Odpoveď byla označena jako užitečná
Opakovaná otázka. Použij doplnění v diskusi, nezakládej nové otázky a neuzavírej otázky ihned. První odpověď nemusí být správná. Keplera už jsem zkritizoval a tato Tvá otázka také předpokládá, že jsme jasnozřiví. Dva krajní ideální případy jsem napsal k minulé otázce, dám Ti je i sem. Žádný nepředpokládá ztráty třením a dalšími parazitními jevy. Pravda bude někde mezi a o dost horší…
Jeden krajní případ je statický… Představ si, že rotor vrtulníku je uzavřen ve válci jehož průměr odpovídá průměru vrtule. Pak stačí, když v tom válci od země až k rotoru bude uzavřen vzduch pod tlakem (tlak zařídí vrtule, v krajním případě oo-listá) V tomto případě nepotřebuješ žádný další vzduch, stačí ten tlak pod vrtulí.
Upozorňuji, jde o krajní případ. Druhý krajní případ je uvažovat
že vzduch okolo je dokonalý, ty si ho můžeš brát kolik chceš, neexisuje
žádný parazitní obtok lisů apod. a ten vzduch vrtule chrlí pod sebe
nějakou rychlostí. Pak potřebná síla F je hmotnost vrtulníku*g. Síla tahu
vrtule (která musí kompenzovat gravitační sílu vrtulníku) je
F=m*a N, kg, m/s2.
Pokud budu uvažovat rovnoměrné zrychlení po danou dobu (abych se dostal na
vhodnější jednotky) dostanu se na:
F=(m/t) * (t*a)
F=V * v [N, kg/s, m/s], kde V jsem použil pro „hltnost“ – kolik vzduchu
projde vrtulí za 1s a v rychlost vzduchu jaká byla vzduchu vrtulí udělená
(zajímá nás jen složka směřující kolmo dolů).
Tak si tohle zkus narvat na data nějakého skutečného vrtulníku a uvidíš co Ti z toho vyleze.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Odpovědi.cz Nahlásit |
Podle mě ne úplně dobrá otázka. Vrtulník nad sebou v podstatě nemá vrtuli (nebo dmychadlo), ale rotační křídlo, takže si nejsem úplně jistý, jestli se dá počítat s „natlačeným vzduchem“. I když v podstatě jo, ale musí se taky počítat s tím, že vrtulník zvedá nejen tlak vzduchu pod hlavním rotorem , ale i podtlak vzniklý nad ním.
Pak je taky třeba brát v úvahu výšku nad zemí/povrchem, protože těsně nad zemí (tuším do průměru (nebo dvou?) rotoru) se vrtulník chová jinak jak, když je výš. Pak je určitě potřeba brát v úvahu hustotu vzduchu (teplota, nadmořská výška, vlhkost). Dále je potřeba brát dopřednou rychlost. Atd atd… viz google a „teorie letu vrulníku“. Materiálu je nepřeberně.
Prakticky: vrtulník 1 kg, rotor průměru 700mm, počet otáček 2850 ot/min náběh listu cca 3–4°, listy jsou symetrické, šířka 35mm, délka 315mm – v této konfiguraci to umí viset…
0 Nominace Nahlásit |
annas | 5284 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2622 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1345 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1059 | |
Kelt | 1003 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |