Údajně asi před třiceti lety byl benzín a nafta pouze v omezeném množství proti předložení technického průkazu, bylo to v době budování normalizačního socialismu, neb již při tržním hospodářství v kapitalismu a jak dlouho toto trvalo, rovněž z jaké příčiny.
Zajímavá 0 před 2029 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Já to sice nepamatuji i když bych měl. Mám takové tušení, že kdysi
něco takového se mělo zavést, ale nebylo to nakonec nutné, nebo se to
použilo jenom krátkodobě ve velmi krátkém období. Bylo to při
příležitosti celosvětové ropné krize, nebo při nějaké vojenské krizi
(snad Suez, či 6 denní válka Izrael, Egypt). Jak říkám, nejsem si jistý,
takže se mně to nějak moc nedotklo, pokud to vůbec bylo.
Fronty na benzin ty ale pamatuji, každá předzvěst zdražení benzinu tyto
fronty vyvolala. Ceny ropy u nás i tenkrát kopírovaly ceny na světovém
trhu. Díky dodávkám ropy ze SSSR a dlouhodobým smlouvám cenové dopady byly
vždy o něco mírnější než ve světě.
Čeháčci skladovali benzín i ve vanách na koupání!!!!!
!
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
Před třiceti lety určitě ne. Pokud je to pravda, tak dříve.
V 70. letech (a zřejmě i dříve) se lila nafta jen do náklaďáků a
autobusů, osobní auta s diesely se zde neprodávala. Za to byla dostupná
naftová kamna. Moji prarodiče si je koupili, jenže s naftou byl
problém – nafta na topení byla sice tatáž jako pro auta (dostupná na
benzínpumpě), ale za peníze ji pumpaři nechtěli prodat, nebo když tak
„podpultově“ s všimným do kapsy. Nevím, jestli prodej nafty na topení
byl zakázán, nějakým nařízením, děda s babi ale disponovali nějakými
poukázkami na odběr topné nafty a bylo jich nedostatečně. Ta topná nafta
pak stála o pár haléřů méně, asi nějaká daň nebo co, ale pumpař už
ji prodal, protože dostal spolu s penězi i ty odběrové poukázky.
Takže nafta k účelu vytápění opravdu na příděl byla.
0 Nominace Nahlásit |
Poslední situace, kdy byly v ČR (tehdy ještě ČSFR) pohonné hmoty na
příděl bylo v říjnu 1990 při krizi v zálivu a bylo to spojeno
s deregulací cen. Bylo možné koupit určitý objem litrů, zapisovalo se to
do TP. Trvalo to jen krátce. Detaily viz odkaz.
P.S. Trochu mě mrzí, že všichni odpovídají naprosto mimo. To si to nikdo
nepamatujete / neumíte najít?
Zdroj: https://archiv.ihned.cz/c1-13104770-zdrazeni-benzinu-prvni-lekce-trzni-ekonomiky
0 Nominace Nahlásit |
Pokud to nekdy bylo tak 30 let je urcite malo na toto si nepamatuji. Pohonne hmoty nikdy na pridely nebyly a pokud se nekde vyskytla informace, ze bude nedostatek, tak vsichni brali kanystry a cepovali do nich. To s tim technickym prukazem atd neni pravda.
0
před 2029 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Naftu možná ano, ale že mosoj tvrdí, že benzín skladovali ve vaně na koupání je hloupost největší z jeho strany.
0
před 2029 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Před 30 lety to už nebyla éra normalizace, ale začátek jejího konce. Nepamatuju se, že by něco bylo na příděl. V Československu byl přídělový systém jen pár let po skončení 2. sv. války. Předtím v protektorátu Čechy a Morava. Jinak o ničem nevím.
Upravil/a: Kepler
0
před 2029 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano pamatuji si to -cca 30 let. zpět – na osobu bylo 25 litru se zápisem do TK. Ale to by nebyl čech aby to neobešel. Nechávali si natankovat 25 L a následně upravili na 12,50 a jelo se tankovat na jinou benzínu. Nějaký čas to trvalo .V té době jsme neměl auto tak mě to nechávalo klidným ale tato praxe tady již byla.
0
před 837 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Cochee, nahlédl jsem do historie včetně pamětí odborníka pana Louly na paliva. V 70 letech se začalo při budování normalizačního socialismu výkřiky hesly nafta palivo budoucnosti, bylo to možná do doby než Sověti příškrtili kohoutky. Topná nafta byla za 0,90 Kč a poukázky se nakupovaly na poště v jakémkoliv množství, pumpař neměl možnost jakkoliv výdej omezovat a byl rád že byl větší prodej paliv poněvadž z každého většího prodeje měl větší provize. Osobní nafťáky také trochu jezdily staré předválečné Mercedesy 190 a 200, Hanomagy a lepšo-lidi měli i poválečné Mercedesy. A pokud proběhl film pumpaři od Zlaté podkovy, tak tam jakési kšefty s naftou byly, ovšem pokud byla stejná jakostí nafta zakoupené na poště za 0,90 Kč, tak pumpař který vyšmelil naftový poukaz od šoféra státního podniku za méně než 0,90 Kč, tak kaminkářům, neb majitelů osobních dieselů musel jít pod cenu 0,90 Kč, pokud se dodržel zákaz prodeje nafty mimo kaminkáře a nikoliv do vozidel, tak český šikula popadl kanystr plecho pohyb nechal za rohem nakoupil na poukázku TP a palivo přečerpal do vozidla. A jako v každém zaměstnání se jednalo o slušné, průměrné, vykukové i zloděje u čerpacích stanic a jinak čím více paliva a olejů čerpadlář prodal, tak tím měl větší výplatu, tudíž i když to bylo v době jiného Ismu žádné omezení nebylo. V nýnější době i když má případně menší prodej paliv tak jim to vyrovnává všemožné zboží na prodejně.
Pepa25, děkuji za názor, vyprávěl mi to benzínový sluha v důchodu který začínal u Benziny kdy ještě při čerpání paliva byl ukazatel odběru jak u velkých hodin, který se údajně vracel ručně zpět na nulu. A to byl benzín za 2, později 2,10 a speciál 2,40 super byl až později, ovšem kdy byl výdej na technický průkaz zapomněl. Provedl jsem dotaz do sídla nástupce Benziny, rovněž do nejčtenějšího denníku, ale bez odpovědi, pamětník dodal, že to bylo již v době neviditelné ruky trhu.
Hapíky, na rozdíl od tebe jsem to zažil a pamatuji se.
Kepler, tak otázka nebyla položena.
Topná nafta byla podstatně levnější ( určitě po 1 Kčs). Takže se
s ní kšeftovalo.
Regulace byla určitě po válce, kdy byly i potraviny na příděl.
cochee: jo, to si pamatuju. Topná nafta se prodávala pod názvem Bencalor za 0,90 kč za litr. Kdo si dokázal obstarat Mercedesa piáno nebo jiný diesel, tak jezdil za hubičku.