Avatar uživatele
anonym

Jak nejlíp zavést v autě zásuvku typu E/F?

V novějších autech už jsem je viděl, v těch starších ne, je nějaká možnost si jí tam zavést, a kvůli bezpečnosti kde jí v autě nechat udělat, na jakým místě?
Našel jsem adaptér přes autozapalovač, je nějaká možnost si jí tam nechat zapojit přímo káblem přes autobaterii?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Upravil/a: annas

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 2188 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
aliendrone

Odpoveď byla označena jako užitečná

No, E/F typ se používá pro 230V AC, takže mi není jasné k čemu by ti byla při 12V DC (obzvláště ochranný kolík/vodič), lepší je využít / rozšířit stávající zásuvky, pro které jsou 12V spotřebiče ready.

Pokud to ovšem myslíš tak, že bys v autě rád zdroj 230V AC, tak primárně potřebuješ něco, co ti z 12V DC těch 230V AC udělá – a to je měnič napětí.

Obvykle se jen připnou k pólům akumulátoru (je možná i pevná montáž), jsou už samy obvykle osazeny jednou či dvěmi zásuvkami (dle výkonu) včetně jištění. Nečekej ale nějaké zázraky, rozhodující je kapacita akumulátoru – čím větší, tím lepší.(výdrž!) Optimální jsou podle mne se stabilním výkonem 1kW (osobně takový mám s krátkodobým peakem 1200W). Také si prověř jak vypadá křivka průběhu napětí, nejlepší je pochopitelně sinusoida nebo alespoň „pila“ (modifikovaná sinusoida) s 5 či více stupni – kvůli mnoha především „točivým“ spotřebičům.

Od toho se odvíjí i cena (vyšší výkon, lepší křivka = vyšší cena) Rovnou ti ale prozradím, že NEMÁ podle mne smysl pořizovat měnič na více jak těch 1000–1500W, pokud potřebuješ více, pořid si elekrocentrálu, přijde tě to laciněji (provoz, pořizovací cena)!

Tenhle vypadá rozumně https://www.el­ventil.cz/menic-napeti-carspa-12v/230v-plus-usb-1000w-car1ku-12?gclid=EAIa­IQobChMI59_Yg­K_q3gIVCeh3Ch066Qcw­EAQYDCABEgL9HfD_BwE , i když se „poněkdud takticky“ nezmiňují podrobně o křivce průběhu napětí, takže BACHA! Pokud to bude „modifikovaná sinusoida jen se 2 stupni“, tak NEBRAT! (ono na mnohé věci to bude OK, ale NE na VŠECHNY!) Pamatuj, jen 5 a více! A jestli ti to nedoloží, zdrhej! ;) :D :D

Na druhou stranu – víš jaká je to masírka přijet k vodě rybařit, s dalšími krámy vytáhnout z auta i LCD TV se 150cm úhlopříčkou a satem, nahodit udice a při čekání než ryba zabere čučet na „Fishing and hunting“ kanál? DOPORUČUJI!!! ;) :D :D

Upravil/a: aliendrone

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?anonym Nahlásit

Otázka nemá žádné další odpovědi.



Diskuze k otázce
Avatar uživatele
aliendrone

  1. Akumulátory se vybíjí i když k nim není nic připojeno (samovybíjení). Pokud měnič připojíš na aku v autě, tak k jeho dobití použiješ alternátor. (za běhu motoru se aku dobíjí)
  2. Prakticky všechny výkonnější měniče mají ochranu proti vybití baterie. Při poklesu napětí aku pod určitou hranici se vypnou, abys mohl nastartovat.
  3. Na obrázku z odkazu je jen zásuvka 12V – takovou už v autě máš alespoň jednu. Je to JEN zásuvka, ta ti 230V AC z 12V DC nevyrobí!
  4. Běžný 72Ah akumulátor (obvykle v dieselech) ti teoreticky vydrží dávat přes 850W výkonu po dobu jedné hodiny (když je nabitý). V praxi musíš počítat se ztrátami (účinnost měniče atd.) V praxi rychlovarná konvice (příkon 800W objem 1l) ohřeje vodu za 10 minut. LCD TV (150cm úhlopříčka) příkon 75–200W > minimálně 3 hodiny vydrží. Pokud ovšem zároveň budeš „krmit“ (dobíjet) alternátorem (tedy za běhu motoru), časy se samozřejmě navýší.
  5. Většina hobby strojů má příkon do 200W, např. https://www.lidl-shop.cz/ULTIMA­TESPEED-Lesticka-na-karoserie-UPM-120-B1/p100234767­?gclid=EAIaIQob­ChMItPuQxNns3gIV­g4bVCh2MQg_8E­AQYBSABEgK0VfD_BwE vibrační bruska cca 150W, stroje s vyšším příkonem (vrtačky, flexy, rázové povolováky kolem 700W (ty zase ale obvykle nepoužíváš celou hodinu nepřetržitě – obvkle jen minuty – než něco provrtáš, odřízneš, povolíš atd.) S tímhle MUSÍŠ počítat jak jsem psal – 500W měnič je nanic (spoustu věcí „neutáhne“ a víc jak 1000/1500W zase zbytečný právě s ohledem na dobu provozu (k čemu ti je 4kW, když ti baterku vyšťaví za několik minut!!) Pro větší výkony s delší dobou POTŘEBUJEŠ elektrocentrálu – jak jsem také již psal.

Měnič je prostě ideální na takové ty menší věci, kdy nárazově na něco potřebuješ 230V a silová elektřina není k dispozici.

před 2186 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Zdar. Seš si jistej, že se ten měnič vypne včas aby šlo ještě nastartovat? Věřím tomu, že se vypne včas aby se nezničila baterka a aby základ instalace v autě ještě nějak fungoval (odemykání apod) ale s tím nastartováním si nejsem jist.

před 2186 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
aliendrone

Právě to vypnutí kvůli nastartování VÝSLOVNĚ zmiňje můj manuál (v praxi ověřeno), nicméně fakt je, že se dělají výrobky a vedle nich „výrobky“.

Záležet tedy bude možná na tom, jaký krám si koupíš (za kolik), tudíž prověrka tvrzení je namístě! ;) :D

před 2185 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Podbití baterie se dá zabránit podpěťovým relé, které odpojí měnič při napětí klesnuvším pod napč. 12V. Ale pozor, i takové relé nesmí pak sepnout, pokud napětí nepřeroste nejméně 13,8V. A nakonec… ten výkon… Nejhorší věc, kterou je třeba řešit… Vezměme onen 1kW měnič při 230VAC… Kolikpak to bude žrát z 12VDC? Hmmm??? Ono je to spíše špičkově.. ale i tak je třeba s tím počítat, třeba takováí rychlovarka…

před 2187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

Díky za odpověď, pokud ten akumulátor lze i s pevnou montáží do auta, přes co pak ten akumulátor nabíjet?

  1. A lze ten akumulátor mít napájený 24/h přes to co napíšete že se jím dá nabíjet?

Díky :)

před 2187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Připojuje se na klasickou autobaterii jako jakýkoli jiný spotřebič ve voze. Bacha na vybití akumulátoru (zejména při použití v zaparkovaném voze) – už nenastartuješ.

před 2187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

To co aliendrone sdílel https://www.el­ventil.cz/menic-napeti-carspa-12v/230v-plus-usb-1000w-car1ku-12?gclid=EAIa­IQobChMI59_Yg­K_q3gIVCeh3Ch066Qcw­EAQYDCABEgL9HfD_BwE
se nedá srovnávat s tímto že ne? 😁 https://www.tme­.eu/cz/detail­s/procar-68141000/auto­mobilove-napajeci-prislusenstvi/pro-car/68141000/­?brutto=1&gclid=E­AIaIQobChMIpOH55On­p3gIVUflRCh2dSQQ_E­AQYASABEgJ3mfD_BwE

před 2187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

Vybití akumulátoru který je třeba v tom prvním odkaze co jsem teď poslal? Je možný že se vybíjí i když mám auto nenastartované?

před 2187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Tak teď netuším o čem mluvíš. Na prvním odkaze je měnič 12DC/230AC. Jen nemá zásuvku E/F ale C, alespoň podle obrázku.

To na druhém odkazu je zásuvka autozapalovače (automobilová zásuvka na 12V)

V tom prvním odkazu není žádný akumulátor, ale měnič. Na černou a červenou svorku je třeba připojit 12V z akumulátoru.
Ano, pokud máš připojený měnič (a není připojený do autozásuvky, která se spíná až při nastartovaném motoru), akumulátor se vybíjí. A když budeš z měniče odebírat příliš velký výkon dlouhodobě, akumulátor můžeš vybít i při nastartovaném motoru.

před 2187 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Přesně tak. Při výběru výkonu DC/AC měniče, resp. při připojování jakéhokoli přídavného spotřebiče do automobilové sítě je třeba počítat s tím, jaký výkon má alternátor, kolik bude potřeba jen pro nabíjení, jak velký akumulátor v autě vůbec je… Není to tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát…

před 2187 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek