To přece vůbec není nástroj určený k mučení.
Lidstvo každou „dobrou věc“/vynález, vždy nějak zneužilo. Změnilo ve
zlo, postrach, zbraň.
Prostě na světě panuje rovnováha (dobro x zlo, jin x jang).
„V křesťanství je kříž symbolem Kristova vítězství nad smrtí a
hříchem. Katolíci a pravoslavní užívají od raných dob znamení kříže
pravou rukou na svém těle; tato praxe byla běžná už v době sv.
Augustina. V katolické i pravoslavné tradici má své významné místo
svátek Povýšení svatého Kříže .“
Počátek tohoto posvátného a světového symbolu nacházíme v nářadí
k rozněcování ohně. Jeho vzplanutí „z ničeho“
Kříž má jako znak mnoho různých užití a významů.
Negramotní lidé se dodnes místo jménem podepisují třemi křížky.
https://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%99%C3%AD%C5%BE
0 Nominace Nahlásit |
Na počest právě Ježiše, který se obětoval právě na kříži. Znamení kříže je v mnoha symbolech, už před Kristem používaly kříž třeba Keltové, jako znamení slunce.
0 Nominace Nahlásit |
No jak, logicky a jednoduše.
My nevíme, kolik bylo různých frakcí křesťanství, protože my známe jenom ty frakce, které byly, nakonec, vtěleny v tu jednu, státem povolenou, a pak státní církev. Ano, ale i podle těch kanonických evangelií (která mají historiografickou a životopisnou hodnotu nula celá nula nula, že?) byl Ješua ben Josef rebel, no a první křesťané asi taky nepočítali s tím, že jednou bude celé Imperium Romanum křesťanské a císař bude poslouchat pana papeže (ono to tak jednoduché taky není, ale pro illustraci to stačí).
My, vlastně, pořádně neznáme rané dějiny ani té jedné z XX církví, které tvoří tu jednu Církev: římské. Protože jediné, co se dochovalo, tak jsou jejich vlastní zdroje a vlastní interpretace. Což vždycky smrdí!
Podle ní se to, tak nějak, vyvinulo. První mše byly slouženy na hrobech prvotních křesťanů – mučedníků. No a v těch katakombách nebylo moc co symbolisovat, to až později, ale až do II. Sněmu vatikánského a jeho „lidově demokratické“ církve, byl oltář otočen ad orientem a stylisován do podoby rakve (téměř vždy).
No a tak postupně ten krucifix, a kříž, nějak zastínily, vytlačily další symboliku.
Však ano, však ale sorry, ale to je křesťanská logika: „Nebil jsem tě: pomohl jsem ti vstát.“ „Díky, pane, ale nepotřebuju vaši pomoc.“ To máš ostatky svatých, obrázky umučenců, oltář ve tvaru truhly, prostě: kult smrti.
Ale se to komunikuje: ta palečnice tady není symbolem outrpného práva, protože ona – tam a tam – byla používána, aby se činec lépe soustředil. Však ano, se španělskou botou a palečnicí se fakt soustředíš na to, na co se tě ten, co ti to nasadil, ptá! 👌
Stejně tak kolečko je hranaté: my nemáme kult smrti, protože ta smrt (mimochodem, jedna z nejkrutějších, co lidstvo vůbec vymyslelo) byla boží vůlí a byla potřebná ku spáse lidstva. No, a pak se můžeme divit, že je celá ta naše civilisace, svým způsobem, pošahaná, že nejsme s to rozlišit zrno od plev.
Protože všecko je relativní, i to, co fakt jako relativní není. 😅
0 Nominace Nahlásit |
V podstatě až v době, kdy bylo definováno takzvané Nicejské vyznání
víry.
Pro Ježíšovy učedníky v prvním století bylo nemyslitelné označovat se
nějakým pohanským symbolem. Nově vzniklá katolická církev zahájila
vlastvní „evangelizaci“, pro větší popularitu bylo pohanským národům
umožněno ponechat si své zvyklosti a symboliku. Tak se cca 300 let po smrti
posledního apoštola dostal do „křesťaství“ symbol kříže, který se
hojně v různých podobách používal jinými národy (i coby falus) dlouho
před příchodem Ježíše na zem.
0 Nominace Nahlásit |
da ny:
Díky za odkaz na Wikipedii, je tam mnoho poučného. Kříž se k mučení,
resp. popravám používal, viz.
jiný odkaz na Wikipedii:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%99i%C5%BEov%C3%A1n%C3%AD
Je dobré to porovnat s Biblí, konkrétně zákonem v 5.Mojžíšově 21.kapitole poslední dva verše, a dopis Galatským 3.kapitola 13.verš.. Překvapení 😉
paul: Samozřejmě a není to nijak stará záležitost, krucifix používali i Japonci za periody Tokugawa, tj. ještě nějakých cca 170 roků nazpět.
Umřeš na tom na udušení (princip estrapády), vlastně na to stačí popraveného uvázat, není nutné ho ku kříži přibíjet.
Otázka, samozřejmě, je, jestli I. Ješua ben Joseph skutečně žil (protože na to žádný doklad není), II. jestliže Ješua ben Joseph žil, zemřel-li skutečně nikoli přirozenou smrtí, III. jestliže Ješua ben Joseph žil a zemřel skutečně nikoli přirozenou smrtí, zda-li byl popraven podle práva, IV. jestliže Ješua ben Joseph žil, zemřel nikoli přirozenou smrtí, a to tak, že byl popraven, jestli byl skutečně popraven ukřižováním a V. jestli Ješua ben Joseph žil, zemřel nikoli přirozenou smrtí, a to popravou ukřižováním, jakou podobu měl ten kříž, a jak byl na něj upevněn.
S největší pravděpodobností měl opravdu spíše podobu františkánského „tau“ (https://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%99%C3%AD%C5%BE_tau), protože to bylo jednodušší na výrobu. A jestli na něm byl vůbec přibit hřeby (což asi jo, byl to takový „bonus“), tak spíše za zápěstí, rozhodně ne za dlaně (leda by byl zároveň uvázán, ty dlaně by tu tíhu neunesly). Symbolika krucifixu je, navíc, věc ryze dogmatická, nemá s faktografičností historiografie vůbec nic společného, také východní a západní ikonografie Ješuy na krucifixu se výrazně liší.
Ono je opravdu pravděpodobné, že Ješua ben Joseph (nebo prostě Iesu, Ješua, to jméno je také sporné 😅) žil, jeho život byl, pravděpodobně, podobný spíše popisu Toled Jesu, než popisu kanonických evangelií, nebo asi byl někde uprostřed, že, jak to tak bývá, a asi někoho hodně nasral, když mu zařídil „zážitek“ ve formě ukřižování. Asi. Pochop, je to 2,000 let, skoro, my opravdu stěží něco víc jen tak lehce zjistíme.
annas | 5913 | |
Drap | 4618 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1648 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1311 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |