Určitě měli, myslím, že si jí více vážili hlavně na venkově, kde na ní bylo závislé jejich živobytí. Dnes i lidé z venkova nakupují zeleninu ve městě, v supermarketu.
0 Nominace Nahlásit |
Do začátků turistiky (cca doba K.H.Máchy) měli k přírodě ryze
utilitární vztah: do lesa chodili, když potřebovali dřevo nebo na lov.
Zároveň samozřejmě měli k přírodě takový vztah, že je živí: např.
nikdo by si nezkracoval cestu obilím apod. Na druhou stranu není dobré si to
idealizovat: nějaká strž (dnes přírodní památka) byla neplodná půda,
vhodná tak na vyvážení nepořádku.
0 Nominace Nahlásit |
Savier: co to je „dříve“? Jak vám má člověk vtlouct do té makovice, že máte konkretisovat vágní pojmy? 🙄🙄🙄
Když se kolonisovalo, první písemnou zmínku o Valašském Meziříčí máme z roku 1297, o Krásné nad Bečvou z roku 1299, o Bynině z roku 1368, Hrachovci z roku 1376, Juřince z roku 1353, o Lhotě u Choryně z roku 1386, o Křivé z roku 1376, a o Brňovu z roku 1297. No tak v té době měli vztah k přírodě zejména ti, co v té přírodě žili, takže poddaní, ti, také, „chodili třeba častěji do lesa“, protože ten les kolonisovali, a co jim ten les nedal, to neměli.
Až se zkolonisovalo, zmordovala se husitská zběř, potlačilo se usurpátorské povstání české a moravské šlechty, no a na Rožnovsku a Meziříčsku speciálně se zmordovali loupeživí rytíři, co obsadili rožnovský hrad, tak už, zase, bylo tuhé člověčenství, a na podobné pakoniny, jako chodit do lesa, neměli nevolníci poněkud čas. Ale, zase, co si nevypěstovali a neuchovali, neměli, takže z toho logicky vyplývá poněkud odlišný „vztah k přírodě“, než když koupíš brojlera v Tescu. 🤷♀️
Rozličné ty vejlety do přírody, toulání se krajinou po těch ruinách a zříceninách, to je až záležitostí romantismu. Ovšem, zase, takový toulatel na to toulání se musel mít. Taky, i když už nebylo tuhé člověčenství, protože nebylo výhodné, poddanský stav trval, takže k tomu potřeboval taky vrchnosti přivolení. Proto se toulali jenom „lepší“ lidi, třeba z měst.
Jo, po zrušení patrimoniální správy, vzniku občanské společnosti, no a tak celkově, bourání hradeb, rozšiřování měst atp., a taky s polepšením si většiny stavů, se, řekněme někdy ke konci 19. století, stalo dobrým mravem jezdit na letní byt, třeba z Prahy někde ke Křivoklátu, nebo Karlštejnu, nebo tak něco a podobně. No a to přežilo i Protektorát a trvá dodnes, a třeba i skrze chatový fenomén.
Taky cena potravin za ČSSR, a i dostupnost třeba zeleniny, ale i některých druhů masa, byla horší, než dnes, takže spousta lidí chovala, či něco pěstovala. Tohle byla jedna stránka věci, druhá byla, že za Husáka, prakticky, neexistoval nepřetržitý provoz, dvanáctky nebo přesčasy, ty byly opravdu výjimkou. Takže spousta lidí měla, objektivně, více volného času. Jo, a taky do důchodu se chodilo, většinou, dřív.
Až „porevolučním“ trendem je stoupající míra urbanisace, tj. vylidňující se venkov a to, že se lidé stěhují do měst (proto nebo proto, to je nepodstatné). Ona tedy urbanisace je záležitostí starou několik set let, tu související s industrialisací, tu s možnostmi uplatnění, či vzdělání, ale v takové míře, jak se venkov vylidňuje od devadesátek, tak v takové nebyla, ani omylem.
Dokud lidé žili více na venkově, více chovali a pěstovali, logicky měli k přírodě bližší vztah. Dneska mladí ani moc, co je mi tak známo, nechodí na hřiby, nebo do lesa vůbec.
0 Nominace Nahlásit |
„Dříve“, je příliš široký pojem.
Dříve byli lidé s přírodou spjatí. Rozuměli jí, řídili se podle ní.
Ona jim poskytovala obživu i potěšení.
0
před 576 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Já si myslím, že lidé v minulosti měli určitě k přírodě velmi silný vztah. Například já chodím na túry a v létě sjíždím vodu. Proto jsem si na letošní sjíždění Berounky koupila na internetových stránkách https://www.naturehikecz.cz/ nový vodotěsný batoh. V něm mi zůstaly všechny věci suché, i když jsme se vyklopily.
0
před 342 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pepa mi připomněl: nechceš takovou přírodu navštěvovat. Nechceš!
Protože nějaká kultivace vodních toků, výstavba silnic a cest v našem slova smyslu, to je až 18. století. Jako bylo 19. století stoletím páry, tak 18. století bylo stoletím kočárů. A když máš v cestě strom, kočárem neprojedeš. Tak se začaly stavět silnice.
Jenže, ono to souviselo jedno s druhým:
V Losinách (Groß Ullersdorf) byly, v 17. století, hluboké lesy. V lesích byli vlci, medvědi a jiná, podobná, „různá vybraná společnost“. Nechceš, jda z roboty domů, být sežrán vlky. Nechceš! Nechceš, aby tě rozsápal medvěd.
Zase v Zubří (panství Rožnovské) nebyl ani jeden strom: byly železné hamry. Železné hamry, poněvadž se ještě ani netěžilo černý uhlí, ani se nekoksovalo, se vytápěly uhlím dřevěným. Uhlí dřevěné vyrábí Mistr cechu uhlířského v milířích. Aby mohl Mistr cechu uhlířského vyrobit v milíři dřevěné uhlí, potřebuje k tomu dřevo. A aby mohl Mistr cechu uhlířského mít dřevo, musel Mistr drvoštěp (nebo taky Dr. Voštěp, že? 😂) pokácet strom. A protože železné rudy bylo, podle kronik, hodně, kácelo se hodně dřeva, aby měl Mistr cechu uhlířského z čeho pálit to dřevěné uhlí. Až, podle kronik, byly všecky kopce holé a široko daleko nebyl ani jeden strom. To patrimoniální správě došlo, že by mohli mít průser, a taky měli, protože to je úplná důvoda vykácet všecky lesy! Co bude panstvo žrát, když dojede na visitaci (to už patřilo rožnovské panství pod patrimoniální správu v Meziříčí /byla na statku, jak je dneska nový zámek hrabat z Kinských v Krásné nad Bečvou, a na manském zámku, v Meziříčí, jak je dneska sirotčinec/ a bylo panstvím alloidním /nikoli manským olomouckých biskupů/, náležejícím hrabatům z Zierotinů) a nebude kde lovit!? No a taky, že jo, vytápět zámek, to jsou metry dřeva na den, a v Meziříčí byly dva, plus ten statek velikosti zámku (honorace, Zierotinové, v té době ještě jo, Ohne Scheiße). Tak trvalo XX let, než se to zalesnilo.
No jo, zalesnilo. Jenže, Bečva v té době neměla stálé koryto, a jak nebyly ty lesy, tak se „rozjely“ potoky a potůčky, protože skrze absenci těch kořenů chyběla přirozená bariéra. Teďka tam bylo léno fary, tak z toho hrozil „diplomatický incident“. No, hamry se prostě zavřely a zrušily, lesy znovu vysadili a „modlilo se“, aby narostly.
Kde byly hluboké hvozdy, jako třeba v těch Losinách, nebo, co já vím, Ždánický les, tak se i nevolníci do lesů báli. Tož báli: báli, byli pověrčiví, a to víc, než dneska. Ono pozor, i šlechta a duchovenstvo byli pověrčiví, na to, že byli gramotní a šlechta i relativně vzdělaná (vyšší šlechta). Však odtud jsou ty víly, baby jagy, kostěj nesmrtelný, hejkal etc. etc. etc. On, taky, barokní les byl takový, spíš, prales.
Ono i cestování přes les bylo na pováženou. Oproti všelidovým představám skrze Angeliku, v 17. století se kočárem moc necestovalo, nebyly na to cesty, a ty berliny nebyly moc k cestování, byly těžkopádné, těžké, nepohodlné a pomalé. Páni jezdili, pořád, na koni, ženské se nosily v nosítkách – ručně, nebo třeba na nosítkách pověšených mezi dva koně. Však v Losinách jsou o tom notule, že byla nějaká hraběnka ekstra mocna, že ti chasníci, co jí nesli, vyfasovali – navíc – vědro hrachu a několik mázů piva i vína „na posilněnou“. A to jí nosili ze zámku, který je vlastně na hranici Rapotína, do Bludova, zase žádná štreka jako. No, dnes ne, ale tehdy, po těch pěšinách? 🤷♀️
A tak by šlo pokračovat. To opravdu většinou nebylo o tom „jít si do přírody odpočinout“. Fakt ne, jako! 😅
annas | 5913 | |
Drap | 4603 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |