Poslední dobou na spoustě místech zaznamenávám, že místo křižovatek
jsou tam nyní kruhové objezdy. Osobně mi přijde, že na kruháčích je to
opravdu značně plynulepší.
Umíte si představit, že by všech větších křižovatkách byl kruhový
objezd? Byla by to podle vás změna k lepšímu, nebo k horšímu?
PS: Může se kruhovým objezdem nazývat i „eliptický objezd“? Znám přesně jeden takový a jezdí se po něm docela špatně, na těch dvou stranách je to opravdu ostrá zatáčka…
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Kepler před 2076 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Propustnost kruhového objezdu oproti křižovatce řízené semafory
(o neřízené ani nemluvě) je určitě lepší. Někdy klasické kruháče
už přestávají stačit a tak se přestavují na ty s odbočovacím pruhem
vpravo. Dokonce i ve VM. Bohužel se stavěly a staví kruháče za každou
cenu a nejsou tak docela funkční. Měly by brát ohled i na delší vozidla.
Málokdo ví, že největší kruháč v ČR vznikl při výstavbě Havířova
na začátku 60. let. Tehdy ten pojem ještě ani neexistoval.
https://mapy.cz/zakladni?x=18.4129897&y=49.7893790&z=18&l=0&base=ophoto
5Kdo udělil odpovědi palec? dudu, anonym, Mc Merkurion, Frogman, independent
před 2076 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Na tvaru kruháku nezáleží, ale záleží na velikosti. Proto se všude nehodí, i když si na různých místech myslí, že to s kruhákem vyhráli, často to ale zabili. Pokud to ale jde a je tam dost místa, tak jsem pro. Dost často je ale problém, když se snaží nacpat kruhák mezi baráky za každou cenu.
0 Nominace Nahlásit |
Ani jedno z toho. Z pohledu plynulé ekonomiky (před definitivním kolapsem) jsou zapotřebí všechny fáze:
0 Nominace Nahlásit |
V mnoha případech je kruháč výhodný, protože dává slušnou šanci průjezdu autům ze všech směrů. U klasické křižovatky může být při větším provozu neřešitelným problémem odbočit z vedlejší vlevo (například) což může vést k úplnému ucpání té vedlejší s následnými problémy klidně po celém městě.
Ale není samospasitelný. Pokud se vytvoří souvislé kolony v hlavním směru pak ani tady se nikdo „z vedlejší“ na křižovatku nedostane.
Kruháč se samafory je také v HK http://mapy.cz/s/3pRTa
Jestli se nepletu, pak při vypnutých semaforech je to klasický kruháč na
steroidech.
0 Nominace Nahlásit |
Kruháky jsou fajn, jen se zdá, že lidé zhýčkaní kruháky pak mívají problémy na klasických trochu frekventovanějších křižovatkách.
0 Nominace Nahlásit |
záleží kdo řídí, pokud jednoho dne (a to je samozřejmě opravdu už jen otázkou času) budou auta řídit převážně autopiloti, pak je kruhák naopak jednou z nejméně výhodných forem křížení dopravních tepen. Zatímco pro lidského řidiče kruhák znamená jednoduchost a z ní vyplývající plynulost, pro autopiloty je to jen zbytečná deformace trasy která mohla být přímá nebo jen pod mírným úhlem a tedy mnohem komfortnější pro posádku a výrazně výhodnější z pohledu ekonomiky provozu. Viz jak by mohly vypadat křižovatky v brzké budoucnosti kdy se autonomní řízení prosadí na drtivé většině automobilů a kde budou fungovat lokální systémy AIM (autonomous intersection management) https://youtu.be/4pbAI40dK0A?t=55
dokud auta řídí lidé, je kruháč paradoxně výhodnější, není to však obecná pravda a brzy budeme čelit novým podmínkám kdy nám budou všechny ty kruháče spíš na obtíž a dopravu budou spíš zpomalovat … protože na nich AIM nemá takový smysl.
Upravil/a: anonym
0 Nominace Nahlásit |
Pokud je dost místa, kruhový objezd mám raději.
Na tvaru nezáleží, v Mostě u sportovní haly je kruhový objezd ve tvaru velice protíhlé elipsy, je to téměř osmička a funguje dobře.
0 Nominace Nahlásit |
Kruhový objezd je určitě lepší, ale kdyby jste viděli nebo lépe projížděli kruhový mini objezd v Praze u Buďejovického náměstí tak o tom začnete pochybovat.
0 Nominace Nahlásit |
To je docela možné, na té mapě to nevidím, ale nechápu, proč by kruháč potřeboval semafory? Snad jen značku pro blondýny: pozor, konec objezdu!
když to přepneš na normálni mapu, tak tam jsou, důvod to asi má v tom ,že to bylo dost ucpané, byl problém se na ten kruháč vůbec dostat, teď to docela jde
Tak teď jsem z toho docela vedle sebe. Já myslel, že kruháče jsou od toho, aby nemusely být semafory
Taky mám ten dojem, ale znám kruhák, kde je z jednoho směru silný provoz a to je pak problém dostat se na něj z jiné strany. Pak moc plynulosti neposlouží.