Mám zahraniční předabovaný pořad ve formátu MPEG, audio kodek MP2. Při závěrečných titulkách jde hudba a zároveň český komentář. Je možné tento český komentář nějak odstranit? Protože produkce musí zvuk dostat jen se samotnou hudbou, předpokládám, že se výsledek skládá z vrstev, podobně, jako např. obrázek.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 3977 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Pokud např. hudba tvoří jeden kanál audia a komentář druhy, prostě uřízneš ´nevhodný´ kanál. Pokud je ale součástí zvuku obou stereo kanálů, jednoduše jej neodstraníš (podobně, jako když vrstvy obrázku sloučíš dohromady).
0 Nominace Nahlásit |
Jde melo by to jit timto …
Audacity … http://audacity.sourceforge.net/download/?lang=cs
Audacity – manuál
Nahrávání a úpravy zvuku
Úprava zvuku v editoru
Zálohování starých nahrávek
Jak oříznout zvuk
Jak rozdělit zvukovou nahrávku na více částí
Odstranění hlasu z hudby
Návrat na stránku „Multimédia“ zpet
cara
Audacity – nahrávání a úpravy zvuku –
V jedné písničce Michal Tučný zpíval: „A dětem líčí babička,
jak vypadala elpíčka a co to vlastně byl ten starý gramofon“. A to je
dnešní realita. Černé gramofonové desky už používají pouze nadšenci a
s postupným rozšiřováním dostupných přehrávačů mp3 souborů se pomalu
vytrácí i používání audio kazet. A právě při digitalizaci vašich
starých záznamů vám může být nápomocen program Audacity.
Audacity je zvukový editor a rekordér pro Linux MacOS X a Windows vyvíjený
pod licencí GPL. Umožňuje nahrávání a přehrávání zvuku, kvalitní
práci s vícestopým záznamem, editaci amplitudové obálky, režim
spektrogramu a frekvenční analýzu. Je vybaven velkým množstvím efektů
k úpravě zvuku, jmenujme například echo, phaser a wahwah (kvákadlo).
Velkým kladem programu Audacity je jeho vynikající rozšiřitelnost. Nejen
že je pro psaní pluginů vybaven jazykem Nyquist, ale rozumí si též
s pluginy LADSPA a pomocí rozšiřujícího modulu (pouze pro platformy MacOS
X a Windows) s pluginy VST.
1
Málokterý z dnešních používaných zvukových editorů si tak jako
Audacity zachoval při takto rozsáhlé funkcionalitě přijatelně jednoduché
ovládání.
Příprava nahrávání
Na prvním místě je asi nutné si uvědomit, že sebelepší digitální
úpravy zvuku nedokáží beze zbytku zachránit to, co zanedbáte při
přípravě nahrávání nebo pokazíte při nahrávání samotném. Gramodesku
je nutné nejprve pečlivě očistit od prachu. Hodí se na to speciální
antistatické utěrky nebo alespoň obyčejný štěteček na optiku. Gramofon
s kvalitní dynamickou přenoskou je pro pořízení kvalitní digitální
kopie nutností. Dalším nezbytným předpokladem je kvalitní korekční
předzesilovač, který bude pravděpodobně součástí vašeho výkonového
zesilovače.
Nahrávat budeme z line-out výstupu (magnetofonového výstupu) zesilovače,
který propojíme s line-in vstupem vaší zvukové karty. Stejně tak jako
zdroj signálu se na výsledné kvalitě zvukové nahrávky podepíše kvalita
zvukové karty. Odstup signál-šum se u gramofonových desek pohybuje
většinou v rozmezí 30–40 dB. Proto je odstup šumu kolem 60 dB
u většiny zvukových karet pro nahrávání dostatečný. Důležité je
též nízké zkreslení vstupních obvodů a kvalita AD převodníku karty, ale
to vy jako uživatelé příliš neovlivníte.
Faktem je, že mnohdy stařičká, ale poměrně kvalitní zvuková karta,
např. Sound Blaster AWE 64, může být pro nahrávání zvuku pravým
pokladem, kterému mnohé současné šumící a zkreslující mnohakanálové
poslední výkřiky techniky nesahají ani po kotníky. Velmi dobré výsledky
v rámci třídy též dávají zvukové karty Sound Blaster Live. Samozřejmě
nejlepší výsledky dávají (polo)profesionální zvukové karty (např. řady
Sound Blaster Audigy), jejichž analogová část je vystěhována ven
z počítače do externí krabičky.
Nahráváme
Máme vše propojeno a spuštěný program Audacity. Nejprve nastavíme formáty a kvalitu souborů pomocí roletového menu programu, položka Soubor – Nastavení.
Karta Audio Vstup výstup IO – Kanály – 2 (Stereo).
Karta Kvalita – Výchozí rychlost vzorkování 44100 Hz, výchozí formát
vzorkování 32bit-float, Konvertor vzorkovací rychlosti v reálném
čase – Vysoce kvalitní konvertor vzorkovací rychlosti.
Karta Formáty souborů – nekomprimovaný výstupní formát WAV (Microsoft
16 bit PCM).
2
Formát OGG, přesněji Ogg Vorbis, je postaven na podobných principech jako
formát MP3. Ogg je název kontejneru, Vorbis je jméno použité kompresní
technologie. Na rozdíl od formátu MP3 je formát Ogg Vorbis open-source a je
tedy k dispozici zdarma pro nekomerční i komerční použití. Mnohé
poslechové testy dokazují mírně lepší kvalitu zvuku než u formátu MP3
při stejném bitrate.
Tato nastavení odpovídá formátu CDDA (audio CD) a je též vhodné pro
kompresi do formátů MP3 nebo OGG. Pro přímé vypalování „tracků“ na
CD nebo pro kompresi do formátů MP3 nebo OGG si se zmíněným nastaveným
vystačíte.
Formát MP3, jinak MPEG-1 Audio Layer-3, je formát pro uložení zvukového
souboru ve formě dat. Díky použité ztrátové kompresi je datový objem MP3
souborů redukován zhruba na desetinu oproti objemu nekomprimovaného souboru
WAV. Kvalita souborů ve formátu MP3 se považuje za zvukově shodnou
s originálem při datovém toku (bitrate) 128 kbit/s. To samozřejmě
závisí na charakteru komprimovaného zvuku. Například pro klasickou hudbu je
mnohými uživateli považován za dostatečný až datový tok
160 kbit/s nebo 192 kbit/s.
Jakmile jsou nastavení hotova, přepneme na panelu mixeru vstup pro
nahrávání na položku Line In. Správné nastavení vstupní úrovně
signálu ulehčí zapnutí Monitor input na roletce vstupního ukazatele
vybuzení. Pak začne ukazatel reagovat na vstupní signál bez nutnosti
spuštění nahrávání. Dejte velký pozor na přebuzení záznamu, které
může vést k nepříjemným lupancům nebo úplným výpadkům zvuku. Raději
si hlasité pasáže desky důkladně proměřte a vybuzení nastavte na –2
až –3 dB pod maximální úroveň. Nahrávání spustíme na řídicím
panelu červeným tlačítkem Nahrávat a ukončíte žlutým tlačítkem
Stop.
Formát MP3 je zatížen množstvím patentů patřících společnosti Thomson.
Proto jeho podporu v mnoha linuxových distribucích nenajdete. Ze stejného
důvodu neobsahuje kodek pro práci s formátem MP3 ani program Audacity. Pokud
tedy chcete ukládat do tohoto formátu, postačí doinstalovat knihovnu
libmp3lame (zcela přesně libmp3lame.so) a konfigurovat editor Audacity, aby si
pomocí Nastavení – Formáty souborů – Najít knihovnu tuto knihovnu
osvojil.
Po ukončení nahrávání uložíme projekt pomocí příkazu Uložit projekt
jako. Považuji za jednodušší nahrát celou LP desku najednou a až
následně ji rozstříhat na jednotlivé stopy. To je výhodné z několika
důvodů. Za prvé nemusíte neustále hlídat začátky a konce skladeb, za
druhé můžete aplikovat odstranění šumu a další efekty na celou nahrávku
najednou.
Odstraňujeme šum
Názory na použití odšumovacích filtrů se různí. Někteří
audiofilové upřednostní pokud možno ničím neovlivněný zvuk gramofonové
desky tak, jak byl zaznamenán. Osobně se přikláním k tomuto názoru. Šum
a praskání ve snesitelné míře k gramofonové desce jednoduše patří a
odstranění šumu většinou vede ke ztrátě její brilance a prostorovosti.
Pokud se rozhodnete k odstranění šumu, musí být provedeno tak, aby
ovlivnění zvuku, ke kterému vždycky dojde, bylo co nejmenší.
3
V Audacity se provádí ve dvou krocích. Nejprve vybereme místo, kde je
zaznamenán pouze šum. Bývá to nejčastěji ticho mezi skladbami. Pomocí
funkce Efekty – Odstranění šumu – Získat profil šumu si načteme
profil šumu do Audacity. Funkci ukončíme a vybereme celou nahrávku pomocí
Úpravy – Označit vše. Znovu spustíme funkci Odstranění šumu a pomocí
jezdce Méně – Více v kroku 2 a poslouchání výsledku pomocí
tlačítka Zkusit se snažíme najít takové nastavení, které slyšitelně
neovlivňuje zvuk a při němž už není šum patrný. Je jasné, že bez
kvalitních sluchátek se tato práce neobejde. Jakmile jsme spokojeni s tím,
co slyšíme, můžeme aplikovat odstranění šumu na celou vybranou nahrávku
tlačítkem Odstranit šum. S lupanci je to horší. Vývoj pluginu pro
odstranění lupanců v Audacity je zatím údajně ve fázi příprav. Velmi
výrazné lupance je možné zkusit ručně vystřihnout, programy, které
dokáží lupanec najít a přepsat ho částí dopočítaného zvuku, tato
úprava nenahradí.
Stříháme
Rozstříhání záznamu celé desky do jednotlivých souborů je
jednoduché. Lze ho provést několika postupy. Mně se osvědčil
následující. Vybereme jednu písničku pomocí myši, z roletového menu
pomocí příkazu Úpravy – Kopírovat ji zkopírujeme do schránky,
příkazem Soubor – Nový si vytvoříme novou instanci programu a pomocí
Úpravy – Vložit vložíme vybranou písničku do tohoto nového souboru.
Pak může následovat přesné zastřihnutí ticha na začátku a na konci
písničky a konečně uložení do WAV souboru pomocí funkce Soubor –
Exportovat jako WAV. V rámci urychlení práce je možné postupovat
zjednodušeně pouze pomocí výběru myší a funkce Soubor – Exportovat
výběr jako WAV (MP3, OGG). Zde záleží, který formát souboru je pro vás
cílový. Uložené WAV soubory můžete následně bez problémů vypálit ve
formátu audio CD (CDDA) například pomocí oblíbeného programu K3b
cara
Úprava zvuku v editoru Audacity – nahoru
Audacity je volně dostupný program vydaný pod licencí GNU GPL, který
můžete stáhnout a svobodně používat snad ve všech běžných operačních
systémech (Linux a Windows nevyjímaje).
První spuštění programu
Aplikace standardně používá rozhraní GTK a pro
přehrávání/nahrávání zvuku jak rozhraní OSS tak i rozhraní ALSA.
Samotnému mi připadne, že si se starším rozhraním OSS rozumí lépe, ale
vše může být dáno nastavením systému. Implicitně by mělo být však
zvoleno rozhraní OSS, takže je vhodné před vlastním spuštěním programu
ukončit všechny aplikace používající zvukovou kartu počítače.
Budete-li chtít používat rozhraní ALSA a s tím i související mixování
zvuku (např. mít při úpravě zvuku také spuštěný hudební přehrávač),
pak se vám vyplatí instalace programu aoss, který se v distribuci Debian
nachází v balíčku alsa-oss. Vlastní program pak spustíte příkazem aoss
audacity a výstup na OSS bude přesměrován přes ALSA. Tím budete mít
zajištěno „uživatelské pohodlí“ i za běhu programu. Nastavení
použitého zvukového systému Audacity naleznete v nabídce Edit-Preferences
(Úpravy-Nastavení) a kartě Audio I/O.
4
Nastavení zvukového systému
Pokud by z nějakého důvodu nahrávání nebo přehrávání nefungovalo,
zkuste se podívat na nastavení zvukového systému ALSA např. pomocí utility
alsamixer, která vám zpřístupní hardware vaší zvukové karty. Práce
v tomto programu je snadná, nastavení hlasitosti a pohyb v něm probíhá
pomocí stisku šipek na klávesnici. Dále by se vám mohly hodit tyto
klávesy: pomocí [F2] zobrazíte aktuální konfiguraci o zvukovém systému,
[F3] zobrazí zařízení dostupná pro přehrávání, [F4] zobrazí
zařízení dostupná pro nahrávání, [F5] všechna dostupná zařízení, [m]
zařízení zapne (je-li vypnuto) a konečně klávesa [Esc] program
ukončí.
Nahrávání zvuku
Před nahráváním naostro je dobré vše řádně zkontrolovat.
K základní kontrole vám poslouží rozbalovací nabídka vpravo vedle
mikrofonu, kde zvolíte Start Monitoring (Zapnout monitorování), a pokud vše
funguje, objeví se vám nad tím dva sloupečky indikující intenzitu
vstupního zvuku. V tomto případě můžete směle kliknout na tlačítko
Record a pustit se do nahrávání.
Jednotlivé části záznamu pak můžete různě rozřezávat, spojovat,
kopírovat a vůbec s nimi provádět snad vše, co vás napadne. Práce
s programem je jednoduchá a intuitivní, s trochou nadsázky bych ji
přirovnal k práci v textovém editoru – jednoduše řečeno vše funguje
tak, jak má a jak bychom očekávali. V případě nejasností je k dispozici
nápověda i online příručky v několika provedeních (pro tisk
i prohlížení).
Při nahrávání zvuku je jedním z nejdůležitějších faktorů kvalitního
záznamu obyčejné ticho. Pokud vám jednou zatroubí auto, někdo vás
vyruší nebo vám někde poblíž spadne letadlo, lze to z nahrávky snadno
vystřihnout. Pokud se ale tato situace bude pravidelně v nepravidelných
intervalech opakovat, bude vás úprava zvuku stát mnoho energie navíc.
Absolutní ticho asi nebudeme mít nikdy, ale jak odstranit takový ten běžný
šum, na to se podíváme dále.
5
Hlavní okno aplikace Audacity
Odstranění šumu
Odstranění šumu a vůbec spoustu dalších šikovných efektů naleznete
v nabídce Effect (Efekty). Nejprve však musíte definovat, co se tímto
šumem rozumí. Takže necháte na několik sekund (10–15 sekund stačí)
puštěné nahrávání „na prázdno“. Pak tuto nahrávku označíte a
kliknete v nabídce na Effect-Noise Removal (Efekty-Odstranění šumu).
V dialogovém oknu pak na tlačítko Get Noise Profile (Získat profil šumu).
Tímto získáte masku zvuku, který pak bude z původního záznamu
odstraněn.
Označení části nahrávky provedete kliknutím na začátek dané oblasti a
poté stiskem klávesy [Shift] a kliknutím na konec označované části
nahrávky.
V dalším kroku pak označte oblast, z které chcete šum odstranit a opět
se vraťte do nabídky Effect-Noise Removal, zvolte míru odstranění šumu a
klikněte na tlačítko Budiž. Při správném nastavení docílíte opravdu
zajímavých výsledků. Nepříjemný šum na pozadí nahrávky bude odstraněn
a vy se můžete vrhnout na zesilování hlasitosti nahrávky.
6
Odstranění šumu
Zopakovat naposledy provedený efekt můžete v nabídce Effect-Repeat Last
Effect (Efekt-Zopakovat poslední efekt) nebo rychleji pomocí zkratkové
klávesy [Ctrl+r].
Zesílení hlasitosti
Zesílit můžeme buď celou zvukovou stopu, nebo jen její část.
Zesílení celé stopy použijete např. v situaci, kdy byste chtěli podbarvit
čtený text hudbou nebo jednoduše zesílit získaný záznam. Zesílení
části nahrávky se pak hodí pro srovnání hlasitosti celého záznamu, pokud
např. nahrávku pořizujete s určitou časovou prodlevou nebo se na chvilku
„odlepíte“ od mikrofonu. Zesílení nahrávky je vhodné provádět až po
odstranění šumu a nežádoucích zvuků.
Pro zesílení hlasitosti celé stopy klikněte (zatáhněte za jezdec) v poli
zesílení hlasitosti zvuku dané stopy. Pokud chcete zesílit jen část
záznamu, pak po jeho označení běžte do nabídky Effect-Amplify
(Efekt-Zesílit) a nastavte požadované zesílení hlasitosti. Pokud
zaškrtnete políčko Allow clipping (Povolit sevření), Audacity vám dovolí
zvýšit hlasitost nad hladinu okolní křivky a tak vlastně vypíchnout
zesílenou část nad okolní záznam.
7
Zesílení hlasitosti
Audacity vám ještě před použitím libovolného filtru umožní poslech
výsledného zvuku. Efekt si můžete ještě před jeho použitím bez obav
poslechnout pomocí tlačítka Preview (Náhled).
Uložení výsledku
I když se nová verze Audacity chová o poznání stabilněji a disponuje
automatickou obnovou v případě pádu aplikace, určitě se vyplatí
pravidelně ukládat. K tomu můžete použít nabídku File-Save Project
(Soubor-Uložit projekt) nebo File-Save Project as (Soubor-Uložit projekt
jako). Tím vytvoříte projektový soubor Audacity, tzn. soubor s příponou
.aup, který uchová informace a stav vašeho projektu tak, jak je.
Pokud si ale chcete výsledek přehrát/otevřít v něčem jiném než pouze
v Audacity, pak musíte výsledek exportovat do jednoho z dostupných
formátů. K dispozici máte formáty MP3, Ogg Vorbis, FLAC a WAV. Zde bych
především vyzvedl zvukový formát Ogg Vorbis (soubor s příponou .ogg),
který jistě stojí za povšimnutí. Vlastní export provedete v nabídce
File-Export As (Soubor-Exportovat jako) nebo File-Export Selection As
(Soubor-Exportovat výběr jako).
Za jasný zvuk
Audacity toho umí mnohem a mnohem více, než jsme si v tomto článku
ukázali. Je však na uživateli, kolik toho bude chtít umět a také kolik
toho bude muset opravdu používat. Výše uvedený článek by vám pak měl
pomoci při vytváření svých vlastních nahrávek a jejich exportu do
běžně dostupných formátů. Pokud jste někdy toužili po vytvoření svých
vlastních nahrávek, např. pohádek pro své děti, pak právě nastal ten
správný okamžik.
cara
Zálohování starých nahrávek – nahoru
Máte staré LP desky či magnetofonové pásky, ze kterých byste si rádi
zálohovali skladby? V následujícím návodu si ukážeme, jak to dokážeme
udělat pomocí programu Audacity. Umožňuje zvuk nahrávat, stříhat,
spojovat, můžeme používat různé filtry, podporuje možnost použití
externích modulů a pod. Jeho velká výhoda je i v tom, že kterýkoli krok
můžeme vrátit zpět (a to až po úplný začátek převáděných úprav),
takže i v případě nějakého omylu se nemusíme bát, že jsme ztratili
původní data.
Ze všech uvedených důvodů jej proto použijeme i pro zálohování starých
LP desek či magnetofonových pásků do počítače. Samozřejmě, tento postup
můžeme použít i pro nahrávání pořadů z rádia atd..
Jako základ je, abychom si vstup zvukové karty propojili s výstupem
(například do reproduktorů) libovolného externího zařízení. První věc,
kterou musíme nastavit, je hlasitost. Při takovém způsobu nahrávání si
totiž musíme uvědomit, že intenzita vstupního signálu nezáleží pouze od
zvukové karty, ale i od nastavené hlasitosti například na gramofonu. Je
důležité proto nejprve převést zkušební nahrávku, abychom předešli
případnému probuzení vstupního signálu.
a
Nastavení zvukových zařízení
b
Nastavení kvality záznamu
Nezapomeňte si zkontrolovat nastavení zvuku, abyste neprobudili vstupní
signál. Pozor, výstupní signál ze zdrojového zařízení se při
nahrávání zesílí.
Nahrávání provádíme velmi jednoduše. V levé horní části pracovního
rozhraní tohoto programu najdeme klasické klávesy, jaké známe například
z magnetofonu. Stačí stisknout červený kroužek a program začne nahrávat
zvuk do nové audio stopy. Po chvilce nahrávání přerušíme a nahrávku si
pustíme, čímž vlastním sluchem ověříme nezbytnou úroveň nastavení
hlasitosti vstupního signálu.
Vložení do nového souboru
Po zkoušce můžeme tuto stopu odstranit – stačí, když klikneme na
klasické zavírací tlačítko „X“, které se nachází v levé horní
části nahrané zvukové stopy.
Samozřejmě, taková zkouška není to jediné, co musíme v programu před
nahráváním nastavit. Nejdůležitější nastavení najdeme v menu
Úpravy-Nastavení (Edit-Preferences). Abychom se nezdržovali zbytečnostmi,
uveďme, že mezi nejdůležitější nastavení patří nastavení, zda budeme
nahrávat v režimu mono nebo stereo, samozřejmě, musíme si vybrat vstupní
kanál ze zvukové karty (hlavně pokud máme více vstupů – mikrofonní,
line-in …), nastavit vhodnou vzorkovací frekvenci a vnitřní zvukový
formát.
Nahrávání pustíme trochu dříve, než zapneme vlastní zařízení, ze
kterého zálohujete. Tímto získáme prostor pro odstranění případného
zvukového „lupnutí“, které vznikne zapnutím zařízení a získáme
zároveň vzorek šumu, který při takovém zálohování vzniká.
Samozřejmě, někteří „fajnšmekři“ si potrpí na praskání LP desek, a
proto zřejmě nebudou chtít odstraňovat tento šum, aby si zachovali
autentičnost nahrávky.
Po vlastním nahraní LP desky nebo magnetofonové pásky následuje druhý
krok – dělení na jednotlivé skladby. Ti, kteří potřebují mít jistotu,
že nepřijdou o pracně získanou nahrávku, si mohou přes volbu File-Export
As WAV, Export As MP3 nebo Export As Ogg Vorbis uložit celou nahrávku do
jednoho audio souboru.
Pro export do formátu MP3 musíte mít nainstalován LAME MP3 encoder.
Označení šumu
V pracovním okně vidíme nahrávku (obálku, která označuje hlasitost
jednotlivých částí). Roztažením spodního okraje si můžeme tento graf
zvětšit na výšku, čímž se stane práce přiměřeně pohodlnější.
Pokud chceme, můžeme nyní odstranit případný šum.
c
Definování šumu
Program nemůže vědět, co osobně považujeme za šum, a proto mu to musíme
nejprve „oznámit“. Proto si označíme část nahrávky, kde je pouze šum
(přesuneme se kurzorem na začátek, stiskneme levé tlačítko myši a
posuneme ho směrem ke konci vzorku). Poté v menu Efekty (Effect) vybereme
volbu „Odstranění šumu“. Pracovní okno tohoto filtru je rozděleno do
dvou kroků. V prvním definujeme šum. Protože ho už máme označen,
stačí, když stiskneme tlačítko „Získat profil šumu“.
Odstranění šumu
Po této definici se okno tohoto filtru zavře. Nejlépe pomocí klávesové
zkratky [Ctrl-a] označíme celou nahrávku a znovu v menu Efekty vybereme
volbu Odstranění šumu (Noise Removal). Ve spodní polovině pracovního okna
si můžeme přes tlačítko Preview přehrát část skladby (časovou délku
přehrávané části určuje přímo tento filtr a nemůžeme ji ovlivnit),
čímž můžeme zkontrolovat, zda jsme s výsledkem spokojeni. Pokud ano,
stiskneme tlačítko OK, čímž dojde k odstranění šumu v nahrávce.
Zvětšení a nalezení skutečného začátku
Po případném odstranění šumu začneme extrahovat vlastní skladby. Při
vlastní práci musíme najít přibližný začátek a konec každé
skladby – raději vždy trochu větší část. Nalezenou skladbu označíme
myší a přes klávesovou zkratku [Ctrl-c] (menu Úpravy-Kopírovat, Edit-Copy)
si ji odpamatujeme. Následně přes volbu Soubor-Nový (File-New) vytvoříme
nový prázdný soubor, kde přes klávesovou zkratku [Ctrl-v] (menu
Úpravy-Vložit, Edit-Paste) vložíme vybranou skladbu.
Vymazání přebytku
Pomocí tlačítek pro zvětšování (např. Zoom In – při přechodu přes
tlačítka se zobrazuje jejich funkce) si vhodně zvětšíme zobrazenou
zvukovou obálku, abychom přesně našli začátek skladby. Pak označíme
část, kterou chceme před skladbou vymazat (proto jsme navrhovali, abychom
z původní skladby zkopírovali raději trochu větší část, protože nyní
máme možnost přesnější práce) a pomocí klávesové zkratky Ctrl-k (menu
Úpravy-Smazat, Edit-Delete) ji vymažeme. Totéž uděláme i na konci
skladby.
Tímto způsobem máme připravenou jednu skladbu z nahrávky. Někdy je
vhodné ještě nastavit plynulý náběh (Fade-In) a plynulé ukončení
(Fade-Out) skladby. Označíme si krátkou část začátku skladby (v liště
nad grafem vidíme časové údaje) a přes menu Efekty vybereme filtr Fade-In.
Totéž uděláme i na konci skladby s tím rozdílem, že tam použijeme
filtr Fade-Out.
d
Efekt fade in
Nakonec vytěženou upravenou skladbu uložíme přes volbu v menu
Soubor-Export (File-Export As …) do některého z výstupních formátů,
které program podporuje. Při zavírání pracovního okna, kde jsme upravovali
skladbu, se nás program zeptá, zda chceme uložit změny. Tato funkce však
ukládá pouze projekt, takže to v tomto případě nevyužijeme a vybereme si
proto volbu „Ne“.
e
Oříznutí zbytečného konce
Podobným postupem postupně extrahujeme všechny skladby z nahrávky, dokud
nezpracujeme celý vstupní soubor. Samozřejmě, pokud se podíváme na
možnosti menu Efekty, vidíme, že se tam nachází i množství jiných
zajímavých filtrů, a proto je pouze na nás, abychom se „pohráli“
s případnými úpravami. Jako příklad uveďme možnost aplikace ekvalizéru
přímo do skladby, takže tímto způsobem si můžeme vhodně upravit
některé nahrávky, pokud jejich následně prohráváme na zařízeních,
které ekvalizér neobsahují. Tyto možnosti však již ponecháme na
zkoumání laskavým čtenářům a uživatelům tohoto vynikajícího
programu.
Uložení
f
Ukončení programu
Audacity podporuje celou řadu externích plug-in modulů ve „formátech“
LADSPA, Nyquist a VST (pro Windows a MAC OS), nezapomeňte se na ně na
domovských stránkách prohlédnout a případně si je nainstalovat.
cara
Jak oříznout zvuk? nahoru
1.
Nejsložitější na celé operaci je nalezení úseku, který chcete
odstranit. Tady je každá rada drahá, a tak vám nezbude nic jiného než
projít záznam a najít požadovaný nový začátek nahrávky. Postup je
vcelku intuitivní, klikněte na místo, kde si myslíte, že bude váš nový
začátek skladby a spusťte tlačítko Přehrát. Poté přehrávání zastavte
a krok opakujte, až naleznete začátek. Jakmile místo naleznete, zastavte
přehrávání.
21
Vyhledání začátku nahrávky
Pokud víte, že vlastní záznam začíná např. po první minutě, sledujte
pravítko s časovou osou nahoře, vyhledání začátku/konce záznamu bude
rychlejší.
2.
V hlavní nabídce vyberte Edit-Select-Start to cursor (Úpravy-Vybrat-Začátek až kurzor). Tím se vám označí nahrávka od začátku až po místo, které jste určili.
Označení nahrávky
22
Pro označení přesné pozice budete potřebovat přiblížit zvukovou osu. To
provedete snadno kombinací [Ctrl + kolečko myši]. Zatočením kolečka myši
na jednu nebo druhou stranu pohled na záznam přiblížíte resp.
oddálíte.
3.
V hlavní nabídce vyberte Edit-Delete (Úpravy-Smazat) nebo stiskněte
klávesovou zkratku [Ctrl+k]. Začátek nahrávky bude odstraněn.
23
Odstranění označené části
4.
Stejný postup opakujte i na konec nahrávky, s tím rozdílem, že v bodu
2 nevybereme záznam od začátku, ale naopak do konce nahrávky. Příslušný
výběr provedete v nabídce Edit-Select-Cursor to End (Úpravy-Vybrat-Kurzor
až konec).
5.
Výslednou nahrávku uložte v hlavní nabídce File-Export (Soubor-Export),
nezapomeňte vybrat požadovaný formát zvuku.
cara
Jak rozdělit zvukovou nahrávku na více částí? – nahoru
Třeba se vám někdy stalo, že jste potřebovali rozdělit dlouhou
nahrávku na několik částí, větu na jednotlivá slova nebo záznam koncertu
na skladby. V těchto a dalších případech se vám bude hodit program
Audacity, který to provede téměř audomaticky
1.
Nejprve musíte jednotlivé části nahrávky označit. Klikněte na místo,
kde se má nahrávka rozdělit a z nabídky Stopy-Vložit popisku k výběru
popisek vložte. Vložením popisku vznikne další stopa s názvem Popisová
stopa a v ní budou popisky umístěny. Popisek je vhodné nějak pojmenovat,
protože je tento text možno později použít k pojmenování vytvořeného
souboru.
Popisky výběru můžete také vkládat pomocí zkratkové klávesy
[Ctrl+B].
24
Vložení popisku k nahrávce
2.
Výše uvedený postup opakujte, až označíte všechna místa, kde si
nahrávku přejete rozdělit.
25
Označení všech míst pro rozdělení nahrávky
3.
Tento postup je možno ještě zjednodušit pomocí automatického
rozmístění popisků. Pokud byste tedy nechtěli popisky umisťovat ručně,
můžete zvolit nabídku Analyzovat-Silence Finder (Vyhledávač ticha). Zde se
nastavuje maximální hlasitost zvuku, která bude označena jako ticho
(výchozí hodnota 26dB). Minimální délka trvání ticha v sekundách a
umístění popisky před koncem zjištěné mezery ticha opět
v sekundách.
26
Automatický vyhledávač ticha
4.
Výsledek automatického označení jednotlivých míst nahrávky tak může
vypadat jako na následujícím obrázku. Vložené popisky můžete
přejmenovat.
27
Výsledek automatického označení míst pro rozdělení nahrávky
5.
Posledním krokem je export nahrávky. To provedete v nabídce
Soubor-Exportovat více souborů. Výchozí hodnoty by měly vašim potřebám
vyhovovat, a tak stačí vybrat formát exportu (např. OGG Vorbis) a adresář,
do kterého se soubory uloží. Pro pojmenování vzniklých souborů můžete
použít text umístěný jako popisek a také zvážit, zda chcete exportovat
Zvuková data před první popiskou.
Pokud exportujete záznam zcela od začátku, první popisku na úplný
začátek nahrávky umisťovat nemusíte. Při exportu můžete zvolit, zda
exportovat i část před první umístěnou popiskou.
28
Vícenásobný export souborů
cara
Odstranění hlasu z hudby – nahoru
Pokud jste někdy přemýšleli o tom, jak by bylo možné odstranit hlas
zpěváka z oblíbené skladby, jak si poslechnout instrumentální část
skladby, jak jednoduše zpěvákův hlas vymazat a nahradit ho svou vlastní
interpretací, pak je tento návod určen právě pro vás.
1.
Pro začátek si otevřete skladbu, ze které chcete odstranit zpěvákův hlas. V prvním kroku musíte rozdělit stereo stopu nahrávky. To provedete kliknutím na rozevírací tlačítko vpravo vedle názvu skladby a zvolením možnosti Rozdělit stereo stopu z rozbalené nabídky. Tím se vám nahrávka rozpadne na dvě samostatné stopy.
vice zde v navodu … http://student.oapion.cz/ict/jine/audacity.html
Doplňuji:
sakra …je to az dole me se to skopirovalo cele …
Upravil/a: badisko
2Kdo udělil odpovědi palec? briketka10, Hamon
před 3977 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?briketka10 Nahlásit |
Program Sony SpectraLayers Pro by to měl umět..
http://www.audiozone.cz/recenze/sony-spectralayers-pro-t18209.html
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekBedy | 1528 | |
Michal Kole | 1199 | |
led | 1156 | |
Hlada | 1131 | |
mosoj | 1124 | |
gecco | 904 | |
www | 828 | |
badisko | 817 | |
cochee | 814 | |
Dochy | 725 |
Software |
Hardware |
Internet |
Programování a webdesign |
Sítě |
Bezpečnost |
Ostatní počítače a internet |