Doufám že se mi to podaří rozumně vysvětlit jak to myslím. Často v obchodech vídám různé subwoofery, buď jako součástí domácího kina nebo prostorového systému počítače. Ale nechápu proč některé subwoofery mají reproduktor zespoda směřujícího do země a jiné ho mají z boku.
Takže se ptám, co je lepší? Mít ho směrem do země, nebo do volného
prostoru? Pro lepší vysvětlení ukážu obrázky :
Možnost 1.
http://i.podbij.pl/static/cms/img/produkty/logitechx540/2342.1.0.jpg
Možnost 2.
http://www.turbozone.ro/fotografii/Boxe/Logitech_SPK-X530.jpg
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? ReHu, annas, Jahoda před 5273 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Provedení subwooferu a jeho umístění v prostoru je velice složitá
problematika. V první řadě je třeba si uvědomit, že každý výrobce
v každé modelové řadě sází na trochu jiný fyzikální princip a snaží
se jej maximálně využít ve svůj prospěch – z toho vyplývá, že se
nedá jednoznačně určit nejlepší, neboť vždy jsou plusy a mínusy.
Základní doporučení: kvalita subwooferu by neměla být nižší, než
zbytek audio sestavy.
Dají se rozlišit a pojmenovat v podstatě dva extrémy:
1: profesionální ozvučování veřejných akcí + domácí hifi vyšší třídy a domácí high-end. Zde jsou ceny vyšší a je kladen také větší důraz na kvalitu. Subwoofery se většinou používají PŘÍMOVYZAŘUJÍCÍ, tzn. reproduktor míří přímo k posluchači. Pro zajištění optimálního výsledku bývá zapotřebí větší výkon a průměr reproduktoru, také konstrukce ozvučnice je rafinovanější. Obecně také platí, čím větší reproduktor, tím nižší frekvenci zahraje, v praxi ale vliv na zvuk má podstatně více různých skutečností.
2: levné domácí systémy, domácí kina AIO a pod. Zde výrobci ve snaze ušetřit sázejí na nižší nároky posluchačů na kvalitu a místo věrných basů jim prodávají nekonkrétní hučení kumulované kolem 120–150Hz, (v lepším případě kolem 60–80Hz).
3: samozřejmě většina trhu se pohybuje mezi těmito extrémy.
Závěr z toho nelze učinit zcela jednoznačný, neboť každý posluchač má své vlastní preference. Osobně mohu pouze doporučit úvahu: pokud dáváte přednost vážné hudbě, jazzu, či jiné formě hudby s důrazem na virtuozitu, určitě vyžadujte věrnější podání basů, nicméně cena bude asi vyšší. Pokud naopak dáváte přednost rytmické (zejména elektronické) hudbě, nejspíše oceníte „sílu každého úderu“, čehož se dá docílit i levněji, ovšem pamatujte na to, že v některých případech cenou za vyšší akustický tlak na basech bude jejich nižší srozumitelnost.
je také potřeba brát ohled na velikost místnosti a předpokládaný
způsob použití (tichý poslech vs párty).
Do hry samozřejmě vstupuje ještě obsah reprodukovaného zvuku:
hudba-filmy-hry-jiné… vždy od basů očekáváte malinko jiné chování
nakonec ještě dodám, že v každém případě, jakkoliv se rozhodnete, optimálního umístění subwooferu v místnosti docílíte pouze metodou pokus-omyl (zkušenosti to mohou urychlit)
jelikož jsem se prodejem a instalací reprosoustav a pod. delší dobu živil a také mám bohaté zkušenosti s profesionálním ozvučováním, mohu poskytnout i více rad, pokud by byl zájem.
6Kdo udělil odpovědi palec? anonym, anonym, DusanOrlik, PostApMan, vlasecc
před 5273 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Charakter basů je, že se šíří všemi směry a málo co je tlumí. Subwoofer může být schován na zemi jako na diskotékách – může směřovat do těl. Naopak vysoké tony se šíří směrově. Reproduktory a „satelity“ jsou tedy ve výšce hlavy.
0
před 5266 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
UniFly to říká dobře!
Jen jsem byl jednou svědkem velmi zajímavého zvukového řešení
reprosoustav, respektive jejich umístění, které vás tu určitě poněkud
znepokojí:
Byli jsme na pomaturitní sešlosti v jednom ze zábavních klubů v Brně.
K tanečnímu prostoru tam byl jen poměrně malý plácek, který byl defacto
zahrazen ze dvou stran reprobednami. Discohudba byla dost nahlas! Ale my byli
překvapeni, jaktože si při tak hlasité hudbě můžeme povídat a slyšet se
u ní!!!
Pátráním jsme zjistili neobvyklý způsob postavení reproboxů!:
Reprobedny totiž stály „vzhůru nohama“! Vážně!! Basové repráky tak
měly volnost nepříliš zahlučeně produkovat skvěle poslouchatelné basy
v úrovni hlav, zatímco středy ve výši poloviny běžného lidského těla
(no rozkroku, no!) a „uječené“ výšky někde u kotníků nám vůbec
nezahlcovaly hlukový prostor!!! Hudbě celkově absolutně nechyběly výšky
ani středy, přitom vůbec neotravovaly, zněly přirozeně a nezkresleně, a
i basy zvučely lehce a přirozeně, jako při živé instrumentální
muzice.
Žádné zbytečné hučení anebo rušivé dunění, korekce či equalizace
basů byla na velmi rozumné hodnotě, taktéž středy a výšky byly
v poslechu skvěle sladěny!!!!!!!
Od té doby i já, coby zvukař, zásadně umisťuji basové bedny nahoru ke
střeše pódia, a výšky opačně k nohám diváků – posluchačů.
Po každé akci za mnou chodí diváci i členové těch hrajících kapel, že
takto pěkné zvučení ještě neslyšeli!! Zatím jsem jim nikomu neprozradil,
čím to je. Ale všeobecně lze říct, že tím, jak basy jdou přímo na
lidi, není potřeba je mít tak mohutně zesílené, nevznikají tím mnohými
odrazy zbytečné a rušivé vyšší harmonické frekvence, které tak
způsobují zbytečné zkreslení jinak kvalitní hudby. Naopak výšky, i ty
zbytečně nahrané ve vyšší hlasitostní hladině, jdou lidem pod nohy, kde
se přirozeně tlumí, hlavně i ty již původně zkreslené, posluchačům
nijak nechybí, protože je slyší zmnožené mnoha odrazy (nohy, boty, židle,
lavice k sezení apod.). Také středy, umísťované blíže k výškám,
nepůsobí coby zvuky „jak z plechovky“. Jejich umírněný poslech
zvýrazňuje skutečnost nástrojových přednesů. Vše je slyšet mnohem
přirozenější, nepřehuštěné, neuřvané středy a výšky.
Tato skutečnost navíc ještě pomáhá udržet zvuk kapely stále více na
pódiu, než produkce zvukařů, jejichž vytočené zvuky nástrojů a zpěvu
řvou daleko z pódia ven, což pak trápí velký počet
diváků-posluchačů. Ti si pak buď chrání zbytky sluchu ucpáváním uší,
nebo se raději vzdalují či zcela od vystoupení odcházejí!!! A to je
velká škoda pro kapely. Fakt, že většina zvukařů už jsou značně
nahluchlí, způsobuje na veřejných akcích a hlavně na festivalech prakticky
zdravě neposlouchatelné prostředí!!!
Produkce se značně zkreslenými vyššími středy a výškami, kdy každé
„š“ nebo „č“, „s“ nebo „ř“ se zdravému posluchači
nepříjemně zařízne do uší, zvukaři již neslyší. Veskutečnosti
z úst zpěváka takové ostré sykavky nikdy nevycházejí. Totéž ovšem
platí i pro nástrojové přednesy. Hraje-li někdo na housle, flétnu či na
žestě vyšší tóny, nemá to být slyšet do auditoria jako zvuk
cirkulárky!
Tož tak.
Zvukaři často svůj hřmotný zvuk svádějí na špatnou akustiku. Ale to už
móóóc dávno neplatí!!!
Jsou jen špatně sestavené nebo dokonce chybějící soubory speciálních
audiopřístrojů, které s dobrým sluchem či se speciálními měřicími
přístroji lze nastavit tak, aby pokudmožno eliminovaly většinu odrazů
anebo nežádoucích zatlumení daného sálu či přírodního prostředí.
Šířit zvuk do větších vzdáleností je pak lepší rozmístěním více
slaběji hlasitostně nastavených reprosoustav po celé poslouchané ploše,
než nechat jednu hlavní sadu pódiových reprobeden ohlušovačně a navíc
přezkresleně vyřvávat do dalekého okolí.
Hmmmm, no jo. 🙂 Těšilo mě. Vlastík
subwofer hlavně do rohu,tuhle věc sem vyřešil nákupem 800w aktivní yamahy,těď může bejt kdekoliv.nutno poznamenat že mi dělá radost u filmu a hudbě v dts,u otatní muziky je to na přimouřený oko.