Když mám v kufru auta rezervní kolo o hmotnosti 5 Kg a jedu rychlostí 200 km/h, jako hmotnost bude mít toto kolo při čelní nárazu vozidla? Jak jste k výsledku došli? Děkuji
EDIT: Asi jsem položil otázku špatně. Hmotnost bude téměř stejná, ale síla, kterou bude kolo vymrštěno vpřed bude značně větší oproti klidovému stavu. Jde o to, jak pevný pás (do kolika Kg) na její přikurtování mám koupit. (Jezím na LPG a místo rezervy mám plynovou bombu. Rezerva leží volně v kufru.)
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? ReHu, JájsemRaibek před 3465 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Pořád pět kilo…
😉
A jo – jak jsem k výsledku došel???
😁
Ani jsem se nemusel zamyslet.
Upravil/a: gecco
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ReHu Nahlásit |
Což takhle impuls síly a hybnost hmoty?
F*delta t = m*delta v
F = m*delta v/delta t
delta v je změna rychlosti z 200 km/h tj. 55,5 m/s na nulu, takže 55,5
/s
odhadneme-li dobu trvání této změny (borcení karosérie,…) na cca
0,5 s
pak by F = 5 * 55,5/0,5 = 555 N, což by odpovídalo tíze břemene v gravit.
poli Země o hmotnosti asi 57 kg. Pokud by byla delta t kratší, vyjde síla
F samozřejmě větší. Toto je pouze odhad a nástin možného přibližného
řešení.
0 Nominace Nahlásit |
„EDIT: Asi jsem položil otázku špatně. Hmotnost bude téměř stejná, ale síla, kterou bude kolo vymrštěno vpřed bude značně větší oproti klidovému stavu. Jde o to, jak pevný pás (do kolika Kg) na její přikurtování mám koupit. (Jezím na LPG a místo rezervy mám plynovou bombu. Rezerva leží volně v kufru.)“
hmotnosť nebude TÉMĚŘ, ale navlas rovnaká.
dokonca i sila bude rovnaká (pôsobiaca na čokoľvek).
keby ste uvažoval o energii, to by bolo iné.
ešte ide o to, aká energia (a vzhľadom voči čomu) vás zaujíma.
proste – otázku nie ASI, ale URČITĚ ste položil špatne.
howg
;-Q
nie je jednoduchšie tú rezervu na dovolenku proste nebrať?
majte v rezerve radšej 200 euro (na opravu kolesa) ako sa zbytočne
jednorázovo stresovať kvôli rezerve.
;-Q
mimochodom:
kedy ste na dovolenke naposledy potrebovali rezervu?
resp.
kedy ste naposledy potrebovali rezervu?
Upravil/a: arygnoc
0 Nominace Nahlásit |
No asi bych to řešil tou kurtou, protože i pokud bys sehnal bezp. pás
z nějakého auta, tak jen pás nestačí. On je totiž výrobcem spočítán,
kde je uchycen, záleží i na skladbě podložek a to vše dělá
zádržností pásu pásem.
Jen tak někde uchytit pás to je to samé, jako bys manželku přivázal
provázkem k sedačce.
Další věc je, jak chceš rezervu uchytit. Pokud kurtu provlékneš středem
kola, už tam máš hrany a při rychlosti bude hrana sloužit jako nůž a
kurtu s klidem přefikne. Pokud kolo jen upevníš, může vyklouznout.
Je doré, že uvažuješ si vzít sebou rezervu na dovolenou. A budeš takto
upevňovat i kufry v autě nebo jiná zavazadla? Ono je totiž jedno co tě
švihne po kebuli, jestli rezerva nebo kufr. Nebo jen položený deštník na
zadním platu za oknem! Nebo foťák, neboj počítá se to na desítky
kilogramů, takže taková malá dělová koule.
Máš místo v autě nebo jste plní? Dej rezervu někam dospodu a zarovnej
kufry, bágly apod. Možná i na zadní podlahu (snad nevím jestli se vejde a
nebude nikomu vadit), ale mohla by se zapřít o sedačku a nehne se.
0 Nominace Nahlásit |
Hmotnost má pořád stejnou, ale kinetickou energii má velkou.
Při rychlosti 200 km /hod a váze tělesa 5 kg má toto těleso kinetickou
energii cca 7 562 J = 771 kilopondmetrů, což je energie která posune
těleso o hmotnosti 771 kg o jeden metr.
Kilopondmetr není jednotka SI ale použil jsem ji, protože je
názornější.
Takže kurty s pevností 1 000 kg aby byla rezerva.
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
i ta hmotnost (lidově: váha) se změní, nepatrně, nezměřitelně ale změní, teoreticky…pří rychlosti světla bude nekonečně velká ale tato situace moc u auta nehrozí, že jo, nicméně při velmi vysoké rychlosti trochu vzroste…
0 Nominace Nahlásit |
Pokud to ve 200 km/h napereš do betonové zdi, nemusí tě nějaká rezerva
už zajímat…
😉
Jinak – na připevnění rezervy*) ti bude stačit dobře utažený
bezpečnostní pás ´pro lidi´, ten se začíná deformovat při 5 kN (nebo
podobně dimenzovaná kurta). Akorát by mne zajímalo, kde v kufru najdeš
montážní body, které tohle udrží…
____
*) šmarjá – kdo ti takovou přestavbu schválil?? – součástí
montáže toroidní nádrže je i držák rezervy (co jsem zatím viděl,
montuje se napevno na podběh)
Jinak tedy tvrdíte, že neexistuje ve fyzice způsob, jak zjistit, zda mi pás s danou nosností bude při nárazu stačit?
Ve fyzice je jednoduchý způsob, jak vypočítat sílu, kterou bude při
nárazu působit předmět (kolo) nějaké hmotnosti…
F = m . a
Problém je ve stanovení toho „a“ (zpomalení vozidla) – je potřeba
započítat deformační zóny a ty se typ od typu liší, stejnětak se liší
přesné umístění nárazu (která část auta narazí, na jak širokou
překážku, na jak pevnou překážku…).
___
Ne – obecně nelze to zpomalení stanovit.
😉
___
V tomto konkrétním případě bych použil kurtu 5 kN (a pevnější) a
doufal, že pokud povolí, udrží kolo opěradla zadních sedaček…
😉
Rezervní kolo jsem zatím nezvážil. 5 Kg je proměnná hodnota, kterou bych později podle zvážené hmotnosti kola změnil. Proto jsem chtěl znát i postup výpočtu. To samé platí o rychlosti 200 km/h.
Bezpečnostní pás nikde neseženu.
V kufru mám pevná kovová oka pro zaháknutí kurtovacích pásů, respektive háků těchto pásů.
Rezervní kolo v autě nevozím, proto nemám potřebu mít tam ani pevný držák s překážejícím kolem. Vozím sprej na opravu kola. Ale na dálkovou trasu do zahraničí bych si to kolo nyní rád vzal.
Na vrakáči asi nepoužitej nekoupíš! 🙂