Avatar uživatele
Savier

Jsou jednorázové e-cigarety ekologická katastrofa?

Má to každý druhý. Na sociální sítích vidím jak se s tím fotí velká spousta lidí. Používá to dokonce i většina mých kamarádů a známých. Taková malá elektronická cigareta na jedno použití prý obsahuje lithiovou barerii a když se takových e-cigaret po celém světě spotřebují denně desetitisíce tak je to problém, nemám pravdu?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Filip84 před 586 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Filip84

Dozajista máš, ale je to stejný problém, jako když naflušeš do oceánu. 🤷‍♀️

Vezmi příklad: BMW Trabant (Bakelit Motor Wagen): máš ocelový rám, na tom ocelovém rámu máš jednoduchý, dvoutaktní, motor, jednoduchý motor, co nemá olejovou vanu, nádrž je přímo v motorovém prostoru a karburátor spádový, nemá to palivoměr, a když nevíš, kolik paliva ti zbývá: máš výbavu – pravítko, otevřeš nádrž, zasuneš pravítko s mensurou a hned vidíš, kolik paliva ti zbývá. Jeden budík to má, ostřikovač (pokud už ho má) ovládáš ruční pumpičkou, prostě žádné elektrické čerpadlo, ručně načerpáš tu vodu na sklo. 😅 No, a co dál? Lavica vzadu, dvě sedačky vepředu. Dynamo, žádný Lichtmaschine, jednookruhové bubnové brzdy bez posilovače, no a „carrosserie“ z bavlněných hadrů a fenolové pryskyřice, takže: na jednu stranu ekologické, moderní – zlikviduješ staré hadry, na druhou stranu jed nevídaný – fenolová pryskyřice.

Jo a emise: to záleží na práci každého soudruha, kolik oleje soudruh nalije do nádrže před tím, než načerpá palivo. Ale i když je všecko, jak má, tak dělali Westi, v raných devadesátkách, pokus, že jeden Trabant má emise asi jako padesát Mercedesů E W124 230. 🤷‍♀️

Dobře, emise pomiňme, ale vrátíme se k nim.

Trabant je bytelná kára, „ten povoz je dobře ukovaný“, má to rám, na tom je ten duroplast, který (až na toxický fenol) je geniální materiál, je pružný, nepodléhá prakticky degradaci skrze vlivy prostředí, bytelný. Jinak tam není nic, co bys neopravil, pokud máš 1/2" klíč, kombinačky, šroubovák a flašku lahve. 😅😅 Obrazně řečeno, samozřejmě, ale opravdu to tak, s jistou nadsázkou, je.

Takže, BMW Trabant jezdí, pokud se o něj adekvátně staráš (tj. brzdy, řízení, elektrika, karburátor, a tím to pomalu končí, že?), dokud mu kompletně nezrezaví rám.

Teď si vezmi nové auto, zase jako víš co, ekvivalent k BMW Trabant, nějaké s Euro 5 nebo Euro 6 emisní třídou.

Tak za prvé, ta auta jsou zvenku obrovská, ale abys měl uvnitř prostor, jako v Trabantu, tak potřebuješ auto jako krávu, veliké a drahé.

Teďka začněme tím motorem & emisemi: no, máš tam MPI, PXZ, ZSI, IMPZ, XLC, nebo bůhví s jakou zkratkou, motor, čím důležitější zkratka, tím víc Adidas. Máš tam 18 katalysátorů, 54 lambda sond, 4 řídící jednotky, 28 mi kabeláže, 127 čidel. Každý z těch, v předchozí větě vyjmenovaných, Hebelů má nějaký drahý kov, který těží černý děti v Africe v nehumánních podmínkách. Každý z těch Hebelů má nějaké plasty, takže, na takovým moderním autě máš, v konečném důsledku, tak 5× tolik toxických plastů, než na Trabantovi. No a u čeho je větší risiko, že se to pokazí a bude produkovat neadekvátní emise: u Trabantu, nebo u takového autíčka s 187 různými čidly, sondami atp.? To je asi jasné, ne?

Teďka pozor, když se tam nějaké to čidlo, či sonda, pokazí, ty to, jako uživatel, ani nemusíš vědět a přitom produkuješ emise klidně horší, než ten Trabant. Nebo podobné. Zjistíš to, až tě vyhodí z STK. Pak vyměníš půlku motoru, abys ty emise splnil, no a ta půlka motoru je ocelí, či duralem, tak, možná, z 10%, zbytek jsou plasty.

A do toho to moderní autíčko nevydrží to, co (jednoduchý) Trabant. Řekněme, že když bys Ty dojezdil Trabanta za 32 let, tak tady to moderní autíčko dojezdíš za 8 let. Takže, ještě k tomu, za jednoho Trabanta spotřebuješ 4 moderní autíčka.

Na jednu stranu nic proti: živí se výrobou těch krámů spousta lidí, servismani chtějí taky něco žrát, a na Trabatovi by si moc nezarobili, že. No a do toho Trabant je auto z šedesátek, a na šedesátky, teda od té doby, co dostal lomenou hřídel volantu a bezpečnostní pásy, má pasivní bezpečnost výbornou. No ale, samozřejmě, že s dnešním autem se to srovnat nedá, on se může měřit tak se Škodou řady 742, a to s přihlédnutím k tomu, že je Trabant menší.

Jenom ať, kurwa drát, neříkají, že ta moderní autíčka jsou ekologičtější! Nejsou, žádná generace neměla takovou ekologickou stopu, jako mají lidé dnes, tedy rozuměj ekologickou stopu individuální, nebavíme se o ekologické stopě průmyslu, jo, to je zase jiný Kaffee. To máš plastikový autíčko, placatý přístroj nový co dva roky, placatý tablet, placatá televise (kdysi ta kysňa vydržela třicet let, dneska mají co pět let novou), co 2–3 roky notebook. iKonvice na vaření vody. iŽehlička. iPračka. iSušička. iVibrátor. Jo, a všecko to ovládá placatý přístroj, takže když se posere, tak je frajerka bez Kaffee, v pokrčených hadrech, nevypraných hadrech, mokrých hadrech a neukojená! 🤷‍♀️😅

Ale víš co, lidi nechtějí vědět, chtějí věřit. Tak: věří, že je to ekobioteroris­tický. 😎🙄🤪🤓

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Ametyst

Vlády globálně ukázaly na viníka: kuřáky tabáku. Hurá-tažení proti kuřákům dospělo už tak daleko, že kuřáci e-cigaret jsou s nimi házeni do jednoho pytle, a vyháněni na déšť a mráz úplně stejně. Politická rozhodnutí zákazů a regulací a represí se vyznačují krátkozrakostí, kdy po kroku A nikdo z výrobců zákazů nedomyslel krok B. Možná schválně. Kašlou na lidi.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Na to se zeptej pánů velkomožných podnikatelů žijících v přesvědčení neúprosnosti ruky trhu ve smyslu pokud je poptávka bude nabídka a TÍM TO HASLO (v ohledu k vývoji člověka) bo tak je to správné bo tak to má být (zeptej se poštou zdejšího Filipa ten ti to potvrdí a co víc tvl. rozumně [🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️] vysvětlí).

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek