Zdraví, chci se jen zeptat zda někdo neví jaký má točivý moment
letecký motor z 2. světové války … všude jsem se dočetl jen výkon
při určitých otáčkách …
např Thunderbolt cca 2300ot/m a cca 2500koní, což je nehorázné, když bych
to jen tak ze srandy porovnal s motorem z hondy tak je to srandovní 8000ot/m
a jen 160koní (VTi)(na to kolik točí otáček, tak ten výkon je
směšnej)
ale k věci, často jsem četl, že takový motory měly tak monstrózní
točivý moment, že piloti nemohli prudce přidávat tah, jinak by se letalo
přetočilo, jak by ta vrtule zabrala … tak mě to zajímá kolik to může
mít Nm …
Doplňuji:
Dochy: tohle není odpověď … jak to můžeš dopočítat … už jen u auta
to nedopočítáš … například už u těch aut, kde nejsou velký výkony
proti letadlům … 1,9TDI 96kW = 320Nm, 1,9TDI 110kW = 320Nm, 1,9TDI 118kW =
320Nm
tři motory o stejném objemu, stejném vstřikování a všechny
přeplňované … každý úplně jiný výkon, ale stejný krouťák …
Zajímavá 0 před 3479 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Jeden z nejslavnějších leteckých motorů nejen WWII je třeba Rolls
Royce merlin ) http://cs.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin ) –
objem cca 27 l, hmotnost cca 750 kg – dovedeš si představit něco
takového dát do motorky??
😉
A pokud jde o ono „přetáčení letadla“ při přidání (či
ubrání) – nejde ani tak o točivý moment motoru, jako o moment
setrvačnosti otáčejících se částí (zejména vrtule) vůči momentu
setrvačnosti draku letadla (a týkalo se v podstatě jen jednomotorových
strojů)…
😉
Doplňuji:
K Doplnění:
Píšeš nesmysly…
Pro výpočet výkonu z ´krouťáku´ je jednoduchý vzorec*), ale uvědom si,
že tento vztah je závislý na otáčkách (které ty neuvádíš – a které
nejsou pro výkony a krouťáky oněch motorů – které zmiňuješ,
tytéž!!! – schválně se koukni na jejich charakteristiky!).
___
*) P = π . M . ot / 30 (W)
Upravil/a: gecco
0 Nominace Nahlásit |
ÁÁÁáááá hurá, otázka vrácena
Motory v automobilech jsou konstruovány pro široký rozsah otáček.
Nejvyšší moment je někde na relativně nízkých otáčkách, vysoký výkon
na podstatně vyšších.
Letecké motory (pokud se nemýlím) mají rozsah pracovních otáček poměrně úzký. Alespoň motory pro vrtulová letadla. Pokud znáte provozní otáčky, budou přibližně stejné jak pro max. výkon tak pro max. moment. v daném rozsahu otáček. Potom z výkonu můžete moment opravdu vypočítat
Pro Gecco: no není to nesmysl všechny tři tdi mají stejné otáčky, max výkon ve 4000otm a omezovač 4500otm, takže stejné motory o objemu, krouťáku i otáčkách jen s jinačíma výkonama …
Pro Dochy: jo jasně u letadel z první světové války kde byly atmosférický prdítka dopočítáš to chápu. Ale v druhé, např P47 byl pokud se nemýlím turbokompresor … a přeplňované motory i kdyby měly stejný výkon jako nepřeplňované tak sílu mají mnohem větší.
„…turbokompresor … a přeplňované motory i kdyby měly stejný
výkon jako nepřeplňované tak sílu mají mnohem větší.“
Tohle jsem prve radši přehlédl. Cos napsal je nesmysl (jak Ti píše
i gecco) pokud mají stejný výkon a stejné otáčky, budou mít i stejnou
sílu. pokud mají stejný maximální výkon, pak mohou mít různou sílu
pouze pokud připustíš, že to bude při jiných otáčkách.
Fyzikálně platí že
Výkon=rychlost x síla
Pro rotační soustavy (stroje) platí analogicky
výkon = rychlost otáčení x točivý moment
Když si najdeš pořádné materiály k těm automobilovejm motorům,
zjistíš že jsou konstruovány pro provozní otáčky 800–7000 ot/min.
(například, konkrétní hodnoty cucám z prstu). Tento motor bude mít max.
moment při 1500ot, max. výkon při 4500 ot., přestože při těch 4500ot.
bude mít třeba poloviční moment oproti maximálnímu.
Maximální otáčky jsou skoro 10× vyšší než minimální
U leteckého motoru… ok našel jsem třeba http://www.pistovemotory.cz/m132a-m132ak
udávají ekonomické otáčky 2350. maximální 2700. (Minimální bohužel
ne, taky za provozu nikdo ten motor nebude držet na volnoběhu). To není 10×,
ale rozdíly řádově v 15%. Tak pokud chceš skutečně maximální moment
v provozním rozsahu otáček, můžeš jej zhruba s 15%přesností
dopočítat.
Ale pokud vezměš nějaké konkrétní, třeba max. vzletové 2700, výkon udávaný na těchto otáčkách, tak dopočítáš i kroutící moment ze vztahu moment [Nm]=vykon[W]/otáčky[rad/s]. Tady už to bude z daných dat přesné (otázka je jak přesná jsou ta data)
NEMAJÍ!!!
NEMAJÍ – stejný výkon a stejný kroutící moment ve STEJNÝCH
otáčkách!!!
___
Opravdu nerozumíš fyzice???