Jak chemické složení (může se trochu lišit), tak mechanické uspořádání a tvar desek (větší plocha, menší vzdálenosti dají větší proud při zhruba stejné kapacitě a stejném objemu – ale také nižší životnost)
0 Nominace Nahlásit |
Údajně má vliv síla desek a odolnost izolantu.
Zdroj: https://www.portalridice.cz/clanek/startovaci-proud-autobaterie
0 Nominace Nahlásit |
zjentek: důležité je, k jaké normě je startovací proud vztažen. Tak např. já mám „akec“ Varta B19 12V 45Ah 400A(EN) – natištěno na jeho víku. Těch 400A je startovací proud dle normy EN, viz níže. Takže můžeš mít klidně dva akumulátory téhož typu (úplně stejné) a přesto se jejich udané startovací proudy mohou lišit. Záleží na normě, ke které jsou vztaženy.
https://zemedelec.cz/zakladni-informace-o-akumulatorech/
Startovací proud za studena (studený proud) udává startovací schopnosti
akumulátoru za snížené teploty (typicky –18 °C). Tato veličina je
zjišťována podle níže uvedených norem.
Startovací proud dle DIN – je zjišťován podle německé normy (Deutsche
Industrie Norm). Test baterie probíhá při teplotě –18 °C. Plně nabitá
baterie se vybije „studeným proudem“ až napětí klesne na 6 V. Při
vybíjení musí být napětí po 30 sekund minimálně 9 V a čas k poklesu
na 6 V musí být minimálně 150 s.
Startovací proud dle SAE – je stanovován podle americké normy (Standard of
American Engineers), která klade větší důraz na startovací schopnosti a
menší na kapacitu. Baterie se při –18 °C vybíjí „studeným proudem“
po dobu 30 s. Na konci vybíjení musí být napětí minimálně 7,2 V.
Startovací proud dle IEC – test probíhá při –18 °C. Baterie se
vybíjí studeným proudem po dobu 60 s a napětí přitom nesmí klesnout pod
8,4 V.
Startovací proud dle EN je určován podle evropské normy, která je
převzatá jako česká norma. Při –18 °C se baterie vybíjí „studeným
proudem“ po dobu 10 s, napětí na konci této doby má být min. 7,4 V. Pak
se vybíjení přeruší a po 10 s se pokračuje s vybíjením, avšak jen
s hodnotou 0,6 původního proudu. Baterie se vybije na napětí 6 V a
měří se čas. Dále se přepočítá čas z prvního vybíjení (jako by
bylo provedeno také s 0,6 původního studeného proudu, což je 17 s.
Elkone, to jo, ale tak stejně… Je mně divné, například, když máme dvě autobaterie dvou značek o stejné kapacitě 50 Ah a jedna dodá start proud 440 A a ta druhá 540 A. Pro mě je tohle docela záhada.
Záleží na rozměrech baterie, vnitřním uspořádání a použitém materiálu pro výrobu. Také záleží na typu baterie. Dnes už nemáme jen olověné baterie. Něco o bateriích zde: https://www.auto.cz/jak-vybrat-spravnou-autobaterii-pozor-davejte-na-rozmery-kapacitu-nebo-uchyceni-137295