Avatar uživatele
Otazník123

Kde se vlastně bere onen zvětšený výkon motoru při použití turbodmychadla?

Jestli tomu rozumím správně, princip klasického turbodmychadla v spalovacím motoru spočívá ve využití tzv. zbytkové energie spalin, která je následně použita na roztočení výstupní turbíny (ta je na společné hřídeli se vstupní turbínou). Tím pádem je vstupní turbína roztočena také a vhání do motoru více stlačeného vzduchu, který může reagovat s větším množstvím vstříknutého paliva = zvětšení výkonu. Tohle je mi jasné. Když se ale výstupní turbína roztáčí, je to přece na úkor pístu, který musí spaliny přetlačit přes lopatky turbíny a tím ještě stlačit vzduch na druhé straně hřídele pomocí druhé turbíny (spaliny tedy musí klást mnohem větší odpor než kdyby tam žádná turbína nebyla). To přece znamená, že čím více vzduchu bude turbo do motoru vhánět, tím větší bude také odpor výfukových plynů ve fázi výfuku, který musí píst překonat. Kde se tedy bere ten přebytek energie a zvýšení výkonu? Co přesně v tomto případě znamená pojem zbytková energie spalin?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Kepler před 1766 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Edison

Zbytková pohybová energie spalin by bylo asi přesnější vyjádření. Prostě čistokrevný proud plynu (chceš-li spalin) vychází určitou rychlostí určitým průřezem a dokonce pod určitým tlakem. To je to, co je využito k roztočení turbíny. Vem si, že motor bez turba má jen to, co si sám nasaje a v sacím potrubí vzniká podtlak. Turbo je schopno v nejnižších otáčkách nahradit ztráty vzniklá v sacím potrubí, ve vyšších pak i tlak zvýšit, znamená to, že sacím potrubím pak teče větší množství vzduchu, než by si písty samy nasály.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Dochy

„Když se ale výstupní turbína roztáčí, je to přece na úkor pístu, který musí spaliny přetlačit přes lopatky turbíny a tím ještě stlačit vzduch na druhé straně hřídele pomocí druhé turbíny“
To je docela zanedbatelné. Ty spaliny tam zdrhnou z větší části rády sami. Ta turbína slouží k tomu, aby do daného objemu válce narvala víc směsi (nebo spíše jen víc vzduchu, palivo se teď už vstřikuje zpravidla přímo). Tím v důsledku máme i více a víc natlakovaných spalin, které mají dost energie k roztočení turbíny…
Zbytková energie? Z motoru vyleze větší objem spalin a o větším tlaku než turbína natlačila, takže je tu pro turbínu výkonový přebytek, který může využít pro své roztáčení.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kepler

Tvoje představa je správná. Proto je rozběh turbodmychadla trochu opožděný, říká se tomu turbolag (díra po přidání plynu). Turbína je neúčinnější až při vyšších otáčkách. Aby se turbolagu předešlo, přidává se ještě jedno menší turbodmychadlo, které se roztočí mnohem rychleji – to je biturbo. Zbytková energie spalin tkví v rychle proudících plynech, asi jako když padající voda roztočí vodní turbínu.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Otazník123

Asi už chápu, díky

před 1766 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Otazník123

Edison, pořád mi to není moc jasné. Přece ten jak vy říkáte čistokrevný proud plynu vzniká tím že píst koná pohyb vzhůru a plyn vytlačuje. Čím více překážek (lopatky turbíny) bude mít plyn v cestě tím větší odpor bude pístu klást. Atmosférický motor si v sacím potrubí sice vytvoří podtlak ale když mu třeba jen částečně zacpu výfuk nebo i sací potrubí také bude mít více práce protlačit spaliny ven a vzduch dovnitř. Každopádně děkuji za snahu o vysvětlení :D

před 1766 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Už výfukový systém představuje celkem slušný odpor. V zásadě celý palivový i výfukový systém by měl být, pro správnou funkci, na sebe kompletně sladěn.

před 1766 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Ale ty zapomínáš, že v době kdy začíná výfuk, válec s pístem jsou v úvrati (trochu idealizuji) tak je válec naplněn natlakovanými spalinami (po spálení mají i při maximálním objemu pístu několikrát větší tlak než když začínala komprese. Ten tlak nelze v motoru v této fázi nijak zužitkovat. V tomhle je ta energie které by motor jinak naplano opustila – resp. částečně by se projevila prásknutím v okamžiku otevření výfukového ventilu.

před 1766 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Otazník123

Už je mi to jasné!

před 1766 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek