Avatar uživatele
Kryšpín

Jízda po předním kole na motocyklu je přestupek či nikoliv?

Občas hodím kotvu /pouze několik metrů / před stopkou nebo na červenou samozřejmě když nemám vozidlo v závěsu rovněž nestraším chodce.

Zajímavá 0 před 544 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
led

Verejná komunikácia nie je určená pre cirkusové čísla, prípadne kaskadérske kúsky. akýmkoľvek motorovým a bezmotorovým vozidlom.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
elkon

Rozumně myslícího člověka taková hovadina ani nenapadne, natož aby se na to ještě ptal zde. Takové kraviny si dělej někde na letišti, nebo odstavné ploše.

Upravil/a: elkon

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pepa25

Samotná jízda jen po předním (nebo jen po zadním) kole je zcela legální. Samozřejmě je zapotřebí při tom splnit povinnost „chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu“. Pokud to nedodrží, tak to přestupek je.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Filip84

Obecně vzato je to jednání vykazující znaky přestupku. O tom, jestli je, ten nebo ten konkrétní skutek, přestupek, či-li nic, rozhodne s konečnou platností až soud.

Pokud to bude součástí nouzového brzdění, ke kterému jsi byl nucen přistoupit skrze chování jiného účastníka silničního provozu, nebo třeba divokého zvířete, nebo tak něco a podobně, abys zabránil vzniku nehodového děje, tak to, samozřejmě, trestné nebude, i když to ukazuje, žes ten manoeuvre nouzového brzdění nezvládl úplně na jedničku. Ale nic víc!

V opačném případě:

  1. Máš právo užívat veřejnou a veřejně přístupnou silnici (obecně) bezplatně, a k obvyklému účelu (tj. k přesunutí se z místa A do místa B).
  2. Máš povinnost se přizpůsobit všemu, co je, a co můžeš očekávat a předvídat. Nemáš žádné absolutní právo na cestu, stejně tak neexistuje absolutní přednost v jízdě.
  3. Máš výslovně uloženu povinnost vyvarovat se jakéhokoli jednání, které by mohlo způsobit škodu osobám, veřejnému, či soukromému majetku (čl.7 věta druhá Úmluvy o silničním provozu Ženeva 1949).
  4. Každé vozidlo musí mít řidiče (čl.8 odst.1 Úmluvy o silničním provozu Ženeva 1949) a každý řidič musí vždy jet rozumným a rozvážným způsobem a takovým způsobem, aby ovládal rychlost svého vozidla, a aby byl s to zpomalit nebo zastavit, jestliže to okolnosti vyžadují, zejména při zhoršené viditelnosti (čl.10 Úmluvy o silničním provozu Ženeva 1949).
  5. Každý je povinen si počínat tak, aby nedošlo k nedůvodné újmě na svobodě, životě, zdraví nebo na vlastnictví jiného (§ 2900 obč.zákoníku).
  6. Provozovatel motorového vozidla nebo potahu má objektivní odpovědnost za škodu, která povstala ze zvláštní povahy provozu toho vozidla; takové odpovědnosti se nemůže zprostit (§ 2927 odst.1 věta prvá, věta druhá e contrario, odst.2 věta prvá obč.zákoníku).

To, čeho bys se měl obávat, z čeho by se Ti měly ježit vlasy hrůzou po každé, když sedneš za volant /řídítka motorového vozidla, je to, že poneseš občanskoprávní následky škody, nebo nemajetkové újmy, kterou při té jízdě způsobíš.

Protože trestní sankce je omezená, omezená příslušnou dikcí trestního ustanovení, podle zásady nulla poena sine praevie lege poenali. Takže co, pokud tím fechtlem nepovraždíš půlku školky na procházce, no tak dostaneš nějakou tu pokutu, maximálně v řádu desítek tisíc – to je nic. Nebo dostaneš podmínku a / nebo peněžitý trest a / nebo trest veřejně prospěšných prací. No tak co, no: tak strčíš fechtla do spíže, klíčky dáš do úschovny na nádraží (aby Tě „nepokoušelo“), zaplatíš tu pokutu, nebo půjdeš, v oranžových montérkách, opravit obecní plot (nebo tak něco), a tím to skončí.

Ano, ale až někdy kápneš na někoho, kdo se s Tebou nebude mít vůbec potřebu bavit, kdo zajistí důkazy potřebné k tomu, aby prokázal, co prokázat potřebuje, a až, třeba po půl roce – roce, budeš stát před předsedou senátu občanského soudu a budeš tam poslouchat ten brillantní projev advokáta, snášet nechápavé pohledy soudce, abys byl nakonec odsouzen k náhradě škody a nemajetkové újmy v řádu třeba millionů korun, tak pochopíš, na jakou krávovinu se tady teď ptáš, a jak velký kokot jsi byl, když Tě napadla taková pakonina, jako zvedat v silničním provozu fechtla na přední, nebo zadní, kolo.

Jeden takový příklad: to jsem jel na kole po boční cestě, v létě, ve dne bez atmosférických poruch, v roce 2019 to bylo. A najednou slyším takový, těžce popsatelný, zvuk, pak vidím, vedle sebe, letět fechtla, a pak vidím letět motorkáře. Připodobnil bych to k M * A * S * H * i & „někdy kulku uslyšíš“.

