Ano. U klasických údržbových autobaterií nezapomeneme uvolnit víka
autobaterie, protože nabíjením a reakcemi uvnitř baterie dochází mimo
jiné k tvorbě vodíku. Pokud by neměl kam odcházet, hrozí exploze
autobaterie.
http://www.autobaterie-pema.cz/cs/udrzba-autobaterie.html
http://www.automobily-nahradnidily.cz/?st=clanky_detail&id=56&jm=Nab%EDjen%ED+autobaterie
https://www.google.cz/search?client=opera&q=nab%C3%ADjen%C3%AD+autobaterie&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest
0 Nominace Nahlásit |
Důvod k povolení šroubů je – při nabíjení se uvolňuje vodík a
kyslík. (elektrolýza vody) Pokud nebude mít kam plyn unikat, může se
akumulátor roztrhnout. Pohybovat se kolem akumulátoru s ohněm = nebezpečí
výbuchu. Proto se taky akumulátory nabíjejí ve větraných místnostech.
Při nabíjení slabým proudem, např.nabíjení alternátorem během jízdy,
toto nebezpečí nehrozí, plyn stačí unikat odvětrávacími otvůrky
v zátkách.
Doplňuji:
Složitější je to u hermeticky uzavřených akumulátorů,které nemají
otvory se zátkou. (např s gelovým elektrolytem) Tyto aku mají přetlakový
ventil a dobíjecí napětí nesmí převyšovat hodnotu napětí při kterém
by docházelo k plynování. Takto např.dobíjí alternátor – má nízké
nabíjecí napětí. Nabíjení alternátorem nelze porovnávat s nabíjením
nabíječkou. A jedna rada – při ukončení nabíjení, se musí nejdříve
odpojit nabíječka od sítě a teprve potom od baterie.Pokud se to dělá
opačně, hrozí nebezpečí výbuchu,zejména u aku s otevřenými
zátkami.
Upravil/a: Bičiště
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?anonym Nahlásit |
Podle typu baterie. Bezúdržbové (tuším ani výčka nemají) a „low-maintenance“ (obvykle je mají přelepené nálepkou) by normální nabíjení měli zvládnout zavřené a pokud je výrazně nepřebiješ, měli by vzniklé plyny regenerovat. Pokud je otevřeš, tak dokonce hloupě o část vody z elektrolytu přijdeš.
U klasických je dobře výčka povolit a hladinu elektrolytu zkontrolovat před a po dobití.
0 Nominace Nahlásit |
Není k tomu, mimo kontroly elektrolytu, žádný důvod. AKU je zajištěn permanentním odvzdušněním. Když víčka otevřeš také se nic nestane.
Doplním otázkou.
A za jízdy se AKU nenabíjí ? Ale nabíjí a dokonce bez proudové
regulace. Alternátor do ní dává co je schopen, vzhledem ke svému výkonu a
vnitřnímu odporu AKU a víčka máš zavřená.
Proto by se nemělo auto roztlačovat když je AKU vybitý. V tomto případě
exploze AKU hrozí !!!!
Většina nabíječek takový proud není schopná dát. Jedná se
o několik desítek ampér.
Doplňuji:
Navíc správný konec nabíjení AKU je před začátkem plynování . Pokud
nemáš automatickou nabíječku, nabíjej proudem C/10.
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
kia, pokud budete dobíjet tak jak se má, nemusíte demontovat ani povolovat zátky. Vždyť při jizdě se taky dobíjí baterka a zátky jsou zašroubvány.
Když bouchne baterka, to je řacha. Na vlastní kůži jsem to zažil, jen to odnesli montérky, které byli samá dírka. (málem jsem se podělal)
0
před 3870 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
mosoj: Roztláčení auta nevadí akumulátoru. V autě je regulované
dobíjecí napětí. Kvůli vnitřním odporům nabíjecí proud nebude
kritický. I u vybitého akumulátoru napět velmi rychle stoupne na rozumnou
hodnotu.
Roztláčení auta se nedoporučuje u aut s katalyzátorem (tj. dnes prakticky
všech), kde hrozí proniknutí většího množství paliva do katalyzátoru a
zničení katalyzátoru. Bouchnout může pouze akumulátor již poškozený,
nebo v autě s poškozenou elektroinstalací.
Že je v autě napěťová regulace vím, ale proudová u alternátoru není. Nechci se o tom zmiňovat protože u nabíječek záleží na její charakteristice a laikovi to nebude jasné.
Nicméně se např. doporučuje pořadí připojování kabelů při
startování z náhradního zdroje. Nejdříve na AKU a potom na kostru.
Je to právě z bezpečnostních důvodů. Uznávám ovšem že náhradní AKU
je o mnoho tvrdší zdroj než alternátor !!!!! Já osobně z nabíjení
nedělám ciráty. Mám automatickou nabíječku s automaticky přepínanými
charakteristikami a vypínáním. Připojím a víc se o to nestarám. Jedině
občas doliji elektrolyt.
Otevírání víček je přežitek z historických dob automobilismu. Nicméně
lidé nabíjí lecčíms a lidská blbost je bezmezná.
S tím katalyzátorem souhlas.
Na to (vnitřní odpor přímo úměrný napětí) jsi přišel jak? Pokud
vím, tak to není údaj zrovna snadno dostupný a v materiálech, které jsem
našel, je to spíš naopak:
„Vnitřní odpor vzrůstá s
vybitím akumulátoru.“ – Skoro vše o akumulátorech
a nabíjení, Marconi, http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf
„Při nabíjení se vnitřní odpor akumulátoru zmenšuje, při vybíjení se zvětšuje. Vybitý akumulátor má asi dvakrát větší vnitřní odpor, oproti akumulátoru nabitému“ – Akumulátory teorie 2 – 6.Olověné akumulátory, Doc. Ing. Jiří Hammerbauer, Ph.D.;http://www.renerga.cz/content/file/AKUMUL%C3%81TORY%20TEORIE%202.PDF
Pořadí připojování kabelů nemá nic společného s roztlačováním. Pořadí je důležité kvůli bezpečnosti. Uvedené pořadí (nejdřív plus, pak mínus, radši minus vybitého a nakonec minus nabitého) snižuje pravděpodobnost lidské chyby či nehody a fatálního zkratování akumulátoru.
Vnitřní odpor s počítá z měření !!!
Ano s tím vnitřním odporem je to obráceně.
R = U x I
http://physics.fme.vutbr.cz/~mcerny/BF/labiny/nu.pdf
Nedělá mně problém přiznat omyl na rozdíl od těch co svoje špatné odpovědi mažou.
Nejsem neomylný a nikdy jsem nebyl, ale není třeba zabředat do odborných problémů na které se nikdo neptal. Není zde prostor pro diskusi.