Dobrý den, věnuji se nyní tématu porozumění textu u dětí v mateřské škole a přemýšlím nad zapojením básní do aktivit s dětmi, ale nikde nemohu najít, jaké jsou rozdíl mezi porozuměním prostému příběhu a porozuměním básni. Neví zde někdo náhodou? Předem děkuji za odpověď/di :) Hezký zbytek víkendu přeji
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 1550 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Rozdíly byste přece měla poznat sama – verše, próza, jazyk atd. To, co cítite vy, jak příběhu i veršům rozumíte, předat dětem, proč to tak vidíte, jak to chápou ony.
Shody. Oběma textům je třeba rozumět. Každý má své téma, jiný způsob podání, i když příběh něco vypravuje, zda má myšlenkově třeba něco společného s básní atd. Příběh se odehrává v přírodě, báseň vyjadřuje vztah k přírodě atd.
Nechat děti svými slovy převyprávět báseň, poznáte, zda pochopily. Sama jim klást otázky, samozřejmě jednodušší, než jste slyšela na SŠ.
Na netu najdete dost vysvětlení.
Jazykové prostředky pro MŠ
https://is.muni.cz/th/fukxd/BP_Jazykove_prostredky_typicke_pro_MS.pdf
--
Rozvoj dítěte v mateřské škole pomocí literárního textu
https://is.muni.cz/th/qx7ne/Rozvoj_ditete_v_materske_skole_pomoci_literarniho_textu.pdf
https://theses.cz/id/m1uaru/downloadPraceContent_adipIdno_12066
atd.
Stačí v Google rozklinout texty a najdete postupy atd.
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?quentos Nahlásit |
Myslím, že sis ukousla příliš velký krajíc. Básně jsou NÁROČNÝMI literárními díly (z hlediska pochopení) a pokud jde o cokoliv komplikovanějšího, než „skákal pes, přes oves“, jsou zcela mimo možnosti chápání dítěte v mateřské škole. Tam se teprve učí chápat PROSTÝ, jednoduchoučký děj, čerpat z něj poučení atd. Na nějaké alegorie, hyperboly, personifikace a obecně „co tím chtěl básník říci“ ty děti ještě nemají a to včetně těch „shůry obdařených“. ;) :)
Běžné dítě (podle mne) může začít chápat básně nejdříve v pubertě, ale klidně i později. Např. já osobně jsem básně začal registrovat jinak, než jako „zbytečný nesmysl, opruz, škoda papíru“ teprve až po cca 25. roce. Nedovedu si ani představit, že bys těm dětem dokázala DOOPRAVDY (tak aby pochopily) vysvětlit sílu a hloubku úvodních slok Máchovy básně „Máj“ (a tu snad pochopí i blbec, byť třebas až 25 letech ;) :D :D), natož nějakou modernu. :)
Chápu, že jim asi chceš rozšířit obzory co nejdříve to jde, ale možná by bylo lepší, kdybys je směřovala k osvojení si elementárních abilit, zejména ČTENÍ. Z vlastní zkušenosti jsem vypozoroval, že ti, kteří přišli do školy jako „nepopsaný list“ s tím, že se teprve seznamovali s písmenky byli na tom MNOHEM hůř, než ti, kteří v tomto ohledu měli náskok. Ten náskok jim vydržel zpravidla celý život. Čtení je podle mne ještě důležitější, než počítání (a to tvrdím jako prakticko-technický typ, na nějaké „vylévání srdíčka“ mě neužije), od kterého se odvíjí vše ostatní. Máš se čtením potíže, neumíš? Smůla, budeš téměř jistě looser, tak to prostě je. Můj názor.. ;) :)
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek