Avatar uživatele
Monigue

Jaký názor máte na chartu 77?

Zajímal by mě váš názor na chartu,souhlasíte s tím,co ,,prohlašovala´´? atd.. :) Děkuji

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? 9 řemesel, Bičiště, zzzzz, anonym před 4630 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
anonym

Ve své době měla jistě svůj význam a její podpis-signatura byl projevem určité občanské odvahy.Sedmdesátá léta byla fakt dost nepříjemná doba a po uvolnění za Pražského jara,které skončilo invazí „spřátelených“ armád,se zdálo,že není ani jiskřička naděje.Normali­zace,prověrky v zaměstnání,cen­zura,uzavření hranic,činnost STB atd.Charta jak se dočteš v kompletním odkazu jejího znění zde výše,pouze chtěla dodržování lidských práv a svobod.Těžko se vysvětluje dnešním mladým co to byly výjezdní doložky,celní prohlášení,rušení radia Svobodná Evropa,používání vodních děl a nasazení psů,oba obušků proti pokojné demonstraci,ostnatý drát na hranicích,devizový příslib,kubánské pomeranče,TUZEX,ně­kolikadenní fronty před Čedokem na zájezd aspoň do Jugoslávie,zrovna takové froty na nábytek,auta na pořadník-fronty na pořadník,běžné fronty na maso,zeleninu,froté ponožky.Občas něco prostě dlouhodobě nebylo ani na frontu.Výpadky v zásobování a plánované hospodářství pětiletek nám přinášel rozptýlení ve formě dlouhodobého nedostatku cibule,čočky,ma­joránky,dámských vložek a spousty dalšího zboží denní potřeby.Takové zboží se většinou objevilo při volbách,na 1.Máje,ku příležitosti nějakého sjezdu KSČ atd.A hlavně…člověk si nesměl beztrestně ani postěžovat.Všichni ti,co dnes nadávají na poměry by si měli uvědomit,že pravděpodobně v těch časech byli zticha a drželi krok.A spousta jich byla ve Straně jen proto aby se děti dostaly na školy,měli výhodné zaměstnání atd.Není dnes všechno v pořádku,ale rozhodně se nesmí zapomínat na to jak bylo dřív…:D

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
9 řemesel

ANO, souhlasím.I když na SŠ nám neřekli o čem je, jenom to,že je „špatná“.Kdo pamatuje tajnou nahrávku z „Plastiků“ a zná atmosféru té doby, dá mi i dnes za pravdu.Osobně si myslím, že by ti vesměs dobře placení kecalové prd zmohli, kdyby se v Rusku neotočilo kormidlo.Ale to se NIKDY a NIKDO z nás nedozvíme, jak to vše bylo.Stejně jako o „Sametovce“.Snad až naši pravnuci se to trochu dozví.Tak jako až teď a ještě alespoň 50 let bude trvat odtajňování atentátu na Keneďáka.Pokud se to vůbec někdy stane.(názvy jsou upraveny tak,aby maximálně unikaly vyhledávacímro­botům, sorry )
Doplňuji:
Omluva mladším, či později narozeným.Já ale myslel , že právě tito se na netu vyznají lépe!! Takže třeba zde: http://klempe­ra.tripod.com/char­ta77.htm

Upravil/a: 9 řemesel

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Damiana

Já ji četla, pro ostatní zájemce přidávám.
Můj názor je takový, že idea se zdála možná dobrá, fakticky se týkala jen pár vyvolených – ale bohužel dnes je to tak, že díky jejímu nekritickému naplnění došlo k tomu, že jsme tam, kde jsme – a to nejen v kultuře.
http://charta77­.wordpress.com/

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

Pokud máte opravdu zájem o Chartu 77 přečtěte si toto http://opona2009­.zacit.cz/v-havel-v-klaus/bombarder-vaclav-hav.ht
A pokud chcete vědět jak to v Chartě chodilo zadejte si do vyhledávače heslo " charta 77 šlechta " a vyjede vám fůra odkazů na tyto lidi, kteří už tenkrát byli hyenami a využívali pro sebe výhody podpory peněz ze západních států.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Bičiště

Text Charty 77:
CHARTA 77

Prohlášení CHARTY 77 ze dne 1. 1. 1977

Dne 13. 10. 1976 byl ve sbírce zákonů ČSSR (č. I20) zveřejněn „Mezinárodni pakt o občanských a politických právech a Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech“, které byly jménem naší republiky podepsány v roce 1968, stvrzeny v Helsinkách roku 1975 a vstoupily u nás v platnost dnem 23. 3. 1976. Od té doby mají naši občané právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, jež tyto pakty zaručují, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí, a jejichž uzákonění může významně pomoci humánnímu vývoji naší společnosti. Vítáme proto, že ČSSR k těmto paktům přistoupilo. Jejich zveřejnění nám ale s novou naléhavostí připomíná kolik základních občanských práv platí v c· naší zemi zatím – bohužel – jenom na papíře.

Zcela iluzorní je například právo na svobodu projevu, zaručované článkem 19 prvního paktu.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožněno pracovat v jejich oboru jenom proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objektem nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoliv možnosti bránit se, stávají se prakticky obětí apartheidu.

Statisícům dalších občanů je odpírána "svoboda od strachu (preambule prvního paktu), protože jsou nuceni žít trvalém nebezpečí, že projeví-li své názory, ztratí pracovní a jiné možnosti.

V rozporu s článkem třináct druhého paktu, zajišťujícím právo na vzdělání, je nesčetným mladým lidem bráněno ve studiu jen pro jejich názory nebo dokonce pro názory jejich rodičů. Bezpočet občanů musí žít ve strachu, že kdyby se projevili v souladu se svým přesvědčením, mohli by být sami nebo jejich děti zbaveni práva na vzdělání.

Uplatnění práva „vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem či prostřednictvím umění“ (bod dvě, článek 19 prvního paktu) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou kriminálního obvinění (jak o tom svědčí mimo jiné právě probíhající procesy s mladými hudebníky).

Svoboda veřejného projevu je potlačována centrálním řízením všech sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filosofický či vědecký názor nebo umělecký projev, jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn; je znemožněna veřejná kritika kritizovaných společenských jevů, je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana proti „útokům na čest a pověst“, jednoznačně zaručovaná článkem 17 prvního paktu, v praxi neexistuje), lživá obvinění nelze vyvrátit a marný je každý pokus dosáhnout nápravy nebo opravy soudní cestou; v oblasti duchovní a kulturní tvorby je vyloučena otevřená diskuse. Mnoho vědeckých a kulturních pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že před lety legálně zveřejňovali či otevřeně vyslovovali názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svoboda náboženského vyznání, důrazně zajišťovaná článkem 18 prvního paktu, je systematicky omezována mocenskou svévolí; oklešťováním činnosti duchovních, nad nimiž trvale visí hrozba odepření nebo ztráty státního souhlasu s výkonem jejich funkce; existenčním i jiným postihem osob, které své náboženské vyznání slovem či skutkem projevují; potlačováním výuky náboženství apod.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí ve státě politickým direktivám aparátu vládnoucí strany a rozhodnutím mocensky vlivných jednotlivců. Ústava ČSSR a ostatní zákony a správní normy neupravují ani obsah, ani formu, ani tvorbu a aplikaci takových rozhodnutí: jsou převážně zákulisní, často jen ústní, občanům vesměs neznámá a jimi nekontrolovatelná; jejich původci nezodpovídají nikomu než sami sobě a své vlastní hierarchii, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, odborových, zájmových i všech společenských organizací, jiných politických stran, podniků, závodů, úřadů, zařízení, přičemž jejich příkazy mají přednost i před zákonem.

Dostanou-li se organizace nebo občané při výkladu svých práv a povinností do rozporu s direktivou, nemohou se obrátit k nestranné instanci, protože žádná neexistuje. Tím vším jsou vážně omezena práva vyplývající z článků 22 a 21 prvního paktu (práva sdružovat se a zákaz jakéhokoliv omezení jeho výkonu) i článku 25 (rovnost práva podílet se na vedení věci veřejných) a článku 26 (vyloučení diskriminace před zákonem).

Tento stav také brání dělníkům a ostatním pracujícím zakládat bez jakéhokoliv omezeni odborové a jiné organizace k ochraně svých hospodářských a sociálních zájmů a svobodně využívat práva na stávku (bod 1 článku 8 druhého paktu).

Další občanská práva, včetně výslovného zákazu „svévolného zasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence“ (článek 17 prvního paktu), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například odposlechem telefonů a bytů, kontrolou pošty, osobním sledováním, domovními prohlídkami, budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných často nepřípustnými hrozbami nebo naopak sliby). Často přitom zasahuje do rozhodování zaměstnavatelů, inspiruje diskriminační akce úřadů a organizací. Ovlivňuje justiční orgány a řídí propagandistické kampaně sdělovacích prostředků. Tato činnost není regulována zákony, je tajná a občan se proti ní nemůže nijak bránit.

V případě politicky motivovaného trestního stíhání porušují vyšetřovatelé a justiční orgány práva obviněných a jejich obhajoby, zaručované článkem 1 prvního paktu i čs. zákony. Ve věznicích se s takto odsouzenými lidmi zachází způsobem který porušuje lidskou důstojnost vězněných, ohrožuje jejich zdraví a snaží se je morálně zlomit.

Obecně je porušován i bod 2 článku 12 prvního paktu, zaručující právo občanů svobodně opustit svou zemi, pod záminkou „ochrany národní bezpečnosti“ (bod 3) je toto právo vázáno na různé nepřípustné podmínky. Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí nemohou navštívit ČSSR například jen proto, že se pracovně či přátelsky stýkali s osobami u nás diskriminovanými.

Někteří občané – ať soukromě, na pracovišti či veřejně (což je prakticky možné jen v zahraničních sdělovacích prostředcích) – na soustavné porušování lidských práv a demokratických svobod upozorňují a dožadují se v konkrétních případech náprav, jejich hlasy však zůstávají většinou bez odezvy a nebo se stávají předmětem vyšetřování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vládu ale i všechny občany. Pocit této spoluodpovědnosti, víra ve smysl občanské angažovanosti a vůle k ní, i společná potřeba, hledat její nový a účinnější výraz přivedl nás k myšlence vytvořit CHARTU 77, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 77 je volné, neformální otevřené společenství lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování občanských a lidských práv v naší zemi i ve světě. Těch práv, která člověku přiznávají oba uzákoněné mezinárodní pakty, závěrečný pakt Helsinské konference, četné mezinárodní dokumenty proti válkám, násilí a sociálnímu a duchovnímu útisku, a které souhrnně vyjadřuje Všeobecná deklarace lidských práv OSN.

CHARTA 77 vyrůstá ze zázemí solidarity a přátelství lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojují svůj život a práci.

CHARTA 77 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, účastní se její práce a podporuje ji. CHARTA 77 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k obecnému zájmu jako mnohé podobné iniciativy v různých zemích na Západě a Východě.

Nechceme tedy vytyčovat vlastní program politických či společenských reforem či změn, ale vést v oblasti svého působeni konstruktivní dialog s politickou a státní mocí, zejména tím, že budeme upozorňovat na různé konkrétní případy porušování lidských práv, připravovat jejich dokumentaci, navrhovat řešení, předkládat různé obecnější návrhy směřující k prohlubování těchto práv a jejich záruk, působit jako prostředník v případných i konkrétních konfliktních situacích, které může bezpráví vyvolat, apod. . . .

Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 77, že vzniká na prahu roku, který byl vyhlášen rokem práv politických vězňů a v němž má Bělehradská konference zkoumat plnění závazků z Helsink. Jako signatáři tohoto prohlášeni pověřujeme prof. dr. Jana Patočku, dr. h. c. Václava Havla a prof. dr. Jiřího Hájka úlohou mluvčích CHARTY 77. Tito mluvčí ji plnomocně zastupují jak před státními a jinými organizacemi, tak i před naší a světovou veřejností a svými podpisy zaručují autenticitu jejích dokumentů. V nás i v dalších občanech, kteří se připojí, budou mít své spolupracovníky, kteří se s nimi zúčastní potřebných jednání, ujmou se dílčích úkolů a budou s nimi sdílet veškerou zodpovědnost.

Věříme, že CHARTA 77 přispěje k tomu, aby v Československu všichni občané pracovali a žili jako svobodní lidé.

V Praze dne 1. 1. 1977

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Mapel

Až budu mít čas si jí přečíst, tak ti dám konkrétní odpověď. Mohla by jsi dát odkaz kde je na internetu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zzzzz

Já ji taky nečetla, hledala jsem ji na netu, ale nenašla. vložení odkazu by bylo fajn. V té době jsem ještě nebyla na světě, tak vím jen tak zhruba, o co v ní jde.

Děkuji za odkazy 🙂

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek