Byla tu otázka na definici pojmu „křivopřísežník“ a quentos doplnil, že křivá přísaha je trestná. Má pravdu.
Znám z amerických filmů, že u soudu se od všech vypovídajících
vyžaduje přísaha na Bibli Svatou. Ale co ti, co v Boha nevěří?! Jak
může být jejich přísaha brána vážně?!
Jasně, že není v lidské moci kontrolovat a zjišťovat, kdo věřící je a
kdo není… Proto se ptám, jestli má celý ten akt přísahy VŮBEC nějaký
smysl. Přijde mi to spíš jako šaškárna :) Krom toho si myslím, že když
půjde věřícímu vrahovi o kejhák, nebude mít s křivou přísahou
problém. Když i Desatero bez skrupulí porušil…
Já věřící nejsem. Ale vždycky, když mi někdo něco nevěří (a já
chci, aby mi věřil), vytasím se s mou vlastní přísahou – je
univerzálně použitelná a zní takhle: „Přísahám na všechno, co MI je
svatý, že…“
V tom „mi“ je obsažený všechno – protože KAŽDÝ má něco, co mu je
svatý: pro někoho jsou to jeho celoživotní úspory, pro někoho jeho rodina,
pro dalšího právě ten Bůh. Ale fakt každý něco má, něco oč by nerad
přišel.
Když už teda u soudu přísahat, tak na to, co je svatý MĚ – a ne komusi
druhýmu.
Co si myslíte vy ostatní?
A ještě jedna podotázka, spíš teda takový malý morální dilema:
kdybyste křivou přísahou ublížili jednomu člověku, ale deseti jiným
byste pomohli…dokázali byste pro dobro deseti zradit jednoho..ale hlavně pak
sami sebe?! Dokázali byste jít proti vlastnímu svědomí?
Když ne, ublížíte deseti – bacha na to… ;)
Za názory jako vždy děkuji předem :)
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? kapka, Kerberus, eLx, gnosis, anonym před 4877 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Milá barnajko, vidím, že máš dnes v pozdních nočních hodinách,
morální dilemata, možná evokovaná předchozím dotazem na poválečná
traumata.
Sice rozvíjíš hlubokomyslné úvahy, ale poněkud scestným směrem.
Princip je totiž jinde, soudní systém každého státu je poplatný
tamějším tradicím a nábeženské orientaci, ale zásada zůstává stejná
a sice povinnost vypovídat pravdivě.
I u nás přece existuje pojem křivého svědectví pro jakoukoliv národnost
vypovídající u soudu, stejně jako u soudů států muslimských,
hinduistických apod.Tím chci poopravit quentose, protože se u našich soudů
nepřísahá, je trestnost formulována u křivého svědectví s obdobným
významem.
Takže i pro ateistu (či jinověrce) u amerického soudu, je přísaha jen
odlišnou formou povinného procedurálního prohlášení, že bude vypovídat
pravdivě.
Ostatně i v USA je spousta ateistů, kteří chápou ten podstatný princip
i v odlišném anglosaského systému a respektují jej ve svém původním
významu.
P.S. U našich soudů, je-li předvolán svědek, je před výpovědí poučen,
že má vypovídat pravdivě, což je vlastně evropská obdoba tohoto
institutu.
0 Nominace Nahlásit |
Je úplne jedno, či prisaháte na Bibliu, Zákonník práce, alebo Harryho Pottera. Prísaha na symbol pravdy, je to procedúra. Hlavné je, že prisaháte – sľubujete.
0 Nominace Nahlásit |
Důležitý je samotný smysl, samotná podstata přísahy, a ne rituály, které se kolem toho dějí.
Morální dilema: v krajní nouzi při odvracení nebezpečí lze porušit zákon, a tedy i přísahu. Ublížit někomu aby se pomohlo deseti? Záleží na tom, jek velké by bylo to ublížení a jaká pomoc. Okrást někoho, aby se zachránilo deset životů je v pořádku. Zabít někoho, aby se deset obohatilo je zločin.
0 Nominace Nahlásit |
Všechno už bylo řečeno, tak jenom k podotázce. Pokud nemám dobře propracovanou (promyšlenou) situační etiku, do podobných dilemat se dostanu celkem snadno. Ale i tak, vždycky přece rozhoduje zdravý rozum.
Příklad: Hory, nehoda, 11 lidí visí na laně, lano pomalu praská. Jsem předposlední a uříznu-li posledního, přežije těch deset nademnou, udělám to.
Příklad II.: Mám pod pohružkou, že někdo zabije 10 lidí, zabít určitého jednotlivce. Neudělám to. Zaprvé bych porušil svůj morální kodex (nechat strach rozhodovat za mě; pozor, první případ není o strachu, ale nevyhnutelnosti) a za druhé nemám jistotu, že to ten druhý opravdu udělá.
0 Nominace Nahlásit |
Hlavně i samotné Bibli se píše: Já však vám pravím, abyste nepřísahali vůbec; ani při nebi, protože nebe je trůn Boží; ani při zemi, protože země je podnož jeho nohou; ani při Jeruzalému, protože je to město velikého krále; ani při své hlavě nepřísahej, protože nemůžeš způsobit, aby ti jediný vlas zbělel nebo zčernal. Vaše slovo buď `ano, ano – ne, ne´; co je nad to, je ze zlého.“ (Mt 5,33–37)