Předem uvádím nejsem příznivec ani obdivovatel Hradního pána, ovšem pokud jsem pochopil čl. 74 Ústavy tak není uvedeno že president je povinnem na návrh předsedy vlády odvolat ministra do 48 hodin, 14 dnů a pod. rovněž v Ústavě není uvedeno, že president porušuje Ústavu když jede do Ruska, do Číny do Koree na Kubu a.t.d. Sdělovací prostředky, Senátoři / půl roku pracují na žalobě a jsou přetíženi /, pražské hvězdy a hvězdičky bylo vyřčeno několik obvinění vlastizrada, velezrada a další dle mého názoru jenom pomluvy. Ministra odmítl odvolat poněvadž šlápl na kuří oka některém fiškutálkům a umělecká obec se začala bouřit a psát petice, chvilko milionáři nemohli v klidu spát, možná až věc dořeší policie bude náhled trochu jiný. Rovněž někteří právníci, kteří i nýní jsou na vysokých postech v roce 1993 vyráběli Ústavu, která možná potřebuje obnovu, proto si ji obyčejní i neobyčejní lidé vysvětlují různě, dále případné cestování presidenta nechť určí vláda kam může a nesmí jet a nebude národ rozdělován.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Roppel před 1921 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
To je trochu složitější, protože vedle Ústavy (a Listiny a dalších ústavních zákonů) máme také ústavní zvyklosti, které je vhodné respektovat. V souvislosti s prezitentem a jeho pravomocemi a povinnostmi nastal problém s přímou volbou. Zeman, protože byl volen jinak, má jiný mandát než jeho předchůdci, takže je skutečně otázka na dlouhou diskuzi, nakolik má povinnost, přinejmenším povinnost morální, respektovat zvyklosti, které vznikly v době, kdy prezident byl volen poslanci. Na jedné straně má skutečně silnější mandát, protože jeho jmenování není ani teoreticky výsledek politického handlu, na druhé straně je stále český prezident především reprezentativní funkce, takže jeho zásahy jsou očekávány stále na úrovni dejme tomu moudrého bezmocného mocnáře.
2Kdo udělil odpovědi palec? Kryšpín, Herjulfson
před 1921 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Prezident republiky, môže, ale aj nemusí prijať návrh Parlamentu alebo
návrh Predsedu vlády, pokiaľ tým neporuší Ústavu, Listinu základných
ľudských práv a iné zákony…
Preto sme aj svedkami, že Parlament (či iný najvyšší zákonodárny orgán)
musí o svojom návrhu opakovane rokovať a schváliť ho, aby prelomil
Prezidentové Veto. Vtedy sa Prezident musí v zmysle zákona riadiť opakovane
schváleným uznesením, návrhom…
Prezident pri plánovaných svojich zahraničných ciest sa riadi svojim
„prezidentským“ pohľadom na daný cieľ cesty v spolupráci
s Ministerstvom zahraničných vecí, Vládou a Parlamentom a nie podľa
príkazov EU, prezidenta USA, alebo médií.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Jak by sis chtěl vysvětlit „Na návrh předsedy vlády odvolá…“ a
„na návrh předsedy vlády jmenuje…“?
Mě to přijde naprosto jednoznačné, bez potřeby nějakých lhůt. Vláda je
odpovědná padlamentu, nikoli prezidentovi. Chyby vlády a jejích ministrů
pak sečtou posranci, nebo později lidi ve volbách. Prezident v tomhle nemá
pravomoce, má jasně stanoveno, co musí učinit, tedy odvolat a jmenovat na
návrh premiéra bez dalších svých podmínek. V tomhle opravdu nemá
žádný manévrovací prostor.
0 Nominace Nahlásit |
Ano, Ústava ČR je srozumitelná. Ale to samozřejmě neznamená, že
výklad je za všech situací jednoznačný. Např. se dají leze dohledat
polemiky JUDr. Kysely a JUDr. Hasenkopfa. Konečný výklad proto může dodat
jen Ústavní soud, který navíc rozhodne v kolegiu.
P.S. Nechápu, proč píšete, že „nejste příznivec ani obdivovatel
Hradního pána“, když zatím ze všech otázek i odpovědí vyplýval
opak …
0
před 1913 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dokonce se jedná pouze o vztah k parlamentu, a to k oběma komorám. nikoli k vládě. Tedy dokonce vyhlášky a nařízení vlády a ministerstev vůbec prezidentovi k podpisu nejdou.
Ne, ceremoniář je zcela jiná funkce nemající žádná ústavní práva ani povinnosti (kromě těch, co máme jen my všichni). Ceremoniář je poradce v oblasti oficiálního chování jak prezidenta, jak jeho oficiálních návštěv. Má na starosti to, kdo se bude představovat, kudy kdo půjde, pořadí hostů, způsob chování prezidenta vůči jiným hlavám států a podobně.