Avatar uživatele
zjentek

kTERÝ FAKTOR PŘI VÝROBĚ AUTOBATERIE JE ROZHODNÝ PRO SKUTEČNOST, JAKÝ STARTOVACÍ PROUD BUDE BATERIE POZDĚJI DODÁVAT?

Sorry za ten caps lock 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Zajímavá 0 před 329 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Dochy

Jak chemické složení (může se trochu lišit), tak mechanické uspořádání a tvar desek (větší plocha, menší vzdálenosti dají větší proud při zhruba stejné kapacitě a stejném objemu – ale také nižší životnost)

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
elkon

Její výkon.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Emefej

Údajně má vliv síla desek a odolnost izolantu.

Zdroj: https://www.por­talridice.cz/cla­nek/startovaci-proud-autobaterie

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
orwell

zjentek: důležité je, k jaké normě je startovací proud vztažen. Tak např. já mám „akec“ Varta B19 12V 45Ah 400A(EN) – natištěno na jeho víku. Těch 400A je startovací proud dle normy EN, viz níže. Takže můžeš mít klidně dva akumulátory téhož typu (úplně stejné) a přesto se jejich udané startovací proudy mohou lišit. Záleží na normě, ke které jsou vztaženy.

https://zemede­lec.cz/zaklad­ni-informace-o-akumulatorech/

Startovací proud za studena (studený proud) udává startovací schopnosti akumulátoru za snížené teploty (typicky –18 °C). Tato veličina je zjišťována podle níže uvedených norem.
Startovací proud dle DIN – je zjišťován podle německé normy (Deutsche Industrie Norm). Test baterie probíhá při teplotě –18 °C. Plně nabitá baterie se vybije „studeným proudem“ až napětí klesne na 6 V. Při vybíjení musí být napětí po 30 sekund minimálně 9 V a čas k poklesu na 6 V musí být minimálně 150 s.
Startovací proud dle SAE – je stanovován podle americké normy (Standard of American Engineers), která klade větší důraz na startovací schopnosti a menší na kapacitu. Baterie se při –18 °C vybíjí „studeným proudem“ po dobu 30 s. Na konci vybíjení musí být napětí minimálně 7,2 V.
Startovací proud dle IEC – test probíhá při –18 °C. Baterie se vybíjí studeným proudem po dobu 60 s a napětí přitom nesmí klesnout pod 8,4 V.
Startovací proud dle EN je určován podle evropské normy, která je převzatá jako česká norma. Při –18 °C se baterie vybíjí „studeným proudem“ po dobu 10 s, napětí na konci této doby má být min. 7,4 V. Pak se vybíjení přeruší a po 10 s se pokračuje s vybíjením, avšak jen s hodnotou 0,6 původního proudu. Baterie se vybije na napětí 6 V a měří se čas. Dále se přepočítá čas z prvního vybíjení (jako by bylo provedeno také s 0,6 původního studeného proudu, což je 17 s.

Avatar uživatele
zjentek

ůůůff…

Avatar uživatele
zjentek

Elkone, to jo, ale tak stejně… Je mně divné, například, když máme dvě autobaterie dvou značek o stejné kapacitě 50 Ah a jedna dodá start proud 440 A a ta druhá 540 A. Pro mě je tohle docela záhada.

Avatar uživatele
elkon

Záleží na rozměrech baterie, vnitřním uspořádání a použitém materiálu pro výrobu. Také záleží na typu baterie. Dnes už nemáme jen olověné baterie. Něco o bateriích zde: https://www.au­to.cz/jak-vybrat-spravnou-autobaterii-pozor-davejte-na-rozmery-kapacitu-nebo-uchyceni-137295

Nový příspěvek