Avatar uživatele
E.Š.

Mínusové hodiny v práci, kde se vezmou?

Dobrý den.

Mám plný úvazek v sociálních službách, kdy je pracovní doba rozvržena na krátký a dlouhý týden, tedy nerovnoměrné rozložení – pracuji od 8–20h. Průběžně máme cca 1× za měsíc porady (cca na 1,5h) a supervize 1× za dva měsíce 1h, dále pak povinné vzdělávání 24h za rok. V rámci práce nám byl v lednu 2023 dán plán směn na celý rok 2023, kde jsou v každém měsíci pracovní fondy hodin. Tj jeden mesic mame 14 směn druhý 15 směn nekteryni 16 smen.
V rámci dní, kdy je státní svátek a jsem v práci mám možnost si vzít místo proplacení svátku, náhradní volno. V práci jsem nechyběla (až na 5-ti denní nemocenskou v březnu). 1× jsem si brala volno za svátek (velikonoce) + 5 dní dovolené. Nyní za námi přišel zaměstnavatel, že si musím do konce června nadělat mínusové 35 hodin.
Zajímalo by mne, zda-li je možné, aby mi bez odůvodnění a jakéhokoliv opodstatnění mohl zaměstnavatel nařídit nadělat mínusové hodiny ačkoliv mám jasně rozvrženou pracovní dobu od začátku roku a vždy jsem byla v práci přítomna (po dotazu, kde se vzali mínusové hodiny, mi bylo řečeno, „protože jsem si vybrala náhradní volno za svátek a nevycházejí hodiny ve fondu“ což mi přijde neopodstatněné, když na začátku roku byl fond již rozvržen a vychází v něm do konce června pouze +6h
Není stanovena žádná kolektivní smlouva a pod. Jsem tedy povinna si těchto 35 mísových hodin nadělat? A jak je možné, že jich je tolik?
Kolegové kteří pracují stejně jako já mají také mínusové hodiny jeden ma –40,5, druhý –39, a další –35h.
Zajímalo by zdali je toto takto možné, popřípadě prosím o vysvětlení.
Děkuji 🙂

Upravil/a: E.Š.

Zajímavá 0 před 553 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Filip84

No jasně:

  1. O rozvržení pracovní doby rozhoduje zaměstnavatel. Jednoduše řečeno, zaměstnanec může být v práci nejdéle 12 hodin a zároveň musí mít nepřetržitý odpočinek mezi směnami 12 hodin a musí mít nepřetržitý odpočinek v týdnu 35 hodin. Nemáme, tedy, ani pětidenní pracovní týden, ani nemáme povinný volný weekend, ani osmihodinovou pracovní dobu nebo něco podobného.
  2. Zaměstnavatel je povinen vést evidenci jak pracovní doby, tak docházky.
  3. Pokud jsi byla nemocná, u lékaře, u odvodové komise, pečovala jsi o osobu blízkou, byla jsi s osobou blízkou u lékaře atp., to jsou zákonné překážky v práci, a do fondu pracovní doby se nepočítají. Jednoduše řečeno, kdybys měla rozvrženu pracovní dobu na 16 dnů v měsíci po 10 hodinách a 10 dnů v měsíci bys byla uznána dočasně práce neschopnou, tak bys, ten měsíc, neměla fond pracovní doby 160, ale 60 hodin.
  4. Při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby musí existovat tzv. vyrovnávací období. To vyrovnávací období
  1. musí existovat, a protože o rozvržení pracovní doby rozhoduje zaměstnavatel, musí ho autoritativně ustanovit – v pracovní smlouvě, kolektivní smlouvě, vnitřní předpisu,
  2. nesmí být delší, než 26 týdnů (tj. 6.5 měsíce), a v případě, že s tím souhlasí odborová organisace, 52 týdnů (tj. 1 rok).

