Poslední dobou na mě stále vykukují videa Youtuberů, kteří poukazují na zákon 361/2000 Sb. a jeho pozměnění (zák. 365/2021 Sb.), konkrétně přidání odstravce 8, v povinnostech přepravované osoby, § 9.
Tento odstavec zní: Přepravovaná osoba, která se může aktivně podílet na jízdě vozidla (zejména šlapáním, bržděním, negativním ovlivňováním rovnováhy vozidla a obdobným způsobem), nesmí během jízdy a bezprostředně před jejím zahájením požít alkoholický nápoj nebo užít jinou návykovou látku nebo zahájit jízdu v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky, kdy by mohla být ještě pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky; pro posouzení ovlivnění přepravované osoby dle této věty jinou návykovou látkou se použije § 5 odst. 2 písm. b) obdobně. Přepravovaná osoba podle předchozí věty je povinna podrobit se na výzvu policisty, vojenského policisty, zaměstnavatele, ošetřujícího lékaře nebo strážníka obecní policie vyšetření podle zvláštního právního předpisu7) ke zjištění, zda není ovlivněna alkoholem nebo jinou návykovou látkou.
Dle mého je toto ustanovení vztažné pouze na motorky. Protože v osobním autě se nemůže spolujezdec AKTIVNĚ PODÍLET na JÍZDĚ vozidla, navíc taxativně vymezeným způsobem v závorce – šlapání, brždění,…obdobný způsob.
Mám pravdu já, domnívajíc se, že toto ustanovení je způsobilé použít pouze u motorek, nebo Youtubeři?
edit: Youtubeři argumentují také tím, že spolujezdec může sáhnout po ruční brzdě, řadicí páce, etc. Ale toto jednání může jednak udělat i střízlivý blbeček, navíc dle mého to nenaplní větu aktivní podílení se na jízdě vozidla. Každopádně díky za potvrzení.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Kazatel před 768 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Spolujezdec neřídí, tím je dáno vše.
4Kdo udělil odpovědi palec? Odpovědi.cz, Rocker, Mravenec, Darcy
před 768 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Také si myslím, že ustanovení platí pro motorky.
3Kdo udělil odpovědi palec? Odpovědi.cz, Pepa25, Mravenec
před 768 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Toto ustanovení je reakce na pivní kola a spol. S auty má pramálo společného. Ale u aut se dvojím řízením (např. exvozidlo autoškoly) by se na spolujezdce na vedlejším sedadle vztahovalo taky.
Ne každý, kdo dokáže nahrát video na youtube, dosahuje inteligence žáby.
Doplňuji: tím, že spolujezdec zasáhne proti vůli řidiče do řízení, se na něm aktivně nepodílí. To je stejná konstrukce, jako že se řidič se spolujezdcem domluví, že spolujezdec bude řadit. Blbost. Opravdu to bylo směřované na pivní kola, kde šlapající zároveň chlastají.
Upravil/a: aevul
0 Nominace Nahlásit |
Jediný, kdo mne napadá, že by se to na něj mohlo vztahovat v automobilech, je brzdař.
Když bys si koupil nákladní automobil NW TL-2 OHC, no tak i v katalogu automobilka doporučovala přikoupit k němu vlečný vůz, neboť se tím využití vozu zracionalisovalo a vlečný vůz byl, také, násobně levnější, než NW TL-2 (standardně stál, v roce 1915, K 70,000.00 / Fl 35,000.00, což byla docela pálka!).
NW TL-2 má mechanické brzdy táhly na zadní nápravě, horskou vzpěru a parkovací brzda je lanem v bowdenu pásová. Arciť jsou ty bubny opravdu veliké (v Kopřivnickém museum je chassis), tak vlečný vůz rozhodně neubrzdí, takže, na vlečném voze byla budka, a v ní seděl brzdař, který měl kolovrátek (jak na kozlíku na bryčce), kterým posouval táhla, která brzdila bubny na zadní nápravě vlečného vozu.
Ono je to auto praktické: ušetříš na pneumatikách, má plné pryžové obruče. Ušetříš na baterii a údržbě elektroinstalace, má magneto, startovací kliku, kerosenové svítilny a karbidové světlomety (nadstandardní výbava). Chassis je z „kolejnic“, rychlost mírná, takže ho jenom tak nějaká nehoda nerozhodí. Ideální auto, ještě lepší, než Tatra 111, trumfne ho, snad, jenom Škoda Sentinel!
Přesto moc dneska využívány nejsou. Na vině bude cena a uživatelská nepřívětivost, nemá to topení, čelní sklo, takže ani stěrače, řízení je šroubem a maticí, takže těžké, brzdy vyžadují sílu. Jo, a drncá to, skrze ty plné pryžové obruče & listová péra (tlumiče to nemá).
No, v každém případě, kdyby si to někdo pořídil na špeditérství, nebo do rodiny, třeba na stavbu, navážení dřeva z lesa, a v neděli na výlety (akorát pozor, dnes je zakázáno vozit fakany na korbě!), no tak paní matka bude muset dělat brzdaře. A kdyby se brzdař nadral, tak krom toho, že by mohl vypadnout z budky, tak by soupravu nebylo možné bezpečně zastavit.
Jinak se to týká spolujezdců na zadním sedadle motocyklu, druhého cyklisty na tandemovém kole, nebo třeba topiče ve Škodě Sentinel.
Takové výplody vznikají, když se do práva montují lidé, kteří nerozumí ničemu, ne tak právu. A YouTubeři nerozumí ničemu, to jsou jenom televisní prostituti, tedy takoví rozhodně. 🙂
0 Nominace Nahlásit |
Když nebude vyvádět zhovadilosti tak může mít čtyřku v žíle a nikdo na něj nemůže. Jen manželka bude asi píčovat
0 Nominace Nahlásit |
Tento zákon měl říct jasně, že se jedná pouze o dvou stopová vozidla
( tří) a né o čtyřstopá a více. V tomto případě by měli smůlu
i taxikáři a další přepravci. Zřejmě bychom za pár měsíců asi
všichni jezdili na koni.
Díky 😉👏👏👏 V podstatě do toho spadají i čtyřkolky, jakéhokoli
provedení. Takže, co si tedy z takového zákonného paskvilu vzít.??? Jako
právníci, z toho budeme mít žně. Vládo, předem děkuji za celou
komoru… 😁 A to prý chtějí šetřit. No tak jo, zkusme to…
Upravil/a: Procento
0
před 293 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
No, nebo můžeš vzít klasickou dilligenci, už jako moderní dostavník, třeba rychlík, z 30. – 40. let 19. století, který už měl listová péra, skleněná spouštěcí okna atp.:
na kozlíku seděl kočí, to je, řekněme, řidič, poněvadž on držel opratě. Jenže, aby takový poštovní rychlík stíhal ty fofry (a jezdily i v noci, neuvěřitelné, a po těch cestách!), tak takový poštovní rychlík měl běžně 3 páry koní a minimálně na tom prvním páru seděl (vlevo, levostranný provoz) postillion (taky koně ani vozka, ani postillion na nich, neznali, měnili se v přepřahacích stanicích, či zájezdních hostincích), a vpravo na kozlíku seděl další postillion, co měl poštovní trubku („zvláštní znamení vozidla s právem přednostní jízdy“ – dej si do YouTube „Postauto Posthorn“), no a na zádi býval další postillion, nebo i dva, kteří pomáhali, případně, brzdit, no a do stoupání, zase, tlačit povoz. A jeden z nich měl, obvykle, na starost kolomaz a mazal kola, a ten druhý, v případě potřeby, obsluhoval šupku a, jda vlevo vedle povozu, jí kontroloval a hlídal.
Tak to máš pět „řidičů“. 🙂
Jako jasně, dneska by taková dilligence musela mít účinné brzdy, jednak legislativní požadavek, jednak je úplně jiná doba a provoz. Ale pořád by na to byli 2–3 lidé potřeba.
Snažil jsem se to jednomu trotlovi v komentářích vysvětlit, nicméně si stojí za názorem, že aktivní podílení – taxativně vymezené brždění, je i jednočinný zásah – zatažení ruční brzdy. Bohužel, blbečkovi to nevysvětlím.
Ačkolim se admin snaží, tak Filípkovi navzdory: Naopak, takovým lidem je nutné neustále připomínat, že jsou usvědčení lháři a plagiátoři. Proto ti to neustále připomínám.
Jsem rád, že mám pravdu a chytrolíni si vymýšlej a ovlivňují názory publika. Zbytečné šíření paniky. To by tedy taxikáři nemohli vozit pasažéry vpředu, atd.