No tak nic, motorka doletěla mimo silnici a narazila do tělesa dráhy regionální, respektive chceš-li to úplně a naprosto přesně, do drážního spodku. Motorkář ukončil volný let nárazem tělem na silnicí, povozil se po ní – tak jako kantem, víš co, nedobrovolně, no a dopadl do járku, do příkopy. Zvedl se, sedl si na patník a seděl.

Pochop, já jsem nebyl na tý samý silnici, byl jsem za tou drahou regionální. No tak co, tak já jsem vytáhl terminál a zavolal na 911, že, u toho a toho kilometru, té a té dráhy regionální, došlo k nehodovému ději, při kterém silniční motorové vozidlo narazilo do tělesa dráhy regionální, tak ať o tom laskavě spraví dirigujícího dispečera D3 SŽDC ve Valašském Meziříčí, protože mi není známo, jak a nakolik to může mít vliv na bezpečnost drážního provozu. Pak jsem volal na RZS, že si motorkář zalétal, teďka si tam takto hoví na kraji silnice u příkopy. Ta holka z dispečinku byla úplně vyšramaná, protože ji nešlo vysvětlit, kde že to je. No a pak jsem volal na obvod, protože, samozřejmě, mezi tím už tam stálo asi deset aut Hujerů, aktivních pomahačů a chráničů, a protože to bylo v zatáčce, na silnici I. třídy, tak ať se tam někdo postaví, ať z toho není masakr. První, samozřejmě, dojela RZS, motorkáře dovedli do kolně, něco tam s ním tak deset minut dělali, mezi tím přijeli „kluci“. Kolňa odjela, „kluci“ došli za mnou, tak mu říkám, že ano, že já jim volal, i RZS jsem volal, a že jsem jediný, kdo to viděl. Tak jsme čekali na DSVN. Přijeli, kluci z DSVN, tak jsem jim řekl, co a jak, a pak už jsem jel. On mi pak, asi za měsíc, volal, že tomu motorkáři nic nebylo, motorka samozřejmě po smrti, zastavený drážní provoz, NAD nacionálního dopravce ČasuDost i Arriva, ale trati nic nebylo, jenom prostě bylo potřeba počkat, než dojede draisina traťovky SŽDC, s příslušným byrokratickým blbem, který ouředně zadeklaruje, že té trati opravdu nic není, no, tak proto. A bylo to to, co jsem říkal: on jel kolem 70 – 75 MPH, prostě rychle, jsa naklopený mu to podjelo, no a motorka pokračovala rovně do tý zatáčky.

No, dobře: dráhu nepoškodil, on se podruhé narodil, silnici se nic nestalo, protože motorka letící nad silnicí silnici nepoškodí. A teď si vem, kdyby v tom místě, kde ta motorka vylétla ze silnice rychlostí kolem těch 60 – 75 MPH, jel cyklista. Nebo jiný motorkář. Nebo by tam šel chodec. Nebo více chodců. No tak to je asi jasné, ne? Jo, 200, 300, 400 kg, kolik ty ludry, veliký, dneska váží letí rychlostí 60, 65, 70 MPH do tebe. 👌

A v tu chvíli končíš, frajere. Samozřejmě, že by to skončilo podmínkou, ale pokud by ta rodina nebyla úplně blbá, tak by vysoudila z Tebe takový prachy, že by Tvůj život potom fakt nebyl krásný! Protože pojišťovna za Tebe nemajetkovou újmu platit nebude, a to nevíš, jestli by vůbec něco platila, jo, to už by záleželo na spoustě proměnných, nebo jinak, ona to, samozřejmě, zaplatí, ale pak to po Tobě bude regresivně vymáhat.

No a tak co, myslíš, že by stará s Tebou šla bydlet někde do „vyloučený lokality“, i s fakanama? Uvažuj hlavou, vytáhni si ji ze zadku, začni používat a přestaň se chovat jako malý fracek.

Pak bys vůbec nepřemýšlel nad tím, že bys zvedal Motorrad na silnici na přední, nebo zadní kolo. Vůbec, ani by Tě to nenapadlo.

Jinak ano, je to tzv. zbytkový přestupek ve smyslu a podle ustanovení § 125c odst.1 lit.k) silničního zákona, to jest, že fysická osoba se dopustí přestupku tím, že v silničním provozu jiným jednání, než které taxativně vyjmenovávají předchozí odstavce, nesplní nebo poruší povinnost stanovenou tímto zákonem.

Slangově se tomu říká zbytkový přestupek, prostě trestá cokoli, co je proti silničnímu zákonu. A jde o trestní úpravu subsidiární, to jest, použije se pouze tehdy, pokud skutek není subsumovatelný pod jinou, přísnější, dikci trestního ustanovní.

Spáchat ho můžeš čímkoli, co není přísněji trestné. Takže i porušením povinností subsumovaných pod ustanovením § 4 silničního zákona, povinnosti řidiče podle ustanovení § 5 silničního zákona atp.

Ale, říkám, to není vůbec podstatné. Podstatné je to, co jsem se Ti pokusil vysvětlit výše. Vezmi, nebo nechej být.

Si zaplať okruh, ne, tam se můžeš zrakvit bez obav z postihu, takového nebo makového! 🤷‍♀️😎

https://www.za­konyprolidi.cz/ms/2013-82
https://www.za­konyprolidi.cz/cs/2012-89
https://www.za­konyprolidi.cz/cs/2000-361

Upravil/a: Filip84

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Themeansar

Skus jezdit na kole je to zdravé a ekologické

Nový příspěvek