mne celkem slabota s ohledem na ten konstrukční opich a náklady.

Je tu i hodně dalších „ale“, jenže jejich výpis ti nijak nepomůže, jak jsem již zmínil v odpovědi. Tudíž CO?

Jako jediné řešení dojezdu (praktické a relativně snadno proveditelné) vidím ROZŠÍŘENÍ baterky. Jsou tyto možnosti:

  1. koupíš tentýž typ s větší kapacitou (obvykle jsou ty kkrámy dělané tak, že LZE nakoupit silnější aku a ten jen prostě vyměnit (bývá zpravidla stejný, jen v jednom rozměru VĚTŠÍ)

Výhoda – stačí původní vyndat, nový nadat a bez dalščího rovnoiu jedeš, easy. Bohužel ne všechny elektrošmejdy tohle podporují jednak (např. není ani místo pro vložení větší baterie), druhak CENA. Hajzlové něvědí roupama co za ten akumulátor chtít.

  1. koupíš JINÝ typ 36V akumulátoru s větší kapacitou. Tam už nastává problém, s připojením/uchy­cením, ale v zásadě nic dramatického. BOHUŽEL i zde je hlavní nevýhodou CENA, můžeš sice sehnat o něco levnější, než v prvním případě, nicméně to, že je 36V je předem předjímající, že bude použit nějakým způsobem k elektrodebilitě – a tudíž k prodeji ŘÁDNĚ předražený. :( V poirovnání s první možností (snadná instalace) orpti zdejší TROCHU nižší ceně s komplikovanou instalací) > nula od nuly pojde.
  2. Koupit TŘI 12V TRAKČNÍ akumulátory, zapojit je mezi sebou sériově a výslednou baterii PARALELNĚ ke stávající. Výhodou je cena (12V akumulátory jsou běžné, tudíž laciné). Konstrukční provedení v porovnání s bodem 2 není o nic složitější. Snedno rozšíříš kapacitu na DVOJNÁSOBEK. EXTRA důležité je to „TRAKČNÍ“ (musí snášet intenzivní hluboké vybíjení)!

Takže bnákup 3 ks třeba tohoto: https://www.al­za.cz/auto/go­owei-energy-6-dzm-12-baterie-12v-15ah-electric-vehicle-d6217379.htm nebo něčeho podobného,

I tak jsou zde komplikace plynoucí z propojení různých typů aku (počítám, že v elektrošmejdu máš nějaké Lionky), ideální by bylo původní baterii (až zdechne na 50%) vyhodit a místo ní pořídit třeba 3ks (sériově zapojit) tyhle: https://www.al­za.cz/auto/csb-evh12240-baterie-12v-24ah-d5597729.htm . V tu ránu jsi na tom s kapacitou a potažmo dojezdem PODSTATNĚ LÉPE.

před 1128 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Justin: chybička se vloudila, samozřejmě 4 000 Kč 😊

před 1130 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

alien: s nabíječkou není problém. je to jen trošku větší adaptér. Jde mi o to dostat se kousek dál, než současných 30 km bez šlapání. Bo klouby už jsou na hovno.

před 1128 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek