Kolesové lodě se udržely v provozu dodnes v říční dopravě díky
tomu, že kolesa na rozdíl od šroubu nepoškozují dno mělčích toků a
nejsou tolik ohrožena vodními rostlinami, umožňují chod na plný výkon
i v mělké vodě a umožňují jemnější a operativnější manipulaci
s lodí. (podle Wikipedie)
Mimo tato specifika u říčních kolesových lodí byly kolesa vytlačeny
loďním šroubem, který je výhodnější.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kolesov%C3%BD_parn%C3%ADk
0 Nominace Nahlásit |
Stejnou, jako pásové vozidlo oproti kolovému.
Pásové vozidlo je vždy pomalejší, ale mnohem, mnohem snáze se s ním manoeuvruje. Tank, arciť je to velké „auto“, otočíš na fleku.
Takže, kdyby měl Titanic pohon kolesy, namísto lodním šroubem, je vysoce pravděpodobné, že by se srážce s ledovcem vyhnul. Na druhé straně by nedosahoval maximální rychlosti 23 kt (43 kmph) ani omylem, maximální rychlost říčních parníků se pohybuje mezi 8 – 10 kt, zaoceánských mezi 10 – 12 kt, a k tomu je potřeba si uvědomit, že s vlnobitím rychlost klesala, a to tak, že výrazně, poněvadž jakmile vlny loď nadnesly, kolesa nezabírala (a Kolesa v té době nežil, že by třeba pádloval). Na druhou stranu, parník Empress Queen dokázal vyvinout rychlost až 21.5 kt, což si s rychlostí šroubového parníku nezadá, ovšem ten byl relativně malý.
https://victorianweb.org/technology/ships/45.html
https://victorianweb.org/technology/ships/44.html
https://maritimearchaeologytrust.org/an-introduction-to-paddle-steamers/
Upravil/a: Filip84
0 Nominace Nahlásit |
0
před 474 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek