Jestli tomu dobře rozumím, měly by dodržovat konstantní rychlost vozidla bez zásahu řidiče. Ale proč? Svou rychlost přece řidič nepřetržitě vidí a stejně ji musí korigovat podle podmínek provozu, včetně těch na dálnicích. Není to jen zbytečné zařízení?
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone, DoTazatel, Ametyst před 1789 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Až pojedeš autem bez tempomatu po dálnici (tím není myšlena D1) několik set kilometrů, tak to pochopíš. Mně osobně po nějaké době začne bolet pravá noha a všelijak se kroutím abych jí alespoň trochu změnil polohu.
0 Nominace Nahlásit |
Mnohdy nemusí. Navíc dnes u máme adaptivní tempomaty. Zbytečné… hlavně je uvolňující. Naopak, mnohdy netřeba tu rychlost pak hlídat tak „usilovně“ a řidič se může pak věnovat důležitějším věcem v provozu. Adaptivní tempomat navíc ve spojení s aut. přeodovkou toho umí ještě mnohem víc. Tuhle kolega naboural v koloně. Kdyby AT používal, tak by se mu to nestalo. Jinak v zásadě platí, že pořád má řídit řidič, asistenční systémy, včetně tempomatů, mu maj řízení ulehčit, usnadnit, učinit méně únavným a podobně.
0 Nominace Nahlásit |
Tempomat je pohodlí. Když je každému jasné, že represivní složky hlídají každý kilometr překročené rychlosti, tempomat ušetří řidiči tento neustálý stres a sledování tachometru místo provozu kolem tím, že si nastaví předpisovou rychlost.
0 Nominace Nahlásit |
Kdo zkusil, již nepřestane. Mám tempomat, a když jsem si půjčil synovo auto bez tempomatu, tak již nechci auto bez tempomatu. Jedete ustálenou rychlostí, a s menší spotřebou. Používám i v obci.
0 Nominace Nahlásit |
Rozhodně zbytečné není, zvláště pak adaptivní tempomaty jsou velmi užitečná pomůčka při dlouhém řízení. Na dálnici můžete dát na chvíli nohu z plynu a nedržet ji tak křečovitě ve snaze udržet přesnou rychlost, tempomat to zajistí sám, ten adaptivní i umí poznat že vůz před vámi jede pomaleji a zpomalit přesně na jeho vlastní rychlost a držet od něj bezpečnou vzdálenost. Je to rozhodně velmi užitečná pomůcka, v městech vám zase pro změnu pomůže nepřekročit povolenou rychlost a ušetřítě něco na pokutách…
Přirozeně kdykoliv přišlápnete brzdu tempomat vám nebude bránit ve zpomalení a jednoduše se vypne, takže tato pomůcka nijak v praxi neškodí a na dlouhé cestě výrazně zvyšuje komfort při řízení.
Upravil/a: anonym
0 Nominace Nahlásit |
Hele Keplere, KAŽDÝ řidič co to zkusil (a má na prděli mozol od autosedačky) ti potvrdí, že je to dobrá věc. Jsem sice velmi konzervativní ohledně těhle vychytávek, ale musíš je důsledně objektivně hodnotit. Jasně, každá tahle „věc navíc“ s sebou nese „další možnost poruchy navíc“, jenže NE všechno je ekohovadina (jako třeba start-stop systém či „inteligentní“ dobíjení), dokonce i na zdánlivé „blbosti“ si snadno zvykneš a pak už bez nich ani být nechceš. Chtěl bys auto bez ABS nebo kontroly trakce? Bez posilovače řízení? Vždyť i to „blbé“ automatické sklopení zrcátek, když se auto zamkne ti ušetří spoustu pakárny. (V Praze zcela URČITĚ!) ;) :)
0 Nominace Nahlásit |
No, to bych také rád věděl. Nedávno jsem četl o výbavě současného automobilu. Došel jsem k závěru, že na tebe neustále něco pípá ( jízda v pruzích, dodržování bezpečné vzdálenosti a mnoho dalšího). K tomu taková jízda "start-stop, to musí být pošušňáníčko. Třeba u automobilu, který umí hlídat bezpečnou vzdálenost, prý různě vibruje volant. Děkuji nechci.
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
Dokážu si to představit por lidi co toho najezdí víc hlavně po
dálnicích nebo mimo město… Ono držet několik hodin nohu pořád v jedné
poloze (plus mínus centimetr) není fyziologicky nic moc.
Jakýkoli zásah řidiče do řízení (plyn/brzda, možná spojka) by měl
tempomat okamžitě vyřadit.
0 Nominace Nahlásit |
Za mě je to teda hlavně na dálnici opravdu dobrá vychytávka. Naše auto tempomat nemá a mám to podobně jako Arne1. Jednou jsem ale měla možnost řídit auto s tempomatem a na dálnici to opravdu má smysl. Takových užitečných vychytávek do auta je ale mnohem víc. My jsme si nedávno třeba do našeho auta z https://www.2din.cz/ koupili parkovací kameru a to je taky super věc. Zvlášť když je parkování hodně „natěsno“, tak to pomáhá.
Mosoji, ono to pípá jen při velkém přiblížení, nebo při opakovaném přejíždění čar… protože si celkem slušně myslí, že chrápeš. Volant na přiblížení nereaguje. Ten reaguje na ty pruhy a dá se to nastavit až úplně vypnout. Ale třeba citroen to má tak, že lehoučce „zatáhne“ za volant aby udržel auto v jízdním pruhu. Je to náhodou super funkce. Samozřejmě, jako s každým systémem to chce se sžít. Nejhorší funkcí je spíš ten stop-start. Hlavně u automatu se s tím blbě pracuje. U manuálu se s tím dá slušně „vyjebat“. Ale „vyjebat“ se s tím nedá třeba při zastávce na dálnici. Motor má rád po delší jízdě, hlavně vyšší rychlostí, dochladit – domazat turbo při volnoběhu.
Dochy, plyn ale nevyřadí tempomat. Lze si to představit tak, že tempomat je „podepření“ rychlosti zezdola. Přidání plynu tedy nemusí tuto dolní mez řešit. Opakem tempomatu je omezovač, ten zase „zastřeší“ rychlost zezhora. I s tím se lze ovšem „poprat“ plným sešlápnutím plynu až za takové cvaknutí, které se zove „kickdown“. Klasický tempomat neumí brzdit. Naproti tomu ten adaptivní toto umí. Další důvod pro to, aby k adaptivnímu tempomatu vždy byla automatická převodovka. To pak to auto umí až zastavit, umí nouzově zastavit a další vychytávky.
Ametyst: no tak to je tedy super. Jsem ve městě a navolím si 50 km/h. Vyjedu na vnější okruh a navolím 70, nebo 80. Vyjedu mimo město, dám 90. Vjedu na dálnici a dám 130…to musí být nebezpečnější, než telefonování za jízdy! Místo, aby sledoval řidič provoz kolem sebe, tak se hádá s „chytrým autem“. Děkuji, nechtěl bych.
Keplere, tam nedáváš hodnotu jakou chceš jet někam do displeje. Máš na to tlačítko On, Off, + a -. Stačí když to zapneš a pak už jen lupeš podle potřeby palcem +++++ dokud se nedostaneš na rychlost kterou chceš jet. Mačkat palcem jedno tlačítko není o nic složitější než mačkat nohou pedál. Ale když jedeš třeba po dálnici celý den, tak člověka už začne bolet kotník a nebude synchronizovaný s ostatními auty na dálnici, to znamená že bude muset neustále lehce přidávat/ubírat, čímž vůbec nepomůže své spotřebě.
No, jestli je to tak jednoduché, tak to nerozptyluje. Ale stejně musíš brát ohled na provoz kolem sebe. Auto bude tvrdohlavě zvyšovat rychlost, i když nebudu chtít. Uvidím kolonu pár set metrů před sebou a zařadím neutrál a dojedu setrvačností, což mi sníží spotřebu víc, než nějaký tvrdohlavý automat. No, i to se dá zařídit mačkáním čudlíků, ale přínos v tom nevidím. Jinak jsem jezdil dlouhé trasy i s Š 120 a kotník mě nikdy nebolel. Chce to jen vhodnou obuv.
Sešlápnutím brzdy nabo spojky se tempomat deaktivuje. Pak stačí jen znova aktivovat jedním tlačítkem. Efektivnější způsob neexistuje. Chceš dočasně zvýšit rychlost? Staší sešlápnout plyn. Po uvolnění se vrátí rychlost na nastavenou hodnotu.
Plácáš nesmysly. U manuálu samozřejmě je spojkou tempomat vypnut. VŽDY! Ono to jinak nejde. U automatu nikoli. On totiž spojkový pedál NEMÁ.
Pane Keplere, omlouvám se za upřimnost, aleVy hledáte jak to nepoužít, ale věřte, až to vyzkoušíte, naučíte se to, tak již nenapíšete, že „Děkuji, nechtěl bych.“
tomu se říká skepse 🙂 sama o sobě je užitečná ale v kombinaci s naprostou neznalostí a chybnými předpoklady obvykle už působí dost úsměvně
To hlavní, co jsem popisovala, popsal Edison ostatně také.
Co je na Tebou popisovaném nebezpečné, to nevím. Jeden klik prstem?