Avatar uživatele
Tonda Káňa

Je morálka věcí subjektivní? Existuje něco jako objektivně špatné činy?

UPOZORNĚNÍ: TOTO NENÍ PODNĚCOVÁNÍ K NELEGÁLNÍ ČINNOSTI, ANI OBHAJOVÁNÍ NELEGÁLNÍ ČINNOSTI, POUZE SE ZDE ZABÝVÁM FILOSOFICKÝM PROBLÉMEM RELATIVISMU A TO, O ČEM PÍŠI, JE POUZE HYPOTETICKÝ PŘÍKLAD, NA KTERÉM CHCI UKÁZAT SVÉ POSTŘEHY.

DĚKUJI ZA NESMÁZÁNÍ…

Například v civilizovaném světě je lidojedství zavrženíhodné a nelegální, ovšem někde v Papue Nově Guineje je možná i teď normální a legální, lidé to tam berou jako naprosto normální věc, která není hodna zavržení (i kdyby to už dnes nikde nebylo, je to jedno).

My to chápeme jako špatné proto, že jsme se narodili do této společnosti, ale ti lidojedi to zase oni u nás třeba vnímají jako divné, nepřirozené. Tedy mne to vede k závěru, že morálka je relativní, že není nikde ve hvězdách napsáno, že lidé by se neměli vraždit, pojídat atp. Je to věcí subjektivní.

Z tohohle pohledu bychom neměli (kdybychom měli tu možnost) zasahovat do rituálu lidojedů, neměli bychom ty oběty zachránit, neboť oni to zkrátka vnímají jinak, my bychom také nebyli rádi, kdyby oni nás nutili se pojídat. Zkrátka můžeme říci, že z objektivního hlediska nemá nikdo absolutní pravdu, pokud jde o lidojedství a morálku obecně. Morálka je věcí relativní. Mimozemšťané někde jinde to můžou chápat jako normální, přirozené… Kdo má pak pravdu – my, oni?

Tedy, co si o tom myslíte vy? Chápu, že je to takový zvrhlý příklad, ale o tomto často před spaním přemýšlím a chci se o tyto myšlenky zde podělit. Než začnete něco psát, tak si ty mé myšlenky prosím nechte uležet v hlavě…

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Drap, aliendrone, cappuccino před 233 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
da ny

Domnívám se, že otázka „morálky“, je celkem jasná 😉
„Objektivně špatné činy“, jsou také jasné (jsou však logicky v každé společnosti odlišné, stejně, jako morálka).
Je zbytečné, bádat nad tím, co je dávno vymyšleno, popsán,
rozebráno a vysvětleno 😉 Tedy obecně známo.
Morálku také určuje zákon.

Příkladů a rozdílů, jsou spousty.
V ČR je pohlavní styk s osobou mladší 15 let trestný.
Jinde se dívky vdávají ve 12 letech, ve 13 rodí děti.
Manželku můžete mít jednu. Jinde třeba 10 (kolik jich uživíte).

Kanibalismus u zvířat, je celkem běžný jev.
Ve většině zemích světa je u lidí trestán.
Hladová kočka se pustí, do svého zemřelého páníčka.
Hladový pes, ten, ve stejné situaci, chcípne hlady 😉

Možná Vás bude zajímat:
https://encyklo­pedie.soc.cas­.cz/w/Mor%C3%A1lka

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Ještě že nemám takové myšlenky. Na Papui Nové Quinei už to dávno neni normální, ani legální. Z dnešního pohledu ro je jistě špatné. Důležité je v které době a v jaké společnosti se na tento problém budeš dívat, Nakonec i na té Quinei, to bývalo z rituálních důvodů, na druhé straně to byla spousta bílkovin, kterých tam je přirozeně velký nedostatek. Nakonec i v našich krajích byly archeologicky potvrzené podobné aktivity. Nevíme však o tom nic bližšího, z jakých důvodů, zda také z rituálních či z důvodů vážné krize. Nelze to v dnešní době hodnotit, jako cokoli kladného, to je bez diskuze. Myslím, že je zbytečné o tom vůbec přemýšlet. Myslím, že ty se nikdy nikde nedostaneš do situace, kdy bys musel o tomto uvažovat. Na přemýšlení najdeš celou řadu zajímavějších a méně problematických témat celou řadu.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
df

Autor tvrdí “V Papue Nově Guineje je možná i teď normální a legální”. To znamená, že jeho premisy vychází z osobních domněnek, nikoliv z ověřených skutečností.

“ lidé to tam berou jako naprosto normální věc” Jak to pán ví? On tam snad žil?

“ ti lidojedi to zase oni u nás třeba vnímají jako divné, nepřirozené” Opět osobní domněnka

“ není nikde ve hvězdách napsáno, že lidé by se neměli vraždit, pojídat atp”
To nemusí být napsáno ve hvězdách. Každý člověk má svědomí. Je to takový nástroj, který nás informuje, kde je hranice dobra a zla. Jestli tento nástroj je subjektivní, nebo je to kolektivní, který subjekty mají schopnost vnímat, to nevím.

“ oni to zkrátka vnímají jinak, my bychom také nebyli rádi, kdyby oni nás nutili se pojídat.”
Také je rozdíl někomu zakazovat aktivitu a na druhé straně někoho do aktivity nutit. To není ekvivalent, ale opak.

“ pokud jde o lidojedství a morálku obecně”
Tady se nejedná o porušování morálky z důvodu ukojení hladu. Jsou to rituály, jak sám autor píše. To je téma samo o sobě. Když už o tom autor často před spaním přemýšlí, doporučil bych o tom něco nastudovat

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Filip84 Nahlásit

Avatar uživatele
aliendrone

Je to doslova exemplární příklad subjektivity. Nemusíš ani mezi lidojedy. Vezmi třeba problematiku euthanasie. Ta dnes hýbe světem, jenže JAK se objektivně rozhodnout? 😉

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pepa25

Morálka není subjektivní, existují obecně platná etická pravidla, na kterých se všichni lidé shodnout (např. Všeobecná deklarace lidských práv). Prostě každý člověk odsouhlasí, že právo na život je základní právo a vražda je špatně. Samozřejmě pokud se dostaneme do detailu, tak v různých společnostech v různé době se mohou obecná pravidla vykládat jinak.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Nechci odpovídat.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
aliendrone

Pepa25>>> Chce to trochu provětrat význam slova OBJEKTIVNÍ. 😉 (BTW – tak nějak tuším, že v „Příručce echtovně progresivního pravdoláskaře“ je ZBYTEČNÉ tento termín hledat.) 😂 😂 😂

Byly doby, kdy se lidé shodli i na tom, že je Země placatá. Chjo… 😂 😂 😂

Avatar uživatele
Tonda Káňa

Pepa25, morálka je právě podle mě subjektivní. Ona „z lidského pohledu“ se zdá jako absolutní, ovšem nikde ve vesmíru není psáno, že krádež je špatná, to si až určuje daná společnost. Tedy pokud je někde nějaký jiný inteligentní život, tak ten může mít morálku opačnou té naší. Kdo má pak pravdu? My, nebo oni? O to mi jde, že z „vesmírného hlediska“ je morálka relativní. Záleži jenom na tom, kde se člověk narodí…

Avatar uživatele
Filip84

df: Normálně trollí, takto jako blb názorový. Asi už mu nestačilo trollit „jenom“ jako plebs se svými „názory“ á la „chlapi v hospodě na rožku měli názor“, tak trolí jako blb názorový: lidojedi mají názor, mimozemšťané by měli názor … Prostě trollí, jinak by stačilo aby si nastudoval rozdíl mezi malum prohibitum & malum in se, nic složitého na tom není a fakta, samozřejmě, utekla.

Avatar uživatele
Tonda Káňa

Pro tebe je snad každý troll, tvl, všem píšeš, že jsou pacienti s hlavou, ale co mi tak připadá, tak pacient s havlou jsi ty. Tipuji nějaká paranoidní schizofrenije, proč bys jinak všude viděl trolly? To už je chorobný…

Avatar uživatele
Tonda Káňa

Tak koukám, že df zase perlí, chce působit chytře, ale moc mu to obligátně nejde…

Hlavně že píšu „možná“, to "možná se logicky vztahuje na všechny ty možné věci, co tam zmiňuji. A hlavně že tam ještě píšu, že je jedno, kdyby to tak už nebylo, na mých myšlenkách to nic nezmění.

Zásah do jejich kultury je stejně špatný, jako jejich zásah do naší kultury nepojídaní sebe sama – nucení nejíst není v jistém smyslu ekvivalentní nucení jíst? Oboje je nucení…

Rituály souvisí s morálkou, naše morálka by takové rituály nepovolila…

Ach jo, hlavně že tam píšu, ať si to člověk nechá uležet v hlavě, ty odpovíš a napíšeš zase takové nepromyšlené bláboly…

Opět jsi to nepochopil, nejde o to, zda se lidi někde v Oceánii ještě požíraj, jde o ten princip, zda jde obecně říct, zda je například kanibalismus morální či ne. Nebo vraždy, znásilňování a jiné, co je fuk. Zkrátka tyhle z našeho pohledu zavrženíhodné věci. Zkus se nad tím možná jetě trochu zamyslet, okey? Pak piš tyhle „moudra“.

Nový příspěvek