To, co popisuješ, že vám nějaká prasečí hlava dá rozpis směn na rok dopředu, to je kravina nevídaná. Ono by to fungovalo, pokud bys dělala ve fabryce na šichty, krátké, dlouhé, třeba, jo, že bys jako jeden měsíc chodila po těch 10 hodinách denně 16 dnů (160 hodin), druhý měsíc po 5 hodinách denně 20 dnů (100 hodin), třetí měsíc po 10 hodinách 20 dnů (200 hodin) a čtvrtý měsíc po 10 hodinách 18 dnů (180 hodin), protože to by bylo (160 + 100 + 200 + 180) ÷ 4 = 160 (já jsem si to, pro tu illustraci, trochu zjednodušil, protože fond pracovní doby není 40, ale 37.5, týdně u zaměstnanců s nerovnoměrným rozvržením pracovní doby, ale pro toto to ničemu nevadí).

Prostě a jednoduše, to, co popisuješ, je blbost. Má být stanoveno vyrovnávací období, zaměstnavatel má v tom vyrovnávacím období průběžně sledovat pracovní dobu zaměstnanců (protože má povinnost vést o ní evidenci) a podle toho nařizovat rozvržení pracovní doby tak, aby během vyrovnávacího období byla pracovní doba vyčerpána (co je navíc je přesčas). Tečka.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Drap

Podívej se do pracovní smlouvy. Nikdo z nás netuší jak to ve vaší podivné firmě chodí.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
paul1

Moje odpověď nesouvisí úplně s položenou otázkou. Jen jsem si vzpomněl, že ségra ve Švýcarsku měla, pokud ještě pracovala, volnou pracovní dobu. V práci musel být od 9,00 do 11,00, v tu dobu měli porady. Měsíčně mohla mít manko 10 hodin. Říkala, že za celou dobu si ty hodiny nevybrala, naopak, stále měla hodin o něco víc.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
da ny

Zbytečně dlouhý popis/výklad, z Vaší strany.
To dá přece rozum…..:)
Záleží na rozpisu služeb. Objevuje se zejména u práce při nepravidelném rozpisu služeb/směn, střídání krátkého a dlouhého týdne.
Měsíc má 3O – 31 dnů. Jednomu zaměstnanci může vyjít 14 dalšímu 16 pracovních fní. V dalších měsících (většinou do 3) se to srovná. Případně se musí odpracovat celá směna (22 nebo jen 8, apod. většinou ranní) , v den, na který by jinak vyšlo volno.
Mzda se nemá strhávat. Hodiny je třeba odpracovat, doplnit do hodinového fondu.
Je to prostá matematika 1. stupně ZŠ (matematika, logika). Tedy obvyklý, logický jev.
Pokud je mzda hodinová, jsou zaplaceny skutečně odpracované hodiny (každý měsíc, podle počtu hodin, jinak).

Upravil/a: da ny

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
E.Š.

Da ny , ano
Ve smlouvě máme stanoven 37,5 h za týden ,
1 prac. den =12h mezi tím 2 přestávky po 30 minutách/ do výplaty se započítává 11h . Jsme 4 zaměstnanci, a děláme ve 2, kde se každá dvojce střídá v krátkém a dlouhém týdnu.

A ano, je stanovený pracovní fond podle dní v měsíci, kde některý měsíc vycházejí 14 směn, nějaký 13 nějaký 16 atd..tudíž např...... to chápu ale myslela jsem si však, že by měly být směny rozloženy tak, aby to ve vyrovnávacím období sedělo, proto mě překvapilo, že za námi v půlce května příjde zaměstanavatel a oznámí nám že nám chybějí hodiny a že si je musíme nadělat, protože se do pracovního fondu nezapočítá náhradní volno za svátek. Tudíž s kolegou s kterým jsem na směně a odpracujeme dejme tomu 154h/měsíc a já si z toho vezmu jeden den náhradní volno za svátek, se mi do fondu započítá o 11 hodin méně. Myslela jsem si, že by to na toto nemělo mít vliv.

Navíc i přes toto nám bylo oboum nařízeno nadělat 35mínusových hodin. TYTO MÍNUSOVÉ hodiny však nesedi jak ve výkazech práce tak v online docházce. Proto se ptám, kde a ajak se člověk takového čísla dopočítá a zdali je jeho poviností jakožto zaměstnance nadělávat takové hodiny.

Nejsem účetní proto jsem zde zadávala dotaz, žádala jsem pouze o vysvětlení abych byla v obraze… DĚKUJI za každý názor.

Nový příspěvek