Uvedený startovací proud 800A
Je to pro měnič 12/230 pro napájení zesilovače.
Po jaké době by se baterie měla dobít když bude po dobu 8 hodin (proud
3A) každý den vybíjena (vybytý stav 12,5 V)
Doplňuji:
Jde mi o tu autobaterii, že když zůstane vybitá, nebo klesne pod nějaké
napětí, tak dochází k tzv. sulfuraci elektrod (mřížky), nechci ji
zničit.
Měnič může fungovat i při nižším napětí na tom to nezáleží.(ten je
v pořádku)
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 3658 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Kapacita je definovaná vybíjením do 1,75V/článek, t.j. do 10,5V na celý
12V akumulátor. Otázkou je požadavek vybíjení do 12,5V. V tom případě
by se mohl vybíjet tak maximálně do jedné čtvrtiny, takže by se musel
nabíjet každý den. Kde se ten požadavek vzal? Není to nějaká volovina?
Dobře navržený měnič přece musí fungovat od nějkých 8–9V.
Doplňuji:
K sulfataci dochází v případě, když akumulátor zůstane delší dobu
vybitý. To ale tady nehrozí, takže požadavek na vybíjení do 12,5V je
zbytečný. V praxi bude stačit nabít ho jednou za 3 dny takového
provozu.
Upravil/a: Hlada
0 Nominace Nahlásit |
„Je vhodné“? – čertví, ale je to možné…
8 hodin 3A – takže z ní ´cucneš´ 24 Ah.
Vydrží to asi 3–4 dny (3 × 24 Ah = 72 Ah).
A kdy ji dobít? – čím dřív, tím líp…
0 Nominace Nahlásit |
Tak to máš 24Ah. Je vybitá o čtvrtinu u nové. Počítej raději se třetinou. Za dva dny ti zbývá třetina kapacity. Kontrola napětí je dobrá, ale vždy jen v zatížení. Auto mi statruje i při 11,8V v zátěži.
0 Nominace Nahlásit |
K odpovědi Hlada bych jen doplnil, že uvedené hodnoty se vztahují pouze
k olověnému akumulátoru. Existují i jiné druhy spíše výjimečně
používané. předpokládám tedy, že se jedná o nejběžnější olověný
akumulátor, i když to není z otázky zřejmé. Dále sulfatace (nevratná)
začíná nejen při skladování vybitého akumulátoru, ale již při
pokračování ve vybíjení, kdy klesá svorkové napětí článku pod hodnotu
1,75V (tj. v případě 12V akumulátoru se šesti sériově řazenými
články pod hodnotu U = 6*1,75 = 10,5V), tedy v oblasti tzv. hlubokého
vybíjení. Projevuje se tvorbou krystalů síranu olovnatého, které pevně
ulpívají na elektrodách (deskách) akumulátoru. Při nabíjení se už
nechtějí rozpouštět a přeměňovat v aktivní hmoty (Pb a PbO2), čímž
se zmenšuje účinná plocha desek a akumulátor ztrácí kapacitu. Proto je
dost důležité odpojit zátěž od akumulátoru po dosažení této kritické
hodnoty svorkového napětí. To lze nejlépe zajistit nějakým elektronickým
obvodem s komparátorem a relé. Spoléhat se na občasné změření napětí
a ruční odpojení se nedá. Návody lze určitě najít v časopisech AMARO a
pod.
S nabíjením vybitého akumulátoru není vhodné otálet. Dále je třeba si
uvědomit, že nabíjení po dobu danou podílem jmenovité kapacity a
nabíjecího proudu (navíc během nabíjení se obvykle měnícího) nezajistí
plné nabití akumulátoru. Je třeba vzít v úvahu ampérhodinovou účinnost
akumulátoru, odhadem tak 20%. Nabíjet se má až do znaků plného nabití,
tj. do stavu, kdy se již svorkové napětí a hustota elektrolytu nemění a
všechny články rovnoměrně plynují. Další nabíjení už akumulátoru
škodí, dochází už jenom k elektrolytickému rozkladu vody a při vyšším
nabíjecím proudu odpadávání aktivních hmot z desek. Uvedené informace se
vztahují ke klasickému olověnému akumulátoru s kapalným elektrolytem.
U různých jiných provedení (gelové, …) je třeba se řídit pokyny
výrobce.
Doplňuji:
Akumulátor postižený nevratnou sulfatací poznáš podle toho, že po
připojení k nabíječce (samozřejmě ve vybitém stavu) začne hned nebo
v krátké době plynovat (tzv. vařit). Někdy pomůže nabíjení dlouhou
dobu malým proudem, ale obvykle mu již není pomoci. Nepoznáš to podle
napětí naprázdno, to může být v pořádku, ale kapacitní zkouška to
prokáže. Též má větší vnitřní odpor, což se projeví větším
poklesem svorkového napětí při zatížení. Nabíjet se má správně
akumulátor vybitý na spodní dovolenou mez, aby se chemické reakce na
elektrodách zúčastnilo co největší množství PbSO4. Částečné
dobíjení, jako se děje např. v automobilu, není zrovna to nejlepší a
proto bychom měli tak 1× za půl roku provést cyklus vybití- nabití mimo
vozidlo na vhodném nabíječi. Ale kdo z nás to dělá, že?
Upravil/a: orwell
0 Nominace Nahlásit |
Teď vidím chybu v udávané účinnosti. 20% jsou samozřejmě přibližné ztráty, takže ta ampérhodinová účinnost má být správně cca 80%, za což se omlouvám.